28 april 2024, 02:23:51

veren plukken

Gestart door Helderman, 11 juli 2006, 18:49:06

« vorige - volgende »

Helderman

wij hebben 2 valkparkieten de eerste  annie heet ze hebben we 5 jaar  de tweede Bo heet hij .  hebben we 3 jaar annie plukt al vanaf het begin en is onder haar vleugels helemaal kaal we hebben erg veel gedoktert met haar ze is zelfs op papagaaien ziekte getest we zijn bij een homeopaties arts geweest die heeft vanalles geprobeert maar ze doet het nog steeds we hoefde zelfs op het laatst niet te betalen voor de controle van haar ontlasting alleen voor de medicijnen en op het laatst zij hij ik weet niet meer wat ik moet proberen dus is hij er mee gestopt nu begint Bo ook dus we zijn een beetje radeloos de ene keer meer dan de andere keer hij is nog niet kaal maar het is erg vervelend en erg zielig vooral annie trekt erg hard en dan hoor je dat het pijn doet ze zijn wel erg levendig  en mogen ook elke dag uit de kooi tot ze er zelf weer in gaan.

ik hoop dat iemand een oplossing heeft alvast bij voorbaat bedankt groetjes  van
                       Roos Helderman






















bobbie

Hoi,

Het is verschrikkelijk als je ziet dat je vogels zichzelf plukken.

Het enige wat schijnt te helpen is Brandnetel/knoflookthee.

Er zit een stofje in de veerschacht wat de vogels lekker vinden.
Als je bovengenoemde thee geeft aan de vogels als drinkwater komt er in die schachten een vies smaakje. Hopelijk leren ze het zo af. Ik heb er eigenllijk wel een zwaar hoofd in want ze doen het wel al erg lang.

Heel veel succes ermee, Nel :-\

Inger m

Citaat van: bobbie op 11 juli 2006, 19:34:54
Hoi,

Het is verschrikkelijk als je ziet dat je vogels zichzelf plukken.

Het enige wat schijnt te helpen is Brandnetel/knoflookthee.



Ik heb juist nog nooit gehoord dat dit schijnt te helpen en dit meerdere malen op het forum vermeld. Mochten mensen er wel goede ervaringen bij hebben, dan hoor ik het graag. Er zijn juist wel andere behandelmethoden die wel helpen.

Er zijn veel oorzaken van plukken en dus ook veel behandelingen. Belangrijk is om eerst medische oorzaken uit te sluiten. Voedings tekorten en huidproblemen (zoals schimmel) kunnen een oorzaak zijn van plukken.

Ik raad je aan om ook naar een reguliere vogelarts te gaan voor onderzoek. Met name in Utecht (Diergeneeskunde) doen ze veel onderzoek en behandelmethodse naar verenplukken. De oorzaak uitsluiten is erg belangrijk, maar soms lastig te vinden. Vaak zijn meerdere factoren een oorzaak van plukken.

Zo te lezen plukt de vogel al jarenlang, dus het kan ook een gewoonte zijn geworden. Een plukkende vogel is echter een teken van verminderd welzijn en daarom van belang om te proberen de oorzaak te achterhalen en die te gaan behandelen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.