18 mei 2025, 14:56:15

wanneer volgend ei?

Gestart door marietje, 11 juli 2006, 18:55:44

« vorige - volgende »

marietje

Mijn valkparkiet heeft om 18.00u een ei gelegd,
hoelaat komt dan uitgerekent het volgende ei?

Ik weet er weinig van omdat het de vogel van mn nicht is die op vakantie is,
bij haar heeft die nog nooit een ei gelegd.
please, help mij snel aan een antwoord.

groetjes, Marielle

kimb27

Hey Marielle,

Mijn valkje heeft ook eieren gelegd! Maar, er kan wel een paar uur/dagen tussen zitten voor de volgende gelegd wordt....Gewoon ff in de gaten houden (broeden ze?) en natuurlijk over een paar weken kijken of de kleintjes worden gevoerd!

Groetjes Kim

kimb27

Mits het geen "loos eitje" is natuurlijk.....

miranda8482

Hoi Marielle,

Uit ervaring bij mijn eigen valkjes weet ik dat er meestal om de dag een ei gelegd wordt. En bij mijn werden er totaal gemiddeld 6 eitjes gelegd.

Als er op de eitjes gebroed wordt dan kan je naar ongeveer 4 dagen, geloof ik , zien of een eitje bevrucht is. Als je hem tegen het zonlicht houdt en een donker vlekje ziet met rode bloeddraaitjes is het bevrucht.
Maar er moet wel op bebroed worden hoor! Meestal gaan ze trouwens broeden als het 2e og 3e eitje gelegd is maar kan ook eerder.

Verder denk ik dat je moet besliisen of je de eitjes wel wilt houden, dat je dus jongen krijgt.
Zo niet dan denk ik dat de eitjes het beste vervangen kunnen worden door nepeitjes. Zodat het vrouwtje toch kan broeden.
Als j edat niet doet en je haalt steeds alleen de eitjes weg die ze legt blijft ze waarschijnlijk eitjes leggen omdat ze wil broeden.
In de dierenwilnkel kan je nepeitjes kopen.

Wil je wel jongen dan lekker laten broeden en met ongeveer 21 dagen komen de eitjes uit. Het is wel verstandig om dan een broedblok aan te schaffen en de eitjes daar in te leggen.
Ik heb nu 2 jongen en het is prachtig!

Ik ben geen echte kenner hoor!
Wat ik vertel is uit eigen ervaring met mijnvogels en wat ik gelezen heb.
Dus als iemand anders nog wat weet tik het gerust!

Succes ermee!

Groetjes Miranda