28 maart 2024, 22:30:07

1 of 2?

Gestart door Kesse379, 11 juli 2006, 09:16:26

« vorige - volgende »

Kesse379

Hoi,

Een vriend heeft een nestje valkparkietjes. Ik geloof dat hij 3 jongen heeft. Tijdens de vorige nestjes is het altijd fout gelopen. Blijkbaar worden de jongen na een week of zo altijd in de steek gelaten.
We hebben ons dus kandidaat gesteld om één te adopteren mocht het terug van dat zijn. Ik heb hier al heel veel informatie teruggevonden over handopfok en zo meer maar mijn vraag is nu of het wel verstandig zou zijn er maar één te houden. Ik lees hier altijd dat het heel sociale diertjes zijn en dat de kans bestaat dat ze beginnen roepen als ze alleen zitten.
Daarom ben ik nu aan het overwegen om er een broertje of zusje bij te nemen. Dan zijn ze eigenlijk nooit alleen.
Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de respons!
Groetjes,
Kesse


mickeledoki

hee hallo

inderdaad het is voor de beestjes natuurlijk veel leuker om ze samen te nemen als je er dan niet bent bent kunnen ze gezellig samen keuvelen .
ik persoonlijk zou ze niet tegelijk nemen maar de tweede bv 2 maanden later ...... dit is wat makelijker(is mijn ervaring) met het tam maken.vooral als het je eerste valkje is .
wat voor soort valkparkieten heeft je vriend ? er schijnen mutaties te zijn die slechter voor hun nesten zorgen dan  normaal is.....
begrijp ik nu dat je eventueel handopfok wil gaan doen?
heb er wel erg in dat dit geen pretje is en erg moeilijk.
of heb je er ervaring mee.....wel nobel dat je het aanbied,dat wel.....

grtz mickeledoki ;D ;D ;D

Kesse379

Hoi,

Ik weet echt niet wat mutatie het zijn want ik heb totaal geen ervaring met valkparkieten.
Het zou mijn eerste vogeltje zijn. Ik hoop dat de ouders ervoor blijven zorgen zodat ik ze niet met de hand moet opvoeden. Ik heb er ondertussen al veel over gelezen en het lijkt me idd geen lachertje.
De kans zit er natuurlijk in dat ik het wel moet doen. :-\
Wat de tweede betreft.. ik vrees daar ook voor dat ze minder tam zullen worden als ze met twee opgroeien maar ik weet niet wat er met die andere vogeltjes gaat gebeuren als ze in de steek gelaten worden. Ik vrees er een beetje voor aangezien mijn vriend ook een heel drukke baan heeft.
Misschien zijn er andere hier op het forum die er wel ervaring mee hebben met het handopvoeden van broertjes en zusjes..




Rianne

Hoi,

mocht je er 2 houden, denk er dan wel om dat de kans aanwezig is dat het broer en zus zijn, en dat die in de toekomst zullen gaan paren. :-\
Er is een apart forum onderdeel voor handopfok, daar valt al heel veel informatie te vinden. :)

mickeledoki

hooi ,

ik krijg ook een broertje of zusje van mijn valkje erbij.....als ze gaan paren   dan gaan de eitjes eventueel gewoon weg......

maar ik had begrepen dat  het geen ramp is als  broertjes/zusjes met elkaar paren....en dat daar niet perse "rare" vogels van hoeven te komen..... ;D ;D ;D

grtz mickeledoki

Kesse379

Ik denk dat ik er dan toch een broer of een zus bij neem.
Met twee lijkt het toch zoveel gezelliger voor ze...