15 mei 2025, 11:07:44

veren plukken?

Gestart door Aphrodite, 6 juni 2006, 17:21:29

« vorige - volgende »

Aphrodite

Hallo allemaal. Ik ben hier nieuw en zit nl. met dit probleem (naja Kapi eigenlijk). Hij is al een hele tijd veren aan het plukken, en hij wil er niet me stoppen. We geven hem vitaminedruppels, eivoer, alles wat hij nodig heeft en we denken er zelf over om miss een andere valkparkiet erbij te kopen, dat hij miss veren plukt uit verveling.
Het is gewoon zover dat hij telkens kreetje slaat als hij zit te plukken, en je ziet van die hele kleine dingetje liggen, van nieuwe veertjes denk ik zelf, en hele veren. Z'n onderbuikje is nu kaal en bij z'n pootjes ook. :-\. Kvindt dit zo zielig, zijn er mensen die iets schijnen te weten waarom hij dat doet en hoe dat kan voorkomen worden?

Groetjes Marina

marilyn

hoikes aphrodite

verenplukken uit verveling bestaat idd niet alleen bij grote papegaaien, maar ook bij valkjes .
je valkje veel aandacht geven kan helpen, ook speelgoed in de kooi kan helpen maar de beste oplossing is nog altijd een maatje erbij  ;) want hoeveel aandacht jij ook geeft of hoeveel speelgoed je ook in zijn kooitje hangt toch lijkt het gezelschap van een vriendje veel beter te werken .
wel zou ik aanraden om het nieuwe vriendje (eventueel)niet direct in zijn kooi te plaatsen maar plaats ze naast elkaar zodat ze een tijdje op die manier aan elkaar kunnen wennen  ;)
ik wens je vast veel geluk met wat je ook beslist te doen en als je eventueel een vriendje erbij haalt dan ook veel plezier met dit valkje  ;)

groetjes marilyn

Aphrodite

Hoi marilyn. Hij krijgt tamelijk veel aandacht, hij staat vaak bij het avondeten bij ons, in z'n kooi en met het mooi weer buiten, en meestal s'avonds bij de televisie. Voor de rest is hij een schijterd, we hebben eens een schommel in de kooi gehangen maar nee hoor, hij is er nooit op gaan zitten, maarhij is wel gek op z'n 2 belletjes ;D, dan zit hij met z'n kopje onder de bel, en vanalles te brabbelen ;).

marilyn

hoikes aphrodite

het verenplukken kan ook eventueel een andere oorzaak hebben is hij nog actief ? bv klimmen, vliegen , ......... buiten dat verenplukken heeft hij niet teveel jeuk ofzo (krabben)??? de huid waar de veertjes weg zijn is die schoon of ziet die erg rood ? heeft hij  op zijn huid schilfertjes ? is je valkje tam of niet tam ? wat speeltjes en schommels en dergelijke betreft ook daar hebben ze tijd voor nodig om aan te wennen  ;) het éne valkje is er na een dag al aan gewend en het andere valkje heeft weken nodig (gelijk bij mensen heb je ook broekschijters en durvers  ::)) ook wanneer je een vriendje voor hem zoud bij halen zal hij ook enige tijd nodig hebben om te wennen aan dat vriendje   ;) in elk geval is het zielig om te zien hoe hij zichzelf pijn doet en misschien kan een da wel meer raad geven . hou hem in elk geval eens in de gaten of hij zichzelf niet teveel krabt en kijk ook eens naar de huid waar de veertjes weg zijn  ;)

groetjes marilyn

Aphrodite

Hij is zeker nog actief!  :) fluiten, klimmen, knagen aan takjes, eten, drinken, allemaal in orde ;D. Het enige dat mij opvalt is het veren plukken en dat hij op de bel wil zitten maarja dat is iets anders :) . Maar zou eens goed moeten kijken naar de huid, denk dat de huid geen schilfers heeft, maar zal het voor de zekerheid checken  ;)

marilyn

hoikes aphrodite

hoe oud is je valkje eigenlijk ?

groetjes marilyn

Aphrodite

Wij hebben hem 6, 7 jaar, maar vermoeden dat hij ouder is, toen we hem hebben gekocht, omdat hij niet zo handtam is  :-\

marilyn

hoikes aphrodite

en het is nu nog maar dat hij begint te plukken ???
raar eigenlijk  ::) misschien dat een da toch meer raad kan geven want op die leeftijd pas beginnen plukken ik zou echt niet weten wat daar de oorzaak van kan zijn  :-\

groetjes marilyn

Aphrodite

ja ik vindt het ook erg raar. Voor de rest is hij altijd alleen geweest en zijn er geen verandering binnenshuis geweest, behalve dat ik een vriend heb die over de vloer komt sinds een jaar dus ;D maar daar reageert hij normaal tegen dus :). Ik heb op de kale plekken geen wondjes, of schilfers gezien, alleen veertjes die superklein waren (stekeltjes :D) dusja. Hopen dat hij er vanaf komt en we zullen wel zien of we een gezelschap voor hem gaan kopen :)

danielleschutter

Ik heb het verhaal gelezen, en ik begrijp er uit dat die elke keer die stekeltjes eruit trekt. Misschien dat ik je kan helpen.

Als een valkje zich schoon maakt en trekt door wat voor reden per ongeluk een veer uit, kan hij er achter komen dat het veertje lekker smaakt. Het is namelijk zo dat het beginnetje van een veer lekker zoet smaakt, en als hij dat natuurlijk door heeft, gaat hij elke keer weer daar aan beginnen als het veertje terug komt. Er is eventueel in de dierenwinkel een spray die de veren bitter maken, waardoor het niet meer lekker smaakt. Dat middel is Beaphar Papick spray.

Wie weet is dat iets om te proberen.

Succes. Danielle

fierness

hoi , mijn naam is carla,en ik heb ook een probleem met mijn valkparkietje.
het mannetje plukt de veertjes uit het koppie van het vrouwtje ze heeft al een kale plek op haar hoofd.
Waarom doet hij dat?
En is het normaal dat het mannetje dat doet bij het vrouwtje?
hoop graag wat tehoren van jullie,ik zit er echt mee in mijn maag.
groetjes carla uit almere