wederom worden de jongen kaal geplukt, help!

Gestart door Elseline, 5 juli 2006, 13:59:40

« vorige - volgende »

Elseline

5 juli 2006, 13:59:40 Last Edit: 5 juli 2006, 15:06:17 by Elseline
Hallo

Bij het vorige broedsel van mijn koppel valkparkieten is er een jong overgebleven. Die werd dus kaal gepikt (alleen kop, vleugels en staart had hij ). Helaas is dit jong overleden omdat hij waarschijnlijk toch nog te vroeg bij de ouders is weggehaald. Dacht dat hij/zij al zelfstandig genoeg was.
Maar goed heb nu een nieuw broedsel van 5 jongen. De oudste zijn ongeveer 2 en halve week oud nu. Ze hebben al veren aan vleugels. Vandaag zag ik bij beide ouders bloed aan de veren en snavel zitten. Ik controleer iedere dag en inderdaad, helaas bij 2 jongen is de staart er af (hadden ze gisteren nog wel) en bij 1 ander jong waren er pennen uit de vleugels getrokken (overal bloed). De vorige keer kreeg ik al de tip om ze in te smeren met uiercreme, dat heb ik nu maar gedaan. Ik baal er echt enorm van. Ik zie niet de tijd om ze zelf groot te brengen. Werk door de weeks altijd en ik neem aan dat ze minimaal 3 tot 4 keer per dag gevoerd moeten worden of niet?  De jongen worden wel netjes door de ouders gevoerd, krop zit vol. Maar verder zijn ze nog erg kaal. Heb de foto's bekeken bij het onderwerp kweken (hoe de ontwikkeling is van een jong tot 42 dagen),maar die loopt niet zo als bij mijn jongen. Ze beginnen wel overal veertjes te krijgen,maar zelfs de oudste is nog heel kaal. Zou dit allemaal komen door het plukken van de ouders.

Wie kan mij helpen, alle tips zijn welkom.

Groeten Elseline

p.s. de moeder lijkt wat gestresst. Kaal op kop, veren wat smoezelig, mannetje is veel rustiger

Rianne

Hoi Elseline,

het is een vreselijk gezicht als je de ouders ziet plukken en als je het kale jong ziet. Helaas is dit niet te voorkomen of af te leren.
Normaal plukken ze overal BEHALVE de staart en vleugels, ik vind het vreemd dat ze dat bij jou wel doen. :-\
Heb je geen pleegkoppel met jongen waar je ze bij kunt leggen?

Elseline

Nee, ik heb maar een koppel valkjes. Ik baal er echt enorm van. Maar zolang ze nog gewoon te eten krijgen laat ik maar zo. Of wat denk jij?

Groeten Elseline

Rianne

Je kunt ook op zoek gaan naar een pluk kooitje. Die bevestig je aan de kooi. Daar doe je de jongen in, en dan kunnen de ouders er alleen nog bij om te voeren. Of je moet aan handopfok gaan doen maar als je daar geen ervaring mee hebt, zou ik het niet doen!

Inger m

Hoi,
Plukken is een lastig probleem, waar je eigenlijk weinig aan kunt doen. Het belangrijkste is om de ouders niet meer te laten broeden en jongen groot te laten brengen. Het plukken veroorzaakt immers ook welzijnsproblemen bij de jongen.

Hier een stuk:

Plukken van de jongen
Ik vind het ook een heel lastig probleem, maar door doot te gaan met erg plukkende vogels, heb je kans dat op de langere duur het plukken alleen maar verergert. Het is overigens niet bewezen dat jongen van plukkende ouders dit gedrag overnemen. Doen zij dit wel, dan kan dat zowel imitatie als genetische aanleg zijn. Daarnaast denk ik dat ook de omgeving een rol speelt in de ontwikkeling van een bepaald gedrag. Daarnaast heb ik aangegeven dat het plukken ook zelfbelonend gedrag is. Ik denk dat oudervogels het lekker/ prettig vinden om veertjes uit de jongen te trekken en hierop te knabbelen. Ze kunnen dit ook 'per toeval' ontdekt hebben.

Maar daarnaast ben ik niet gebaat bij geplukte jongen. Ze zien er niet uit, maar daarnaast kun je mij niet wijsmaken dat het niet onprettig is voor de jongen om geplukt te worden. Het is pijnlijk als de groeiende veren eruit getrokken worden en de aangroei van nieuwe veren kost ook energie. Dus het is ook een welzijnskwestie voor de jongen. Jongen die ernstig door de ouders geplukt worden, zullen daar ook onder lijden.

Dus ik denk dat het aan verantwoorde kwekers de keuze is om vogels die ernstig plukken uit te sluiten van de kweek, ten behoeve van de jongen, maar ook mogelijk voor de toekomstige generaties. Je kunt ze bv. nepeitjes geven, apart zetten, omkoppelen indien het om één partner gaat of verkopen aan iemand die er niet mee zal kweken.

Apart zetten en handopfok kan ook, maar daar komen weer andere (welzijns)problemen bij kijken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Elseline

6 juli 2006, 18:16:12 #5 Last Edit: 6 juli 2006, 18:19:38 by Elseline
Vanmorgen heb ik al de jongen ingesmeerd met uiercreme (ooit hier ook als tip gekregen). Dit lijkt te werken. Daarnet al de jongen weer bekeken en ze waren niet geplukt,geen bloed te zien en alles nog intact. Zelfs de kopjes beginnen nu goed aan te groeien (bij eentje al het begin van een kuifje). Hopenlijk is dit de juiste oplossing.
Ik zou ze ook wel uit elkaar willen halen,maar heb nog geen nieuwe partners voor beide valken dan.
Het zijn de vogels van mijn schoonvader (die helaas is overleden) en hij was er zo trots op. Ik hoop dat dit hierna niet meer gebeurd. Als de jongen groot genoeg zijn om zelfstandig te leven breng ik de ouders naar een andere voilliere (van mijn zwager) en houdt 1 of 2 van de jongen aan. De rest breng ik naar een vogelopvangcentrum/verkoop van vogels hier in de buurt

Groeten Elseline

Groeten Elseline

Inger m

Hoi,
Het zou fijn zijn als het helpt, maar meerdere leden (incl ikzelf) hebben hiermee nog geen positieve ervaringen gehad. Mogelijk weerhoudt het jouw vogels ervan om aan de veren te zitten. De uiercreme is immers een vreemde substantie, maar het kan later weer beginnen. Hou het goed in de gaten.

Als je de vogels geen broedblok geeft, zal dat ze er mogelijk van weerhouden. Gaan ze toch eieren leggen, geef ze dan kunsteitjes.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Elseline

Ik hoop ook dat t werkt. Heb zojuist ook een flinke wilgentak in de kooi gehangen. Hopenlijk geeft dit ze wat afleiding. De kanaries die er bij zitten vinden het in ieder geval prachtig.

Jullie horen nog van me hoe het afloopt.

Groeten Elseline