29 maart 2024, 06:07:24

raar oogje

Gestart door Romy, 22 oktober 2006, 16:49:41

« vorige - volgende »

Ineke

Dat is niet niks om te vernemen. ik zou graag nog ns horen hoe t verder gaat, nu Flupke bijna blind is. Sterkte voor jou en Flupke.

Romy

Hoi iedereen!
Heel erg bedankt voor al jullie reacties!

Ondertussen gaat het redelijk met Flupke. Alhoewel zijn oogjes nog tranen (zijn neusje is nochtans proper), is hij al héél wat levendiger! Ik vond niet dat hij in het begin zich ziek gedroeg, maar nu merk ik wel het verschil! Hij kruipt veel rond in zijn kooi en maakt al een beetje geluid.

Omdat de antibiotica in zijn neusje of mondje moet gedaan worden, moet ik hem pakken. Ik dacht dat hij daardoor minder snel tam zou worden, omdat hij mij niet graag zou hebben. Maar omdat ik hem moet pakken, heb ik er een nauwer contact mee gekregen. Nadat hij zijn AB gekregen heeft, streel ik hem een beetje en zo, en dat heeft hij graag! Hij is zelfs al bijna in slaap gevallen op mijn buik! Dat zal wel niet zijn omdat hij bang is  :D

Het feit dat hij bijna blind is (ik denk dat 1 oogje volledig blind is, en het andere slechtziend), zorgt er voor dat hij sneller aan mij hangt denk ik. Als ik tegen hem praat is hij heel opgewekt en als ik met mijn neus tegen de tralies zit, komt hij dicht bij mij zitten. Hij schrikt wel nog een beetje als m'n hand in de kooi komt. Waarschijnlijk omdat hij het niet ziet aankomen met zijn slecht oog, maar dan plotseling wel ziet als hij zijn kopje draait.

Ik heb heel veel geluk dat hij niet hard bijt, daarom leer ik hem gewend komen aan mijn hand. Als hij begint te bijten zeg ik hard 'neen' en dan stopt hij. Ik denk dat hij mij een beetje aan het testen is :D

Je ziet het, voorlopig gaat het goed met Flupke. Nu alleen nog hopen dat zijn oogjes snel stoppen met tranen, want daardoor plakken er dikwijls veertjes en stofjes in zijn oogje, vooral in zijn blind oogje.

Bedankt voor jullie berichtjes allemaal, ik hou jullie op de hoogte of de AB haar werk doet.

Groetjes
Romy

Romy

Dag iedereen

Even een update over hoe het gesteld is met Flupke.

Ondertussen merk je aan zijn gedrag al helemaal niet meer dat hij ziek is. Hij spurt rond in zijn kooi en klimt over al op en onder! Na nog geen week is hij al volledig handtam. Zelfs zo 'erg' dat hij zich niet meer boos maakt op het pipetje van de antibiotica, waardoor het moeilijk is om deze te geven (toen hij zich boos maakte, beet hij in het pipetje en dan kon ik enkel druppels in zijn snaveltje laten vallen). Ik zal nu proberen om met een spuit zonder naald de antibiotica voorzichtjes in zijn neusje te laten druppelen, zoals de DA het deed.

Wat mij wel heel erg verbaasd, is dat hij dus wél rondvliegt! Hij bots regelmatig ergens tegen (niet hard, alsof hij weet dat hij dikwijls botst). Hij vliegt heel voorzichtig, en niet met zijn kopje eerst, waardoor hij als het ware met zijn borstje langs de muur of de gordijnen naar beneden glijdt.
Dat had ik dus helemaal niet verwacht! De eerste dagen bleef hij nog mooi op mijn vinger of schouder zitten, maar sinds gisteren vliegt hij dikwijls gewoon weg! Zou het daarom beter zijn om hem te kortwieken??
Toen ik dat vroeg aan de DA vorige week, zei ze dat het niet nodig was omdat hij toch niet zou durven vliegen  :D

Over zijn ontsteking kan ik niet echt veel zeggen. Zijn oogjes tranen nog, al heb ik de indruk dat het al wat geminderd is.
Het is wel vervelend dat er dikwijls veertjes en stofjes in zijn oogjes plakken, vooral nadat hij zich gekuisd heeft.
Is dit schadelijk? Tot nu toe heb ik al telkens (ongeveer 1 keer per dag), zijn oogjes uitgekuisd (eerst enkele druppeltjes water over laten vallen en daarna voorzichtig met een zakdoekje weggevaagd).
Zijn neusje is wel al de hele tijd open gebleven, dus dat is wel goed nieuws.

Ziezo! Dat wat het tot nu!
Hopelijk stoppen z'n oogjes snel met tranen, dat is het bijzonderste
Groetjes
Romy

Ineke

Romy, dat klinkt goed! Wat mij net te binnen schiet: afgekoelde kamiilethee. Mijn vriend heeft vaker last van ontstoken ogen en dat helpt bij hem, wie weet ook bij vogels. Het is in elk geval niet schadelijk (wel zonder theïnethee).

♪ Marlies

Hoi Romy, ;D

Gewoon gekookt en afgekoeld water is ook al goed. Je kont eventueel bij een drogist ook boorwater halen.

Groetjes Marlies ;)

Romy

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Z'n oogjes zien er elke dag een beetje beter uit.
Het lukt ook steeds beter om de antibiotica snel en efficiënt te geven, want ik vind het vervelend dat ik hem hiermee moet 'ambeteren'. Maar erna streel ik hem dan een beetje, en dat heeft hij héél graag, zo graag zelfs dat hij soms gewoon in slaap valt!

Ik hoop dat binnen enkele dagen de onsteking helemaal over is
Bedankt trouwens voor de tips ivm met de thee en het boorwater.

Heel veel groetjes
Romy

Romy

Dag iedereen

Ondertussen moet ik nog maar 2 keer antibiotica geven en Flupke z'n kuur zit erop.

Ik kan nog altijd niet geloven hoeveel vooruitgang hij gemaakt heeft! Toen ik hem 2 weken geleden kreeg was hij volledig wild, hij kwam uit een buitenvolière en had nog nooit een mens van dichtbij gezien (behalve dan wanneer er iemand kwam eten geven).
Nu is hij al SUPERtam, ik kan hem gewoon uit z'n kooi nemen en ermee rondlopen in huis, hij laat het ook toe dat ik hem overal streel, ook rond zijn oogjes en aan zijn bekje en zo.
Waarschijnlijk heeft zijn erge slechtziendheid hiermee wel te maken.

Nu heeft hij wel nog op verschillende plaatsen samengeplakte veertjes van z'n oogjes die ge-etterd hebben. Dat is zo rond zijn oogjes zelf, aan z'n vleugeltjes (waar het van z'n oogjes naar beneden gedruppeld is) en op z'n rug waar hij z'n hoofdje steekt als hij slaapt.
Nu is mijn vraag : gaat dat er vanzelf uitgaan? Want ik merk dat hij zichzelf wel wast, maar nooit op die plaatsen...
Zou ik dat zelf kunnen doen?? Of is het niet echt nodig?
Of zou ik gewoon wachten tot hij in de rui gaat? (wanneer zou dit zijn???? - hij is geboren deze zomer, één van de laatste nesten, wanneer precies weet ik niet).

Alvast bedankt
Groetjes
Romy


Mariska

Hoi Romy,

Fijn om te horen dat het zo goed gaat :D

Je zou rondom de oogjes wel een beetje schoon kunnen maken met lauw water.
Wel eerst even koken en af laten koelen.
Die plakoogjes voelt vast niet fijn voor hem.
Als je het voorzichtig doet kan het vast geen kwaad hoor ;)

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Romy

hoi Mariska!

Nu heb ik dat eens geprobeerd om z'n oogjes uit te wassen, maar het lukt niet goed...
Hiermee bedoel ik dat ik overal mag aankomen van Flupke, en dat ik er water op mag doen en eraan frutselen, maar ik krijg die etterplekken er echt niet uit! Het plakt zo erg dat ik zelfs per ongelijk enkele veertjes uitgetrokken heb (wat hijzelf blijkbaar niet erg vond), maar ik ben dan wel gestopt. Ik hoopte dat hij daarna zelf wat zou kuisen omdat z'n kopje helemaal nat was, maar dat deed hij niet. Waarschijnlijk heeft hij het al opgegeven, en ik denk ook dat het helemaal niet aangenaam is want het stinkt erg, dus zal het ook wel heel vies smaken!

M'n enige hoop is dat hij snel in de rui zal gaan...

Nu moet ik nog 1 X AB geven en de kuur zit erop! Ik merk dat z'n oogjes er al heel mooi uitzien, enkel dat ze héél soms nog een beetje tranen, maar dat komt ook omdat er regelmatig stofjes inzitten denk ik, en niet meer zozeer door de infectie.

Groetjes
Romy