6 mei 2025, 05:37:28

Ongewoon gedrag

Gestart door Jurjen, 2 juli 2006, 20:59:21

« vorige - volgende »

Jurjen

Hallo allemaal,

Mijn vader heeft sinds enkele maanden een voiere, maar is op het moment met vakantie.

Ik heb geen verstand van valkparkieten, maar er zat er vandaag een opvallend rustig op de grond wankel met zijn ogen half dicht.

Bij het benaderen van deze valkparkiet toonde deze geen reactie, en ik kon hem ook zonder dat deze veroering gaf, oppakken. Dit in tegenstelling tot alle andere valken, die snel naar de andere kant va nde voiere vliegen.

Hij blijft heel wankel bij mij zetten, en doet grotendeels z'n ogen dicht, en draait z'n nekje richting z'n vleugels.

Wel heb ik het idee dat de ontlasting dwars kan zitten, gezien er op die plek veel troep zit. Al weet ik niet of dat wel of niet hoort. Ik heb hem in een badje met water gezet, zodat dat los kan weken.

Heeft iemand nog een idee/tips voordat ik morgen de dierenarts kan bellen?

Alvast bedankt!

Riny

Hallo Jurjen
Als je de mogelijkheid hebt om het valkje apart van de rest te zetten, is dat heel goed.
Dan heeft die meer rust en je kunt hem water geven met druivesuiker.
Daar krijgt die extra energie van.
Misschien als het valkje op een koelere plaats staat ,dat het  ook al beterd.
Deze warmte is bijna niet te dragen voor de vogels.
Groetjes en succes Riny :D

ROCKS

Hoi Jurjen,

Waarom wachten met bellen tot morgen?
Zo te lezen denk je dat ie ziek is, en dan moet je niet te lang wachten, hoor, je kan dokter Feld bellen, die kan je misschien door de telefoon zeggen wat je moet doen.
Je kan beter een keer teveel bellen dan te lang wachten, maar dat is mijn mening.
Succes.

Doeii, Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Jurjen

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb geen druivensuiker. Dus heb suikerwater gemaakt, en zag ik de kast nog potje vitamine-a druppel voor parkieten waarvan ik ook de aangegeven dosering erbij heb gedaan.

Verder leek toch de ontlasting het grote probleem. Samen met een zacht handdoekje en het ingeweekte water haalde ik ongeveer ter grote van een valkparkiet ei hoeveelheid aan troep los.

De dokter op zondag vind ik weer wat lastig, ik zal morgen bellen.

Jurjen

Helaas is die overleden  :(

Mandy

Dat is balen.  :(
Zo te lezen was die wel ziek, hou de rest dus maar goed in de gaten. ::)
Wanneer komt je vader terug?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Jurjen

Ik zal ze zeker in de gaten houden.

Al denk ik dat het de ontlasting was die niet meer doorliep. Of kan dat de oorzaak van iets anders zijn?
Het theelepeltje suikerwater / vitamine-a kwam ook weer naar buiten.

Hoe kan ik de rest het beste in de gaten houden? Zolang ze vrolijk blijven vliegen als ik de kooi inkom hoef ik me geen zorgen te maken?

Rianne

Hoi Jurjen,

was dit valkje een man of pop? Als ze legnood hebben, kunnen ze de ontlasting ook niet kwijt.
Misschien heeft het valkje diarree gehad, en bleef dat plakken. Let met dit weer goed op het groenvoer wat je geeft, het is zo bedorven.
Jammer dat het valkje is overleden. Als je kunt, kijk de andere valkjes ook even na of er geen ontlasting blijft plakken, en of je op de bodem van de voliere geen vreemde ontlasting vind. :)