13 mei 2025, 00:19:21

Mutatiehulp berekening, pop??

Gestart door Valerie, 5 juli 2006, 09:54:27

« vorige - volgende »

Valerie

Hoi!

De mutatiecalculater wil ook bij mij niet laden. In mijn dagboek schreef ik al een cinamonbontgepareld witmasker popje te hebben gevonden. Foto staat in mijn dagboek.
Volgende gegevens kreeg ik:
nou t koppel is cinnamon bonte witmasker / gepareld / albino x bontgeparelde witmasker.
alles wat albino is over cinnamon draagt is dus een pop ivm dat de man de kleur draagt  , cinnamon en albino beide geslachtsgebonden recessief vererven , en dus alleen de poppen die kleur tonen de mannen zijn split of kanssplit.

Is het dan idd een popje? Ik wil zekerheid en geen mannetje hebben.
Dankje!!  :-*

Gerda

Is de eerste het ventje en de tweede de pop?
Ik snap niet precies de splits van de man, als ie zelf witmasker is, is hij toch niet split voor albino, maar voor lutino??

Maar goed, dit is de berekening:

Mother:Pied Whiteface Pearl
Father:Pied Whiteface Cinnamon Split To {X1:  Lutino Pearl}

male offspring:
50% Pied Whiteface Pearl Split To {X1:  Cinnamon Lutino}
50% Pied Whiteface Split To {X1:  Cinnamon} {X2: Pearl}

female offspring:
50% Pied Whiteface Cinnamon Lutino Pearl
50% Pied Whiteface Cinnamon

Dus alle popjes zijn cinnamon en de ventjes niet!!
Maar cinnamon op een witmasker lutino is moeilijk te zien. Beetje als bruine waas.
Enige wat echt uitsluitsel geeft is een DNA test!!

Groetjes, Gerda

Valerie

Dankje, Gerda!
Ik vond dat dus ook zo wazig met die splits. En Albino? Dacht ik ook aan lutino. En het is een cinamon bont geparelde witmasker. Staat op de verkooppagina.

nick01

5 juli 2006, 11:12:19 #3 Last Edit: 5 juli 2006, 11:19:13 by nick01
allo allo.
die vogel waar ze het hier over hebben is van mij (van mijn moeder eigenlijk).
ik wou effe zeggen dat er 1 fout in de tekst staat namelijk er staat albino over cinnamon draagt maar ik bedoel albino of cinnamon draagt.
er is niks vaags aan.
de man is cinnamon bont witmasker split gepareld split albino (officieel lutino) en de pop is bontgepareld witmasker.
dus alles wat albino is en alles wat cinnamon (in combi met)draagt als kleur is een pop 100% geen dna test voor nodig.
de vader is cinnamon en de moeder kan er niet split voor zijn en draagt de kleur niet dus zijn alle jongen cinnamons (in combi met)poppen.
en de vader is split albino(lutino) en de moeder kan ook niet split zijn en draagt m ook niet dus ook de albino's kunnen alleen maar poppen zijn.
hopelijk kan er verder iemand nog een simpelere uitleg geven want er is niks moeilijks aan , gewoon even logisch denken en de verervingen van de mutaties kennen.

dit eerste nest lagen 2 albino's in en 3 cinnamon bontgeparelde witmaskers dus alle 5 poppen mee eens?

en die berekening t zijn dus cinnamon albino's?
maar zijn ze dan split bont witmasker of zijn ze eigenlijk bont witmasker (cinnamon bontgeparelde lutino witmasker , maar uiterlijk van een albino)

Gerda

Hoi Nick,

Sorry , ben op het werk, en reageerde een beetje te snel.
Het gaat inderdaad op voor de cinnamon witmasker lutino. Dat is inderdaad altijd een pop.
Ik vond de omschrijving met / / een beetje vaag en bovendien split voor albino klopte niet.

Dus zo klopt het: ??
Moeder: Bont geparelde witmasker
Father: cinnamon bont witmasker {X1:  Lutino, X1 gepareld }
of is het  {X2 Lutino, X1 gepareld} of  {X1 Lutino, X2 gepareld} of {X2 Lutino, X2 gepareld}

Maar in ieder geval, als je een ventje albino wil krijgen, dan moeten beide ouders witmasker (of split witmasker) EN lutino (of split lultino) zijn.

Bij lutino is het zo dat de mannelijke jonkies het van beide ouders moeten krijgen wil hij zichtbaar lutino zijn, terwijl bij een popje de zichtbare kenmerken al komen als een van de ouders lutino is (of split hiervoor).

Zelfde geldt dus voor witmasker lutino.

Dus in dit geval is een albino altijd een pop!!

Daarom is het moeilijker om albino ventjes te vinden en zijn deze meestal iets duurder!!

Groetjes, Gerda

nick01

5 juli 2006, 12:26:40 #5 Last Edit: 5 juli 2006, 12:30:49 by nick01
ik wet niet wat betreft de x1 en x2.
ik wist helemaal niet wat voor een splitten hij had totdat ik dus cinnamon bontgeparelde witmaskers zag liggen en albino's.
dus is hij split gepareld en split albino(lutino).
ik blijf voor mijn eigen gemak gewoon albino schrijven hoor.

maar ik had er inderdaad niet aan gedacht dat t cinnamon albino's zouden worden . ik ging uit van gewone albino's.
en mannen duurder? valt toch wel mee.
er zijn inderdaad veel meer poppen maar goed zet je een split man tegen een albino pop kweek je al mannen en split mannen zijn er zat.
ga maar na er zijn zat poppen maar alle mannen die daar uit komen zijn split dus die zijn er ook zat maar veel mensen weten t niet dat ze split mannen kweken die kijken alleen naar de kleur die ze hebben , terwijl eventuele splitten net zo interessant kunnen zijn.

maar nu op de vraag terug te komen van valerie.
ben je t met me eens dat deze cinnamon bontgeparelde witmasker puur alleen een pop kan zijn en hier geen dna test voor nodig is.
denk t haast wel want je geeft t zelf al aan dat t bij die cinnamon albino ook zo werkt en dit is in principe tzelfde verhaal.
graag hoor ik hier antwoord op zodat valerie ook niet meer hoeft te twijfelen wat betreft t geslacht.

Valerie

Hoi Nick,

Ik ken zelf niet zoveel van al die verervingen en snapte er niet zoveel van (van je uitleg). Daarom dat ik het hier nog eens ging vragen. Maar blijkbaar vonden ze het hier ook even onduidelijk. Niet weten wie is de moeder en welke is de vader. Zo goed ken ik dat niet.
Maar als die cinamonbontgeparelde witmasker (is geen albnino eh?) een pop is, heb ik echt interesse. Ik weet niet op wat voor termijn je haar weg wil. De bedoeling is dat ze bij in de voliere komt en een heel lief mannetje krijgt. Maar die voliere is nog niet af en heb dus geen kooi momenteel om haar even apart te houden.
Groetjes,

Valerie

Valerie