11 mei 2025, 17:07:48

Wel of geen 2e valkje?

Gestart door Essy, 17 juli 2006, 13:31:46

« vorige - volgende »

Essy

Hallo Allemaal,

Wij hebben een heel lief en zeer tam valkje (popje) die eieren blijft leggen (onbevrucht). Iedere keer als ze een nestje heeft zit ze ongeveer 2 weken te broeden, dan stoot ze de eieren weer af en na ongeveer een week begint ze weer met een nieuw nestje. We hebben al van alles geprobeerd om haar hiermee te laten stoppen, maar dat werkt niet. Nu hebben wij het idee om er een 2e valkje bij te zetten in de hoop dat ze er dan mee stopt, of een bevrucht nestje krijgt. Een aantal kennissen van ons hebben ook valkjes en die zijn al eens bij ons wezen logeren om te kijken hoe dat gaat. Dat ging dus gewoon niet, ons valkje was zeer jaloers op de logees en viel ze aan. Wij weten nu dus niet of het wel verstandig is om er een 2e valkje bij te zetten. Kan iemand ons misschien advieseren wat wij nu moeten doen?

Riny

Hoy Essy
Als je een tweede valkje er bij neemt, moet je altijd ze eerst in aparte kooien plaatsen.
Het nieuw gekomen valkje kun je in de tussentijd proberen om handtam te maken.
Op een gegeven moment geven de valkjes zelf wel aan, of ze interesse in elkaar hebben.
Plaats je ze gelijk bij elkaar in de kooi dan kan je eerste valkje de ander als een indringer gaan beschouwen .
Op deze manier kiezen ze eigenlijk zelf het moment uit.
Groetjes Riny :D

Essy

Hoi Riny,

Bedankt voor je info! Denk jij dat het ook zal werken, ik bedoel dat ze dan gaat stoppen met het leggen van eieren. Of in ieder geval minder eieren zal gaan leggen?

Berry

Heb je in je kooi een hokje om te broeden hangen of niet ?
Mischiens stopt ze dan. maar 2e valkje erbij is geen slecht idee alleen wel wat meer kans dat jou valkje wel wat minder tam word :) en altijd eerst kooien bij of stukje uit elkaar zetten Zoals Riny zij.

Groetjes Berry

Essy

Hoi Berry,

Wij hebben op dit moment geen broedkastje hangen, ze heeft zelf een nestje gebouwd op de bodem van haar hok. Ik ben er niet zo bang voor dat ze minder tam wordt. Als ze los is zit ze eigenlijk altijd bij ons, en dan met name bij mij. Mijn vriend is eigenlijk alleen leuk als ik niet in de buurt ben :D. Wij hebben dus meerdere keren een valkje te logeren gehad en als die dan bij mij ging zitten viel ze het andere valkje aan. Ze is gewoon heel erg jaloers. Vandaar zijn wij ook bang dat als wij een ander valkje erbij nemen dat deze geen prettig leventje krijgt.

Essy

Hallo allemaal,

Hier even een update, we hebben toch besloten om een 2e valkje te nemen. Hij is sinds afgelopen zaterdag bij ons en hij is heel lief, hij is nu 6,5 weken oud en heeft het erg naar z'n zin.

Ons eerste valkje is heel lief voor hem, het gaat een stuk beter dan wij hadden verwacht  :).

Nou heb ik alleen misschien een beetje rare vraag, maar is het mogelijk dat ons eerste valkje hem als haar "baby" ziet?
Ze reageerd meteen als hij zit te piepen en dan komt ze ook meteen aangevlogen om te kijken wat er is.

Groetjes Esther