11 mei 2024, 23:34:44

hoevell nesten per jaar?

Gestart door katana, 10 juli 2006, 07:47:22

« vorige - volgende »

katana

ola, al twee keer eerder een berichtje / vraag achter gelaten en twee keer goed geholpen. Dus, nog maar een keer.

1 van mijn koppeltjes heeft dit seizoen (vanaf maart) al twee mislukte nestjes gehad, wel veel gebroed.
nu gaat zij aan haar derde beginnen. het is raar om te zeggen, maar je ziet echt dat ze wil dat het lukt.
mijn andere koppel heeft nu uit hun tweede nestje 3 vogels, en ze is nu haar derde nest dus begonnen bij deze 3 vogeltjes.

NU WAT TE DOEN?

zal ik het nest gewoon laten komen? en is het dan verstandig om de eitjes over te leggen in hun eigen nestkast, zodat ze bij eventuele uitkomst niet geplet worden door de grotere jongen, waarvan er dan mogelijk nog twee in de nestkast zitten. (niet haar eigen nestvogels)

ik hoop snel wat duidelijkheid te krijgen, bvd Arno

Lin

Hallo,

Persoonlijk zou ik ervoor keizen om haar niet meer te laten broeden. 2 nesten kost best wel veel energie. Veel kwekers houden het op 2 ongeacht of er jongen zijn gekomen.

Besluit je om wel deze te laten doorgaan. Dan zou ik de jongen uit het blok halen als deze al kunnen uitvliegen en opde grond zetten buiten het broedblok en haar rustig laten broeden. Niet de eieren meer verplaatsen, dat brengt teveel onrust als ze toch al niet in dat andere blok zat. Bied het andere koppel een broedblok aan of zet deze apart van dit koppel.

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)