12 mei 2024, 08:13:54

Kleintje verstoten

Gestart door johanlinda, 13 juli 2006, 19:13:18

« vorige - volgende »

johanlinda

Onze valkjes hadden een nestje met 5 eitjes. Ze zijn allemaal uitgekomen. Er is er eentje helaas doodgegaan. Ook is er eentje verstoten, maar deze leefde nog. Ik denk dat het hooguit 2 dagen oud is. We hebben hem in de broedmachine gelegd met een temperatuur van 35,8 graden en we voeren hem elke 2 uur Nutribird, behalve 's nachts. Nu vraag ik me af of we het zo goed doen en zo ja, heeft zo'n kleintje een beetje overlevingskans? Het eet goed en poept ook. Moeten we nog iets door het voer doen en hoe zit dat 's nachts. Volgens een vogelkenner waar ik het gevraagd heb hoef ik na 12 uur tot 6 uur de volgende morgen niet te voeren. Maar het beestje leek erg hongerig vanochtend. Moet hij s nachts ook voer?

marilyn

hoikes johanlinda

ik zou idd s'nachts geen extra voeding geven want het kropje moet 1 x in de 24 uur volledig leeg geraken om kropverzuring te voorkomen  ;)

je bent heel goed bezig en ik weet dat het erg zwaar werk is maar ik denk toch dat je er rekening mee moet houden dat het kleintje het misschien niet haalt  :-\ de meeste kleintjes worden verstoten om één of andere reden , misschien te zwak of gehandicapt of ................ tja noem maar op, ook missen kleintjes die met de hand worden groot gebracht de natuurlijke bescherming van kropmelk die de ouders hen geven  :-\. als het kleintje het niet haalt is dat niet jouw schuld je doet wat je kan  ;)

groetjes marilyn


johanlinda

We denken dat het gewoon een gezond beestje is. We zijn er inmiddels achter dat het eitje waar hij in zat is uitgebroed door een van onze dwergkwartels. Die had een eitje van de valkjes meegenomen (ze zitten in het stro in een het binnenhok, de ene hoek valkparkieten, de andere kwartels) We vonden het kleintje dus ook in het kwartelnest. T is heel erg klein vergeleken met zijn (toch wat oudere) broertjes en zusjes. Maar ja eigenlijk is het achteraf niet verstoten denk ik, het is gewoon nooit in het goede nest geweest. Maar ja om het nu nog in het goede nest te zetten, dat hebben we geprobeerd, maar dan wordt het eruit geduwd door de grotere valkjes. Nou ja ik hoop maar dat het ons lukt. We hebben het al een naam gegeven. Rocky. In de hoop dat hij net zo sterk is natuurlijk....

cynthia018

hey

Kijk uit met om de 2 uur hoor daar is die van mij van overleden de dierenarts zegt dat 2 uur te snel is als de krop leeg is dan pas  opnieuw voeding en ik spreek uit ervaring

Groetjes Cynthia

Lin

14 juli 2006, 11:17:43 #4 Last Edit: 14 juli 2006, 11:19:56 by Lin
ik zal je even een im met tips sturen want zoals ik begrijp ben je onervaren en dan is de kans dat het met een kleintje misgaat er groot. De meeste beginnen niet aan handopfok als ze jonger zijn dan 2 weken. Het risico is dan best groot. Als ik in jou schoenen zou staan zou ik niet aan ahndopfok beginnen. het klinkt heel hard maar beter dat er nu een gaat dan dat je straks een zwak valkje hebt dat met een paar weken overlijdt. Als ej er toch voor kiest om het erop te wagen dan helpen we je hier natuurlijk wel.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

marilyn

hoikes lin

je hebt gelijk door onervarendheid gaan er jammer genoeg vele kleintjes dood  :-\ maar ook op gebied van ten vroegste op 2 weken beginnen met handopfok dan hebben de kleintjes ten minste toch 2 weken de kropmelk van de ouders gehad waar erg belangrijke stoffen inzitten (bv eerste bescherming tegen bepaalde ziektes enz.......) maar je kan idd met een noodgevalletje zitten zoals hier in dit geval, je kan proberen om het kleintje groot te brengen en misschien lukt het je wel en ik hoop het met gans mijn hart  ;) maar je moet toch rekening houden dat hoe erg je ook je best doet dat het nog steeds kan mis gaan  :-\ zelfs bij het overstappen van pap naar zelfstandig eten zijn er nog kleintjes die het niet redden  :-\

ik wens je alvast veel succes met het opvoeden van het kleintje en als er iets is kan je het hier altijd vragen we helpen je zeker waar we kunnen  ;)

groetjes marilyn

Lin

ik heb contact met haar gehad via de im. daarnaast met nog iemand die mij maild. als het goed is hebben we het nu over een valkjee dat maar 3 gram weegt. Daar kan je beter geen hoop op hebben. Als ik je nu verwar met iemand anders sorry.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

marilyn

hoikes lin

ojee maar 3 gram  :o  :o  :o  :o
ik zwijg al  :-X

groetjes marilyn

johanlinda

Hij woog 4 gram, nu weegt hij er al 12. Zijn zijn kansen al wat vergroot dan?

Ivy

18 juli 2006, 10:03:31 #9 Last Edit: 18 juli 2006, 10:10:52 by Ivy
Hoi!
Laat je je niet depressief maken  ;D. Je doet het hartstikke goed, zo'n hummel en al drie keer zo zwaar geworden, dat komt door wat jij doet!
Gewoon zo doorgaan, het schema met de voeding heb je al gezien, toch? (in de sticky hier bovenaan).

Ik wens je veel succes en ik hoop van harte dat je kleintje het toch gaat halen!
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

marilyn

hoikes johanlinda

het is een feit hoe jonger de valkjes zijn als je met handopfok begint hoe minder kans op overleven het kleintje heeft maar elke dag dat hij het wel heeft overleefd wordt hij sterker en sterker, hij groeit en verzwaard.
en ook al geef je hem van de eerste dag handopfokvoer er blijft nog altijd een kans dat het kleintje het toch overleefd  ;) en daar hopen we allemaal op want aan jou zal het zeker niet liggen dat mag je niet denken hoor  ;) jij doet je uiterste best daar ben ik van overtuigd. en de combinatie van jou goede zorgen en het kleintje dat een grote vechter is kan wonderen verrichten  ;) je mag het nu zeker niet opgeven !!!!!!!!!!!!!!!!! het is niet omdat wij hier negatieve berichten plaatsen over te jonge valkjes en handopfok die verkeerd aflopen dat het daarom altijd verkeerd afloopt hoor  ;) zelfs ik heb al eens zo'n wonder meegemaakt (niet met een valkparkiet maar wel met een nestje fischerie's van amper 3 dagen oud) en ook die hebben het allemaal gered (uitgezondert het kleinste van 1 dag oud) ;) dus ik hoop voor jou dat jij ook een wondertje bij je hebt en dat het kleintje groot en gezond mag worden  ;)

groetjes marilyn

trienke

Ik kan hier ook mee over praten

Zelf heb ik ook 2 valkparkieten vanaf dag 1 groot gebracht, die nu mooi gegroeit zijn tot volwassen vogels.

Ook ben ik 3 kweit geraakt door handopvoeding, maar dat lag aan de jongen zelf helaas. Ze hadden alle 3 iets met de krop.

Je doet je best en meer kun je niet doen ;)

Groetjes Trienke

johanlinda

Bedankt voor de toch nog positieve berichten. Ik snap heel goed dat jullie voorzichtig zijn met positieve berichten, het was ook zo'n klein vogeltje. Maar goed, ik hoop natuurlijk dat hij het overleeft. Zo niet, dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan. Nog een vraagje over het valkje. Het schrokt echt eten naar binnen, met het gevolg dat je een luchtbelletje in zijn kropje ziet zitten. Kan dit kwaad?

trienke

Hoi

Nee dat kan geen kwaad. Gaat er meestal vanzelf weer uit.

Groetjes Trienke

marilyn

hoikes johanlinda

zelfs als ze zo klein zijn , zijn ze idd heel erg gulzig wat betreft eten  ::) daar kan jij niet veel aan doen hoor  ;) hij eet in elk geval goed en dat is al een positief teken want ik heb al kleintjes in mijn handen gehad die niet eens bedelden als ze honger hadden en waar ik echt aan dwangvoeding moest doen om hun wat eten te geven en dat is ook niet leuk  :-\
wat het luchtbelletje in de krop betreft ............echt veel kwaad kan het niet denk ik , ik heb dat ook al voor gehad en het kleintje heeft het ook overleefd  ;)
je bent goed bezig het kleintje leeft nog altijd en daar ben ik erg blij mee  ;D

groetjes marilyn