17 mei 2025, 04:05:45

popje op eitjes man weg!

Gestart door miranda8482, 10 juli 2006, 16:09:52

« vorige - volgende »

miranda8482

Hallo allemaal,

Ik had een mooi koppel: lutino vrouw met witmasker man die samen op eitjes zaten.
Nu is het mannetje een paar dagen geleden weg gevlogen... :'(
Ik baalde erg en vind het zielig voor het popje.

Nu zit het ppopje dus alleen op het nestje van 4 eitjes.
Alles gaat goed moet ik zeggen ze broed veel maar komt ook regelmatig eten en drinken. Alles lijkt goed t egaan, maar ze moet het nu toch alleen doen.
Ik weet niet zeker of de eitjes bevrucht zijn maar ze moet dan toch nog wel z0'n 12 dagen broeden.

En dan heeft ze evt 4 jongen. Kan ze dit alleen doen?
Ik wil eigenlijk de eitjes niet weg doen, maar wil wel zeker weten dat het met haar goed gaat.

Ik ben bereid om daarlijk mee te gaan helpen met de kleintjes te voeren als ze het niet aan zou kunnen.
Is dat een idee?
Maar is het dan zo als ik handopfok ga doen dat ik het helemaal moet doen, of dat ik het een paar keer per dag doet en het popje de rest?

Ik hoor graag of iemand weet of het popje het aankan alleen en zo niet wat er dan wel moet gebeuren!

Groetjes Miranda ;)

miranda8482

HALLO ALLEMAAL,

Hier ben ik dan nogmaals omdat ik hoop dat er iemand is die hier op kan reageren.
Ik zie dat het wel een aantal keren gelezen is, dus hoop dat iemand een antwoord voor me heeft!

Nogmaals alvast bedankt!

Groetjes Miranda :D

Ivy

Hoi.
Ik denk dat er zo weinig gereageerd word omdat mensen in deze tijd vaak met vakantie zijn...
Ik weet dan ook niet zo goed wat je het beste kan doen. Ik begrijp wel dat je eitjes liever wil laten zitten... Je kan ze ook schouwen en als je nog geen leven ziet, zou je ze (of een paar) kunnen vervangen door nepeitjes.
Je kan ook kijken hoe het loopt natuurlijk, maar vier jongen is denk ik te veel voor 1 valkje. Als het mijn valkje was, zou ik kijken of er bevruchte eitjes tussen zitten en misschien 1 of 2 laten liggen.
Ik weet zeker dat andere leden je iets anders aan zouden raden (alles vervangen voor neppers...), het is iedereen zijn eigen keus eigenlijk...
Het is een plus dat je dan ook andere valkjes heb die broeden, je zou eventueel de jongen ook bij een andere koppeltje kunnen zetten als ze door hun mama niet meer gevoerd worden...  handopfok is eenmaal heel gevaarlijk en er is kans dat ze het dan alsnog niet overleven (zeker als je ze van dag 1 zou gaan voeren) want ze krijgen van de ouders belangrijke stoffen mee die niet in handopfok zitten.

Hopelijk zal iemand straks nog reageren die ervaring heeft met dit soort situaties.
Groetjes en sterkte, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

marga

hoi
ik had een popje die in haar eentje broede ik heb de eitjes geschouwd en zag dat er 2 bevrucht waren
ze zijn allebei uitgekomen helaas is er 1 overleden en die ander is super gezond en werd ook goed gevoerd
je kan ook neppers neer leggen
dan heeft je pop het wel een stuk rustiger
je moet doen  wat je het beste lijkt
groetjes marga

miranda8482

Jeetje...het blijft een moeilijke situatie.
Bedankt dat jullie reageren in ieder geval!

Ik wil heel graag kleintjes hebben ja, maar met zekerheid dat het goed gaat ook met de moeder.

Ik begrijp dat ze het heel zwaar gaat krijgen van jullie, en dat wil ik ook niet.
Ik denk dan dat ik toch 2 eitjes weg haal en dan houd ze er nog 2 over. Zij wat rustiger en ik ook eeb beetje blij!
En ja ik kan er dus altijd 1 bij een ander koppel zetten als ze niet goed gevoerd worden.

Bedankt beide!
Hier heb ik wel wat aan!

Groetjes van Miranda