16 april 2024, 10:15:38

vleugelpennen knippen

Gestart door Janosic, 11 juli 2003, 15:13:24

« vorige - volgende »

Janosic

Hoi hier was ik weer  :)

De 3 jongen zijn nu al aardig gegroeid. Ze zitten nu een weekje of 2 apart van de vader. Twee van hen zijn redelijk tam, willen op de hand gaan zitten. De ander is wat onrustiger. Maar nu wil ik ze ook buiten de kooi laten en hiervoor de vleugelpennen knippen. Wie heeft hiervoor tips voor mij. Ik bedoel waar moet ik op letten.

Kolkkie

11 juli 2003, 15:56:36 #1 Last Edit: 11 juli 2003, 15:57:09 by kolkkie
Hoi Janosic,

Mss kan je hier een hoop info uithalen. Er staat in hoe je moet knippen ed.

http://valkparkiet.fol.nl/kortwiek.html

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Janosic

Bedankt voor deze handleiding. Werkt perfect zo. :)

Cobie

Hoi Janosic.

Is het echt nodig dat je de vleugelpennen knipt?
Ik persoonlijk vind dat erg zielig, net een soort amputatie.
Wil je er nog eens over nadenken voordat je begint te knippen?

Groetjes Cobie.
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

Janosic

Het is waarschijnlijk al niet meer nodig. Maar wanneer de vogels bij ons los komen te vliegen, dan is het wel nodig. Wij hebben nml een schuifpui die kamerhoog en bijna kamerbreed is. Ik wil niet dat ze voldoende snelheid hebben om zich te pletter te vliegen.  :-[

Kolkkie

22 juli 2003, 04:43:28 #5 Last Edit: 22 juli 2003, 04:44:52 by kolkkie
Hoi Janosic,

Heb je geen gordijnen of iets dergelijks voor die pui hangen? Als je ze de eerste tijd rond laat vliegen met de gordijnen dicht, leren ze hun vliegruimte kennen. Daarna doe je ze lngzamerhand open.
Hier vliegen ze ook niet tegen de ramen, en ze zijn niet gekortwiekt.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Valérie Duton

heb heb het bij onze jacky gedaan en ik was er echt heel erg blij mee...hij werd helemaal tam :o
en hij werd vroeger nie tam...ik heb me een jaar lang mee bezig gehoude maar hij werd echt nie tam.
en uiteindelijk groeien ze toch terug.
dus ik vin het een best goede techniek hoor :)
ik heb het nog niet echt beslist maar ik denk dat ik het bij mijn bonte ook ga doen maar voor ik het doe moet ik toch even goed nadenken :)
en plees geen boze berichtjes :'(
ik was er vroeger ook erg op tegen ::)
maar sins ik het bij jacky gedaan heb ben ik toch van gedachte veranderd hoor ;D

yentl

7 augustus 2003, 21:14:05 #7 Last Edit: 7 augustus 2003, 21:15:21 by yentl
Hey Valérie,
ik denk dat ik meer boze berichtjes kan ontvangen als jij nu ik dit ga typen, ik heb dit al meerdere keren getypt maar nu wil 'k het gedetailleerd doen:

Cobie schreef:
 
Is het echt nodig dat je de vleugelpennen knipt?
Ik persoonlijk vind dat erg zielig, net een soort amputatie.
Wil je er nog eens over nadenken voordat je begint te knippen?

Cobie heeft eigenlijk groot gelijk vind ik!!!! Ik heb mijn Flupke en Quickske (mijn allereerste valkjes), 2-3 jaar geleden een echte soort amputatie laten ondergaan :'(, en daarvoor ben ik nu heel erg kwaad op mezelf dus. Valérie heeft gelijk, ze worden er vele tammer van, dan moet je er wel veel mee bezig zijn, maar doe zeker nooit wat ik heb gedaan!!!!!
Ik heb mijn eerste 2 laten leeuwieken door mijn grootvader, hij zei toen: "Zal ik je valkje niet ineens kortwieken zodat hij zal nooit meer kunnen vliegen, dan moet ik niet altijd komen enz enz. Ik heb dan uiteindelijk maar "ja" gezegd, maar de manier waarop die 2 werden geknipt. Die had die valk vast en zei "knip" met z'n schaar en ja, mijn valkje mocht een hele dag bloeden hoor >:( zei hij! 1 jaar later was ik zo dom om het nogeens te doen, omdat het best meeviel bij Flupke, sindsdien is hij m'n bestje vriendje  :), zooo lief en tam, onvoorstelbaar. Maar Quick heeft er veel meer problemen gehad met zijn evenwicht als Flupke. Nu zijn gelukkig al die problemen voorbij en zijn ze elke dag opnieuw happy, het zijn 2 hele tamme vogels geworden en ze hebben nu wel het voordeel dat ze mogen wandelen over de gazon en overal mogen komen enzo :). De wondes die er bij hun vleugels staan zijn nu een soort van littekens, waar ze nog zelden last mee hebben. De Kwik van mijn familie heeft dit ook meegemaakt, een lutinovalk van 6 jaar nu ongeveer denk.
Sindsdien heb ik geeneen valk nog gekortwiekt, dat doen'k echt nooit meer, ik heb nog vele liever wilde vogels of tamme vogels die wegvliegen in de volière.

Tussen leeuwieken (via dit forum heb ik dus ondervonden dat als je ze laat leeuwieken dat dat bij een dierenarts moet, maar ik raad het je ten strengste af hem te leeuwieken!!! Een vogel moet vliegen!!! Waar heeft die anders vleugels voor???) en kortwieken ligt dus een groot verschil. Maar altijd laten kortwieken mag je ook niet doen want dan heeft je vogeltje ook geen leven meer!

groetjes Yent'l



 

Valerkiet

7 augustus 2003, 21:26:57 #8 Last Edit: 7 augustus 2003, 21:27:39 by Valerkiet
leeuwieken :o dat vind ik wel erg ja!!!
maar kortwieten is alleen de helft van de vleugelpennen erafknippen :-/ bij mij toch.
ze voelen er nix van en geen enkel spatje bloed hoor!!!!!!! :o
bij ons is kortwieten al 2 keer gebeurt en dat ging perfect hoor :-/

Valerkiet

"Een tamme valkparkiet die goed kan vliegen is vrijgelaten in een kamer niet in veiligheid. De talloze keren dat een valkparkiet zich te pletter vliegt tegen een raam hadden voorkomen kunnen worden. De vele tamme valkparkieten die plotseling de vrijheid krijgen omdat ze een open raam of deur tegenkomen hebben buiten geen enkele kans tot overleven. Zij zijn niet gewend zelf voor voedsel te moeten zorgen, kennen de gevaren in de vrije natuur niet, ze zijn echt kansloos daar buiten."

Valerkiet

7 augustus 2003, 21:35:27 #10 Last Edit: 7 augustus 2003, 21:35:38 by Valerkiet
ik hou van m'n valkparkieten en de valkjes die het meeste willen wegvliegen knip ik een de helft van hun vleugelpennen af voor hun eigen veiligheid.
en dan worden ze ook bovendien tam en dan kan jij met hen veel pret beleven en zij met jou :)
het is mijn mening hoor.
aiai nu krijg ik zeker boze berichten :-X

Paul

Hoi Valérie,
Geen boze reactie hoor van mij maar ik heb zelf 16 jaar valkparkieten en ook los in huis en er is er nog nooit eentje te pletter gevlogen tegen een raam en ook nog nooit eentje ontsnapt.
Als je er gewoon goed op let hoeft dat echt niet te gebeuren dat ze ontsnappen.
Een valkje wat ontsnapt kan soms best wel goed overleven buiten hoor, er zijn zat groene blaadjes, gras vinden ze ook heerlijk en zeker in de zomer zijn er zaadjes zat te vinden.
Het grootste gevaar zijn katten en andere roofvogels die ze kunnen aanvallen.
Bij ons in het park vliegen ook veel parkieten rond, veel halsbandparkeieten en ook andere soorten die gewoon verwilderd zijn en zich goed redden.

Groetjes, Paul

Karin

Jeetje Yent´l, ik schik ervan dat je opa dat zo gedaan heeft. Weet je dat het precies hetzelfde is als je laatste vingerkootje eraf knippen ?! Ware dierenmishandeling dus en gelukkig is het in Nederland verboden bij huisvogels en zal geen één ( goede ) dierenarts het meer doen. Kortwieken is weer een ander verhaal. Ik ben er niet voor om het standaard te doen omdat ze anders " wegvliegen of tegen het raam vliegen", maar in sommige gevallen is het een handig hulpmiddel, bijvoorbeeld bij een valkparkiet die op de gewone manier niet tam wordt omdat hij bijvoorbeeld al wat ouder is.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

yentl

7 augustus 2003, 22:18:43 #13 Last Edit: 7 augustus 2003, 22:22:30 by yentl
Ja daarom heb ik het eigenlijk ook laten doen uit risico dat ze niet tegen de raam zouden vliegen, 3 jaar geleden met Flupke had ik liever een valkje dat niet zou vliegen dan een valkje dat zou ontsnappen en tegen de ruiten zou vliegen, ik was toen nog erg onhandig met het diertje.Buiten stormy die laatst is ontsnapt, maar ik laat ze dan gewoon in de kooi als ik ze binnenhaal en als ze naar het deurtje komen hou ik mijn hand ervoor dat helpt heel goed.

Ik heb geweten dat je valken tam moet krijge met  je STEM, ze moeten je stem gewaar worden zodat ze weten dat jij de baas bent. Onze 3 jonkies maken het heel goed, alleen moeten we altijd oppassen dat stormy niet uit de kooi ontsnapt want dan vliegt ze weer tegen de ruiten. Vooral Griffin is heeeeeeeeeeeeeeeeel tam, en die moet misschien wel weg  :(, ik heb me al teveel gehecht aan 't beestje.

Ook lekkere hapjes helpen bijvoorbeeld maar mogen je valkjes dat al eten? Of kunnen ze het al eten(bv trosgierst)?

groetjes Yent'l

Karin

Waarom doe je de gordijnen niet dicht als ze rondvliegen ? En dan steeds een beetje meer open, dan wennen ze er vanzelf aan. En vergeet niet dat veel gekortwiekte valken gewoon wegvliegen hoor ! Als er net een windje staat en die onder de vleugels komt vliegen ze zo weg ! Alleen als ze dan landen en er komt een kat aan dan kunnen ze moeilijk weer opvliegen  :o Maar hoezo ben je bang dat je valkjes wegvliegen ? Ik neem aan dat je alle ramen en deuren dicht hebt als ze los vliegen ? En je ze ook niet in een open kooi buiten hebt ? Je moet gewoon steeds goed nadenken wat je doet. Ik loop altijd alle kooien 2 keer na voor ik het raam op een kiertje zet waar nog geen muis doorheen kan  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves