19 april 2024, 02:15:58

vleugelpennen knippen

Gestart door Janosic, 11 juli 2003, 15:13:24

« vorige - volgende »

Valerkiet

weet je wij zijn net verhuist ... en er hangen nog geen gordijnen. en ik ben bang met dit warm weer dat er per ongeluk een raam open staat :-/
en het groeit zowiezo terug hoor :)(al een geluk...anders zou ik het nooit gedaan hebben!!!!!!!)

yentl

8 augustus 2003, 16:12:25 #16 Last Edit: 8 augustus 2003, 16:12:56 by yentl
Jamaar nee, ik heb geen gekortwiekte valken, ik heb 2 geleeuwiekte vogels en alle andere 8 kunnen allemaal vliegen hé :). Ze hebben een hele grote volière in lengte is die 2,85m lang en 2m hoog+ 2m breed ongeveer, voor 10 valkjes, daar vliegen ze maar al te graag in rond, buiten die 2 jammer genoeg, die kunnen gewoon niet meer vliegen. Maar ik mag ze gewoon niet binnen laten vliegen, in onze gordijnen zitten zo'n knoopjes die je niet mag losmaken, ze moeten zo blijven hangen en anders moeten de rolluiken toe dan is het ook niet meer gezellig hé. Daarom ga ik er soms mee naar de berging of het gangetje waar ze mogen rondvliegen, dat mag eigenlijk al niet maar ik doe het toch, maar ja zolang ze in die buitenvolière rondvliegen zijn ze erg happy  ;D. Onze valken doen echt niet liever. Als ze ergens graag zitten dan is het met de hele bende in hun grote vogelenkot lekker kwetteren!

groetjes Yent'l

Valerkiet

ach ze hebben het best goed bij jou :)
lekker stiekem naar binnen :D
dat doe ik ook hoor ;)

Cobie

Hoi Allemaal.

Ik wil toch weer even reageren. Valkjes die gekortwiekt worden zijn niet veel tammer, ze kunnen niet anders dan bij de mens blijven zitten. Ze zijn beperkt in hun natuurlijke gedrag, en dat is vliegen. Natuurlijk moet je ten alle tijden goed op je valkje letten. Je bent ook gauw geneigd om je gekortwiekte valkje mee naar buiten te nemen. Als dan de wind onder zijn vleugeltjes slaat is dat ook vaak einde valkje.
En ik respecteer ieder zijn mening, kortwieken ik nooit.

Groetjes Cobie.
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

Falco

Ik wil ook even reageren!

Toen ik Falco kocht, waren zijn vleugels ook gekortwiekt, maar die heb ik na zijn eerste rui gewoon lang gelaten!
Het kan misschien wat handiger zijn als je je valkje tam wilt maken, omdat hij/ zij dan niet ver weg kan vliegen, maar dat hoeft niet altijd op te gaan volgens mij!

Falco vliegt in zijn los-zijn uurtjes ook graag naar het raam, dus loop ik eerst alles na voordat hij eruit mag.
De hond ligt graag op het balkon, dus in feite staat bijna de hele dag de balkondeur open, maar niet als Falco eruit mag!
Die 2 tot 3 uurtjes per dag is gewoon voor Falco! ;)

De lamellen gaan dicht voor het raam, zodat hij zich niet te pletter kan vliegen, alle ramen gaan dicht en dus ook de balkondeur!
Als dat is nagelopen, dan mag de kooi lekker open en is het Falco-tijd!

Misschien krijg ik heftige reacties hierop, maar mijn mening is dat vogels geboren worden met de bedoeling om mooie langen vleugelpennen te krijgen en die zijn er niet voor om afgeknipt te worden! Mits er eventueel een medische reden voor is, anders gewoon lekker laten zitten! ;)

Paul

Hoi Anita,
Waarom zou je nare reacties krijgen voor je mening?
Ik ben het juist helemaal met je eens en hier zal geen enkele vogel gekortwiekt worden want ik vind ook dat dat niet hoort.
Er zjn natuurlijk uitzonderingen maar een valkje krijg ze zonder kortwieken ook zeker tam als je er maar geduld voor hebt.
En een valkje lijkt soms tam als ie gekortwiekt is maar als de veren weer terugkomen kan dat ineens heel anders zijn.
Maar als iemand zijn valkje wil kortwieken is dat zijn besluit en ik zal daar ook verder niet boos om worden hoor.
Ik vind het alleen jammer want een valkje is veel mooier met al zijn veren.

Groetjes, Paul

Valerkiet

ik ben er ook mee eens dat een valkje mooier is met z'n vleugelppenen maar ik kijk eerst naar de veiligheid en ik vin dat het veel makkelijker is om tam te maken.
ik kortwiet een valkje van 0 tot 1 maal in zijn leven (meestal 0)
hangt ervan af of ik ze echt nie tam krijg ofdat ze ze veel ongelukken hebben (ruiten enz...)

anika_en_spirit

hoi allemaal,

mijn mening is ook dat je een valkje niet moet kortwieken hoor!!
ik vind dat een valkje zijn vleugels niets voor niets heeft en ze dan ook moet houden.
ik heb zelf ook lang nagedacht van zal ik wel of niet een valkje halen, want straks vliegt hij tegen de ramen...
mar ik vind gewoon da als je een valkje neemt dan weet je dat hij vliegt en dat je daar op moet letten.
dat hoort er gewoon bij.
tenzij er een goede reden voor is en het valkje bijv. blind ofzo is.... dan kan ik het me wel voorstellen dat je je valkje kortwiek, maar als het alleen maar is om tam te maken...
ik heb mijn vorrige valkje toen ze een half jaar was ook met veel liefde en gedult nog super tam gekregen.

groetjes anika
 
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!


Mirjam-Moniek

Ik heb geen ervaring met kortwieken, maar ik heb al verschillende keren gelezen dat je valkjes kan kortwieken zodat ze helemaal niet meer kunnen vliegen, maar ook zodat ze nog wel kunnen vliegen, maar minder hoogte en vaart kunnen maken. Dat laatste lijkt mij helemaal niet zielig, omdat ze gewoon heen en weer kunnen vliegen door je huis.

Ik heb mijn valkparkieten altijd los als ik thuis ben, dus ik kan moeilijk de hele dag de gordijnen dicht doen. Ze vliegen bij mij weleens tegen de ramen als ze in paniek zijn. Gelukkig hebben ze dan nooit wat. Als ik een vogel zou hebben die vaak tegen de ramen aanvliegt, dan zou ik hem zo laten kortwieken dat hij minder vaart kan maken. Dat lijkt me dan diervriendelijker dan zijn vrije uren gaan beperken (5 tot 12 uur per dag).

Over wegvliegen en ramen: ik kan mijn ramen gewoon open hebben. Ik heb namelijk voor alle ramen horretjes. Het houdt de vliegen buiten en de vogels veilig binnen. Verder heb ik nog horlamellen voor de deur, dus ik zou zelfs de buitendeur open kunnen laten staan.

Je kan je vogel dus ook veilig houden zonder hem te kortwieken (op de manier zodat hij helemaal niet meer kan vliegen).

ziralioness

26 augustus 2003, 04:17:44 #24 Last Edit: 26 augustus 2003, 18:13:47 by ziralioness
Nina is supertam en nooit gekortwiekt. Ze komt uit zichzelf bij me zitten, dan vliegt ze naar mij toe en land op mijn hoofd of schouder, om gezellig mijn haren te poetsen. Ze komt soms zelfs als ik haar roep! Veel tammer vind je ze denk ik niet.
Ik geniet enorm van het vliegen van mijn vogels, ik moet er niet aan denken hun vleugels af te knippen. Daarnaast vind ik de aanwezigheid van de lange slagpennen, die nodig zijn om te kunnen vliegen, heel erg mooi...
Wat ontsnappen en ongelukken in huis betreft; het eerste is een kwestie van OPLETTEN, geen geintjes, zorgvuldig zijn in wat je doet! Ramen en deuren gesloten houden!
Wat het tweede betreft, mijn Kiko is ooit tegen mijn raam opgevlogen, redelijk hard, en heeft hier niets aan over gehouden. Beide weten nu waar de ramen zitten en vliegen er nooit meer tegenaan.
Je kan zelf ook een hoop ellende voorkomen door gewoon voorzorgsmaatregelen te treffen.

Geloof me, niets is mooier dan de trouw van een VLIEGENDE valk, een valk die de KEUS heeft en TOCH BIJ JOU komt, omdat hij BIJ JOU wil zijn! DAN ben je ECHTE vrienden... voor het leven!

ECHTER... heb jij nou zo'n echte wildebras, zo'n totaal niet tamme valk die een gevaar voor zichzelf is... dan vind ik dat 1x moet kunnen. En daarna weer laten aangroeien!

Enne... NOOIT VALKJES MEE NAAR BUITEN! Na het verhaal van Koerva raad ik dat NIEMAND aan, gekortwiekt of niet!

En wat tam krijgen betreft, echt, een vliegende valk kan net zo tam worden als een gekortwiekte valk. Ook heb ik het idee dat een vliegende valk minder bijt, omdat hij de keus heeft weg te vliegen of te bijten, en vaak het eerste zal kiezen.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

dysian

KORTWIEKEN IS BIJ DE WET VERBODEN!!!!!!!!!

Lique

Hoi DIane,

Wou toch nog weer ff reageren op de aan een kant knippen methode, want dit mag je niet doen.
Zo heeft hij totaal geen evenwicht.
Als mensen toch gaan knippen, dan beide vleugels, een klein randje, maar niet een kant, zodat hij rondjes vliegt.
Want dat is pas zielig  ;).

Groetjes LIque

Lique

Hoi Wendy denise,

Kortwieken is niet wettelijk verboden, maar leewieken.


ziralioness

WOOPS Lique, dat wist ik niet!  :o Zo zie je maar, ik heb nog heel veel te leren...  :P Maar ach ik wil gelukkig toch niet kortwieken. ;)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

dysian

ik ben lid van de nederlandse stichting voor hulp aan huisdieren en dan krijg je ewlke maand een tijschrift  genaamd: zodiak. Daar staat toch echt in dat het 'kortwieken'ook verboden is vanaf 1 januarie van dit jaar