28 maart 2024, 09:48:34

Problemen met me valkjes :(

Gestart door aakab, 8 juli 2006, 20:13:06

« vorige - volgende »

aakab

Ok ik heb 6 valkparkieten in een buitenvoilere zitten. Ze hebben eigenlijk wel hun eigen kwaal ontwikkeld :(

- Vogel 1 : Hij zit de laatste tijd heel erg rustig, bijt me geen eens meer en vandaag merkte ik op dat zijn kuifje helemaal geplakt was aan zijn hoofd! Ik heb hem nog nat gespoten maar het komt gewoon niet los. ook zit er een stuk zaad op. Ik had vorige keer al het idee dat ie wat problemen had met de ontlasting, zou het hieraan kunnen liggen? (bij het schoonmaken van zijn ding, dat er iets slijmerigs op zijn hoofd is gekomen?)
- Pop 1: Pop 1 heb ik vorig jaar kado gekregen van mijn vriendin. Sinds die tijd word ze eigenlijk constant gepolukt door vogel 1 en door een ander mannetje. De laatste paar maanden is ze ook begonne met het plukken van haar zelf. Nu is haar gehele rug kaal, en ook begint haar buik steeds minder te worden :(
Ook zie ik zwarte dingen in haar verenpak zitten. Het is geen bloed, en ook geen bewegende beestjes ofzo, het lijkt wel gewoon viezigheid. Ze maakte zich toen ik haar kreeg ook nooit echt schoon...
- Pop 2: Pop 2 heeft de laatste maand last van iets raars met haar pootje. Soms word deze wel dik, en gaat haar ene voorste teen bijna horizontaal staan ten opzichte van de andere teen. Dus van boven gezien is het eerst || maar bij haar -|. Dit heeft ze niet de gehele dag door, maar wel zeer vaak :( Overigens is niet deze poot geringd maar de andere poot....

Dus mensen help!

En ze leven naar mijn mening in een stressvrije omgeving, een voilere van 2 bij 2 waarin ze lekker met ze 6-en zitten.

Annouschka

Hallo,

moest ik jou zijn zou ik met deze valkjes naar de dierenarts gaan.

groetjes
Annouschka

Riny

Hoy Aakab
Ik ben het volledig eens ,met Annouschka.
Groetjes Riny :D

aakab

Ik ga volgende week ook naar de dierenarts, maar ik vroeg me af of mensen hier het een beetje kenden...Vooral dat met dat pootje, ik heb de hele internet afgezocht maar het is nergens bekend..

Citaat van: Riny op  9 juli 2006, 10:20:33
Hoy Aakab
Ik ben het volledig eens ,met Annouschka.
Groetjes Riny :D


Annouschka

Hallo,

dat pootje zou kunnen gebroken zijn ofzo, dat weten wij ook niet.
Ik zou me meer zorgen maken over het valkje dat zo rustig is en dat iets op z'n hoofd heeft hangen, volgens mij is dat iets opgedroogd slijm en dat zaadje dat kan spug zijn, een wilde vogel die zelfs geen moeite meer doet om te bijten is volgens mij heel erg ziek dus ik zou haast maken naar de DA moest ik jou zijn.

groetjes

aakab

Citaat van: Annouschka op  9 juli 2006, 14:57:03
Hallo,

dat pootje zou kunnen gebroken zijn ofzo, dat weten wij ook niet.
Ik zou me meer zorgen maken over het valkje dat zo rustig is en dat iets op z'n hoofd heeft hangen, volgens mij is dat iets opgedroogd slijm en dat zaadje dat kan spug zijn, een wilde vogel die zelfs geen moeite meer doet om te bijten is volgens mij heel erg ziek dus ik zou haast maken naar de DA moest ik jou zijn.

groetjes


Nou het is een tamme vogel. Ik heb is de hele dag gekeken en hij heeft geen probleem met zijn ontlasting....Normaal gesproken bijt hij me vrij hard als ik met me hand tegen zijn hoofd ofzo kom, maar nu doet hij dat al veel rustiger...

aakab

Vandaag bij de dierenarts geweest. De vogel met de ontlastingsproblemen lijkt nu in orde te zijn aangezien hij bijna geen problemen daar meer mee heeft...wel moet ik nog morgen wat sesamolie door zijn voer halen zodat het toch nog iets soepeler loopt.
Me vogel die zich zelf plukt die moet ik af en toe een stoombeurt geven. Dat schijnt dus een van de enige dingen te zijn die helpt.

Me vogel met het rare pootje schijnt dus een gewrichtsonsteking te hebben. Heb hier nu antibioticum voor gekregen. Moet ik 4x daags , 20 dagen lang geven. Echter gaat dit vrij lastig aangezien ze niet tam is. Ik mag het ook op een koekje ofzo aanbieden maar dat vindt ze toch niet lekker merk ik. Wat me wel opvalt is nu ik haar probeerde te vangen dat ze echt na 2 rondjes vliegen bek af is. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Ze ziet er dan echt zo zielug uit....

Ivy

Hoi.
Ik denk dat je je valkje, dat je antibiotica moet geven, beter binnen kan houden in een apart kooi. Dan hoef je haar niet elke keer uit de voliere vangen, dat is denk ik ontzettend stressvol voor haar.

Bied je je valkjes wel eens een badje aan?

Mag ik vragen wat voor reden gaf de DA op voor dat het valkje zich kaalplukte?

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

aakab

Citaat van: Ivy op 11 juli 2006, 10:26:30
Hoi.
Ik denk dat je je valkje, dat je antibiotica moet geven, beter binnen kan houden in een apart kooi. Dan hoef je haar niet elke keer uit de voliere vangen, dat is denk ik ontzettend stressvol voor haar.

Bied je je valkjes wel eens een badje aan?

Mag ik vragen wat voor reden gaf de DA op voor dat het valkje zich kaalplukte?

Groetjes, Ivana


Nou ze is niet heel erg schuw, maar ook niet tam. Wat ik nu doe is ik vang haar gewoon laat in de avond uren als het donker is. Dan is ze ook rustiger en dan pak ik haar in één keer. Ik denk dat het vangen van haar in een kooi lastiger is..

Plukken daar heeft hij geen reden voor gegeven....Wat ik wel vreemd vond is dat hij ook niet iets zei over wormen ofzo...

Inger m

Citaat van: aakab op 10 juli 2006, 20:13:29

Me vogel die zich zelf plukt die moet ik af en toe een stoombeurt geven. Dat schijnt dus een van de enige dingen te zijn die helpt.



Goed dat je bij een dierenarts bent geweest. Dat stomen het enige is dat helpt tegen plukken is onzin. Plukken kan veel verschillende oorzaken hebben, vaak zelfs meerdere oorzaken. Het is belangrijk deze te achterhalen en vervolgens te behandelen. Zelf zou ik kiezen voor sproeien in plaats van stomen. Dit is goed voor de veren en de huid.

Ik heb hier ook een reactie staan op verenplukken: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,18768.msg288032.html#msg288032

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.