19 mei 2025, 07:30:29

Wilt niet op stok

Gestart door DavyS, 15 juli 2006, 17:30:19

« vorige - volgende »

DavyS

Hallo,

Wij hebben donderdag een valkparkiet aangeschaft. Nu is die hier al 2 dagen, fluit en eet en drinkt normaal, maar hij blijft op de bodem van de kooi rondlopen. Soms kruipt hij eens tot helemaal bovenaan zijn kooi, maar hij is even snel terug beneden als dat hij boven is.

Wij hebben buiten deze vogel ook nog een prachtrosella die er ongeveer een metertje of 2-3 vanaf (naast) staat. Kan dat er iets mee te maken hebben. Als onze ene vogel (de rosella) begint te zingen .. dan doet hij mooi mee.

Ik heb al gelezen op dit forum dat ze soms niet van de eerste dag op hun stok gaan, maar dit vind ik wel raar.

Iemand enig idee hoe we hem op zijn stok kunnen krijgen? Want we hebben nu precies een kooi waar geen vogel inzit :-).
Tips zijn altijd welkom.

Groetjes,

Karin

Hoe oud is hij en wat voor stokken heb je in de kooi ?
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

DavyS

15 juli 2006, 22:54:14 #2 Last Edit: 15 juli 2006, 22:56:38 by DavyS
We hebben hem gekocht in een dierenzaak, dus het is ook geen tam parkietje. De verkoper kon ons niet juist zeggen hoe oud hij was. Maar zeker niet ouder dan een jaar verzekerde die verkoper ons.

De kooi dat we hebben zou een kooi moeten zijn speciaal voor parkiet- en kleine papegaaiachtigen.

Hij komt er soms wel op, maar dan moeten we hem als het ware boven zetten. En dan kruipt hij gewoon terug naar beneden.
Beneden loopt hij dan weer van den ene kant van de kooi naar de andere.
Nu komen we net thuis, en nu slaapt hij ook beneden op de bodem.
Hij zit altijd wel aan de zelfde kant op de bodem, meestal aan de kant waar ook onze rosella zit (maar die zit dan weer een aantal metertjes verder).

Kan het zijn dat hij bang heeft van de andere vogel?

Ik zal nu even foto's maken van onze vogels en vogelopstelling en dus ook van de kooien. Dan kunnen jullie eens kijken.
Grtjs

DavyS

Even wat foto's ter illustratie.

De eerste foto is het valkje waarover het gaat. Zoals je ziet, nog altijd op de bodem.

De tweede foto is de kooi waar hij inzit. Je ziet hem daar dan ook inzitten  ;). Je ziet hier ook de stokken inhangen.

De derde foto is onze andere vogel, die er naast zit.

en de laatste foto is de afstand tussen de 2 vogels en hun kooi.

Ziezo, nu hebben jullie een idee.
Grtn,

Ivy

Hoi!
Weet je zeker dat je vogeltje niet in de tocht zit? Het zou ook kunnen dat hij op de bodem beter beschermd is dan omdat de kanten dicht zijn...
Je kan het testen door een theelichtje op de kooi te zetten (voorzichtig ermee), als het vlammetje 'flikkert' dan is er tocht, dan kan je je vogel beter verplaatsen.

Als het niet zo is, kan het ook gewoon zijn dat hij iets meer tijd nodig heeft om te wennen... Ik zou hem niet opjagen om per se op de stok te gaan zitten, daar win je zijn vertrouwen ook niet mee.

Veel succes!
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

DavyS

De test van de tocht met het teelichtje hebben we gedaan en er is geen tocht, we wonen op een appartement en zelgsals de deur van het terras (de laaste foto is van de terraskant getrokken) openstaat. En de raam van de slaapkamer (op de 4de foto aan het einde vd gang) ook openstaat, dan is er nog altijd geen tocht voor beide vogels.

Dan geven we hem gewoon wat meer tijd en gaan we gewoon blijven praten tegen hem zodat hij ons gaat vertrouwen. Misschien gaat het dan allemaal vanzelf.

Ik hou jullie allessinds op de hoogte.

Bedankt voor de snelle antwoorden. Dit is echt een leuk & interessant forum. Met veeeel hele leuke foto's ;D. Proficiat !

Groetjes

cindy v

hallo, met cindy, partner van Davy

het is ondertussen al de 5de dag, dat hij op de bodem zit.
kheb ondertussen een speelgoedje weggenomen, miss had hij er schrik van ofzo. Maar geen verandering tot zo ver.
Hij is nog altijd aant kwetteren en eten doet hij ook, dus dat is nog altijd iets positief  :).

miss moet ik hem van plaats veranderen ofzo, want hij trippelt maar aan 1ne kant en dat is rechts, de kant waar de andere vogel zit.

hij klimt wel soms naar boven, als ik met een stoel voor hem zit, maar hij is sneller beneden dan boven. hij laat zen eigen gewoon soms naar beneden vallen. dat ik soms schrik krijg dat hij zijn eigen gaat verwonden ofzo.

het is natuurlijk niet leuk dat hij daar zit, ik weet dat ik hem tijd moet geven. maar ja, ben een beetje ongerust. :-\

grtjes

sadelienda

kan hij wel vliegen eigenlijk?

Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

cindy v

hij kan vliegen, maar hij klimt meer. en springen op de bodem natuurlijk :)

nu heb ik een badje op de bodem gezet, en nu zit hij wel op een stok, zolang dat dat badje erstaat (heeft er schrik van) blijft hij zitten. Maar moest ik het nu wegnemen dat zit hij terug op de bodem, en ondertussen is dit al de zevenste dag!

nu is hij wel zijn pluimen aant goe steken, miss dat hij toch op zijn gemak zit op die stok

grtjes

cindy v

hij zit eindelijk op een stok, tot hiertoe niet meer op de bodem gezeten.  :D

kdenk wel dat dat door dat badje kwam, dat hij zo lang heeft boven gezeten, (en zo heeft hij miss die stokken gewoon geworden denk ik.) en s'nachts heb ik het badje uit de kooi genomen. En de volgende morgend zat hij nog op die stok.

Dus ben ik blij dat het toch goed is afgelopen! :)

Merci voor de snelle reacties, ;)

grtjes cindy

Lee-aa

ik bedenk me zo, dat je ook had kunnne proberen een zitstok op de bodem te leggen.en kijken wat hij/zij daar mee doet.

Maar ben blij dat hij nu wel gebruik maakt van de zitstokken. Ik denk dat het gewoon even wennen was. Zoals alle parkieten moetne doen. De mijne zat de eerste dag alleen maar in een hoekje van de kooi. Maar dat beestje kan nu alles :P

Succes met je vogel

cindy v

Dank u voor nog een tip te geven,maar tis allemaal in orde nu, hij zit al een tijdje op zijn stokjes :), hij speelt met zijn speelgoed en zit echt op zijn gemak!

ben er echt blij mee, grtjes  :D