28 maart 2024, 18:52:13

vleugelpennen knippen

Gestart door Janosic, 11 juli 2003, 15:13:24

« vorige - volgende »

Stijn dc

hello

ik wist niet dat kortwieken verboden was!
leeuwwieken, ja dat wel!
maar hier in belgie mss niet!

SDC:D

Mirjam-Moniek

Het leeuwieken is trouwens niet helemaal verboden. Bij loslopende vogels mag het nog wel gebeuren en dat blijft ook altijd zo.

Het lijkt me sterk dat kortwieken verboden is. Op verschillende pagina's van dierenartsen wordt nog aangeraden vogels onder sommige omstandigheden te kortwieken en ze bieden deze dienst ook aan. Ook op de website van de stichting papagaaien opvang wordt geadviseerd grote papagaaien te kortwieken.

Paul

Hoi,
Kortwieken is in sommige gevallen echt nodig dus ze kunnen dat nooit verbieden.
Je zal een grijze roodstaart binnen hebben die je uit de kooi laat die sloopt je hele kamer en is een gevaar voor zichzelf als ie dan gaat vliegen.
Als kortwieken verboden zou worden kunnen ze het harenknippen bij mensen ook wel verbieden  :D
Ik denk dat het een typefout is in dat boekje en dat het om leeuwieken gaat zoals Lique al zei.

Groetjes, Paul


mikael

Ik heb ze venmorgen nog geknipt en ik ben tevreden over het resultaat.
hij was al gewoon om te vliegen... we hebben een groot huis en hij vond (en vind) dat fantastisch.
eerst wou hij niet met mij praten maar (met z'on IQ ) hij was het al snel vergeten.
groeten... mikael en butler.

andre28

hoi, ik vindt het ook zielig als je de vleugel pennen afknipt.
maar als je een valk parkiet goed tam wil maken moet je er 1 uit het nest nemen en de last op je schouders gaan dragen om bij te voeren.
persoonlijk vindt ik als je een dier aanschaft moet je er goed over nagedacht hebben.
ik heb mijn coco zelf bij de kweker uit de nest gehaald.
hij is nu bijna 8 weken.
eet nu zelfstandig, zite elke avond op mijn handen en schouders maar vliegen doet hij niet zo veel.
dus ik kan hem van de ene kamer naar de andere kamer gaan.
terwijl hij op de kamer zit waar ook nog eens 80 kanaries zitten.
hij zit ook regelmatig bij mijn 3 katten op hun rug en poten
dit kan dus ook.
ik ben blij dat ik mijn coco dus niet zijn vleugelpennen heb afgeknipt.

Mandy

Hmmm Andre, ik ben het niet met je eens hoor... :-/
Ik vind niet dat je pap hoeft te geven om een valkje tam te krijgen, dat kan ook prima zonder. Ik heb hier bewijzen genoeg om me heen. Ik haal ze een dag of 3 na het uitvliegen naar binnen, dan zijn ze meestal een week of 4-5 en meestal zijn ze met 5-6 weken zelfstandig en gaan dan handtam naar een baasje toe. ;)
Kijk maar eens in mijn dagboeken. ::)
Knippen vind ik ook niet nodig tenzij er geen andere oplossing is als bv een valkje slecht ziet/blind is of zo wild vliegt dat ie z'n eigen verwond en er een groot risico is op dood vliegen. :o
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl