3 mei 2025, 18:03:04

Hoe krijg ik Zazu tam?

Gestart door ossy, 27 juni 2006, 21:41:00

« vorige - volgende »

ossy

Dit is Zazu, die hieronder is geschrokken van de flits:

In het onderdeel gedrag heb ik Zazu's gedrag al uitgebreid beschreven. Hij is een mannetje van ruim één jaar oud. Dit is mijn eerste valkparkiet. Ik heb hiervoor enkel ervaring met een handtamme dwergpapegaai.
Ik heb Zazu pas drie weken. Hij komt van een kennis die allerlei dieren opvangt. Ik hoop Zazu handtam te krijgen, al is hij nu nog erg schuw. In het begin blies, beet en dreigde hij enorm naar mijn handen. Nu is dat stukken minder, na het geven van veel aandacht en trosgierst vanuit de hand. Nu bijt hij nog een enkele keer als het laatste pitje trosgierst op is. Hij bijt vooral wanneer ik in de buurt van zijn pootjes kom. Ik probeer Zazu handtam te krijgen door allereerst zijn vertrouwen te winnen door hem veel aandacht te geven en veel tegen hem te praten. Om hem aan mijn handen gewend te raken voer ik hem af en toe trosgierst met de hand. Hij vind handen echter nog steeds niet prettig en is erg alert wanneer iemand in zijn buurt komt. Hij is erg rustig in zijn kooi en speelt nergens mee en bijt ook nergens op. Hij klautert enkel wat en loopt wat door zijn kooi, maar hij lijkt zich toch niet echt te vervelen.
Is aan de hand van deze kenmerken te zeggen of Zazu handtam zal worden? Het lijkt wel of hij zo agressief is door iets bij zijn vorige eigenaar, ik vermoed dat hij is geplaagd door kleine kinderen. Onderneem ik goede stappen om Zazu's vertrouwen te winnen en handtam te maken? Ik hoop dat jullie mij meer tips kunnen geven over hoe ik Zazu handtam kan krijgen.

mickeledoki

hee hallo,
aan je verhaal te lezen doe je erg goed je best,daar kan het dus niet aan liggen. misschien is het een idee om hem op een stok te gaan laten zitten en vanuit daar op je hand.
gaat hij wel al uit de kooi?
het is inderdaad altijd gissen wat de voorgeschiedenis van zazu is geweest maar het kan natuurlijk ook zijn dat er gewoon weg niets mee gedaan is om hem tam te krijgen.En ja dan is alles natuurllijk vreemd voor z'n vogel.
je vertelde dat er wel al verbetering in zat ... dat is toch ook al weer heel wat..succes

grtz mickeledokus

ossy

Bedankt voor je snelle reaktie mickeledoki. Wat ik weleens met mijn vriendin probeer is dat de ene zazu verwend met trosgierst en de andere met zijn hand dichterbij komt. Hij is erg oplettend, dus heeft dat vaak wel door. Het beste resultaat tot nu toe is dat Zazu met één pootje een paar seconden op een vinger zit, maar er dan weer snel vanaf gaat.
Ik wil Zazu eerst handtam maken in de kooi, voordat ik hem buiten de kooi laat. Anders weet ik niet hoe ik hem zonder stress terug kan zetten. Het is een goede vlieger, dus dat moet dan wel een hele toer worden. In het onderdeel tam maken stond geloof ik ook dat het beter is om de valkparkiet eerst handtam te krijgen in de kooi.
Is het normaal dat een valkparkiet flink bijt? Als ik soms met mijn hand in de buurt kom en hij dit niks vind, pikt hij een gaatje in mijn vinger. De vorige vogel, de dwergpapegaai, pikte ook, maar kneep meer in je vinger. Zazu pikt echt hard door.

Lin

Heb je dit al eens gelezen? het stappenplan om je valkje tam te krijgen!

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

hard bijten doen alleen wilde valkjes. Als zij vroeger tam zijn geweest of nog zijn dan bijten ze niet hard door.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ossy

Het topic over tam maken heb ik al aandachtig bestudeert en dingen uit overgenomen. Het topic is volgens mij  vooral gericht op jonge vogels die net uit het nest zijn. Zazu is echter al meer dan een jaar oud. Ik hoop dat jullie misschien hiervoor een andere benaderingswijze of stappenplan hebben. Zijn hier meer mensen op het forum die een al oudere valkparkiet hebben tamgekregen?

Gerda

28 juni 2006, 15:25:53 #5 Last Edit: 29 juni 2006, 09:32:44 by Gerda

Ik heb een valkje van meer dan een jaar oud nog tam gekregen. Hij wil nog steeds niet kroelen, maar komt wel bij me zitten en duwt zijn kopje achter mijn oor.
Hij stapt op mijn vinger en vlieg op mijn  schouder op commando.

Je moet veel geduld hebben en consequent zijn.
Probeer een bepaalde regelmaat aan te houden en wees rustig in je bewegingen, zodat Zazu niet schrikt.
Praat veel tegen haar op ooghoogte bij de kooi. Herhaal vaak haar naam, zodat ze gaat beseffen dat als je haar naam noemt, je tegen haar praat.

Reserveer elke dag korte momenten van training, geef bijvoorbeeld trosgierst aan Zazu en laat dit steeds minder ver uitsteken. Maar praat gedurende de dag veel tegen haar.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het voordeel had dat we een tam valkje in huis hadden, die als voorbeeld fungeerde voor mijn Nezumi.

Omdat het al een ouder valkje is, zou je er voor kunnen kiezen om haar te kortwieken (voor een bepaalde periode). Je moet er dan nog steeds even veel tijd in steken om haar tam te krijgen, maar je loopt niet het risico dat zij met oefenen uit de kooi vliegt en op de hoogste kast gaat zitten. Door kortwieken wordt je valkje dus niet opeens tam, zo moet je het ook niet zien, maar het kan een hulpmiddel zijn.

Belangrijk is je valkje een gevoel van veiligheid te geven. Dus rustige bewegingen en vooral in het begin zachtjes praten.
Bij het uitbreiden van de omgeving ook steeds de veiligheid in het oog houden. Ramen en spiegels afdekken en oppassen met andere gevaren, zoals ruimtes achter kasten, vazen met bloemen, giftige planten etc.

Valkjes houden van regelmaat. Maar zijn erg nieuwsgierig. Gebruik in je stem intonaties als je Zazu iets aanbied (bijvoorbeeld trosgierst). Dan komt ze vast wel kijken!!

Wanneer Zazu aan je gewend is en op je vinger stapt, kun je telkens een stapje verder gaan.
Hierbij kun je de stappen uit het stappenplan voor een jong valkje best als leidraad gebruiken.

Veel succes, Gerda

ossy

Hartstikke bedankt voor je tips Gerda. Ik hoop dat het mij ook nog gaat lukken om Zazu tam te krijgen!

ossy

29 juni 2006, 20:15:22 #7 Last Edit: 29 juni 2006, 22:16:01 by ossy
Gisterenavond en vandaag ook alweer wat vooruitgang. Soms dreigt Zazu nog steeds, maar hij is al een stukje vertrouwder in zijn kooi lijkt het. Hij klautert een hoop, al speelt hij nergens mee. Hij is de hele tijd pitjes aan het zoeken die op de grond zijn gevallen. Als hij uit zijn bakje aan het eten is kan ik hem over zijn buik aaien en aan zijn pootjes komen. Lijkt me toch weer wat vooruitgang toch?

Net Zazu wat trosgierst voorgehouden en toen moest hij zover naar voren leunen dat hij al met één pootje op mijn vinger steuntje  :)

ossy

Weer een klein stapje vooruit! Zazu ging gisterenavond helemaal op mijn hand zitten in de kooi. Dit ging goed totdat de trosgierst op was. Toen pikte hij weer, maar hij beet dit keer al iets minder hard.
Naast het forum ook wat literatuur geraadpleegd over valkparkieten. Dus de theorie over valkparkieten ben ik ook hard aan het bijspijkeren  :P  ;)

ossy

Valt weer niet tegen! Weer een stap vooruit. Gisterenavond Zazu op mijn hand (wel met trosgierst in mijn hand) uit zijn kooi gehaald en los gelaten in de berging. Hij vloog niet meteen weg ofzo. Ik heb Zazu een klein half uur uit de kooi gehad en het grootste deel van de tijd zat hij op mijn schouder (zonder trosgierst). Een enkele keer als ik flink bewoog vloog hij op en neer en landde weer op mijn schouder. Met slechts een klein beetje moeite ging Zazu weer terug in zijn kooi. Hij had me slecht een keer gebeten. Ik heb dus volgens mij veel geluk gehad.
Momenteel ben ik aan het kijken of ik toevallig een wat grotere  kooi aan kan komen.

ossy

Inmiddels heb ik een nieuwe, grotere kooi voor Zazu. Doordat ik momenteel hard voor mijn tentamens aan het leren ben, heb ik niet zo veel tijd voor Zazu. Hij is dan ook niet meer zo tam als een paar dagen terug. Ik weet niet of dit met de nieuwe kooi te maken heeft.
In de nieuwe kooi speelt hij ook nergens mee en zit hij het grootste deel van de tijd op een stok. Soms klautert hij wat en fluit af en toe. Hij is ook veel tijd kwijt met eten. En gisteren heb ik hem buiten gezet en een lauwe douche gegeven. Hij raakte niet in paniek, maar vond het ook niet super fijn. Hij bleef wel een tijdje zitten en ging dan weer naar de andere kant van de kooi.
Hij roept wel om aandacht, maar als je er eenmaal bent geeft hij er niks meer om lijkt wel. Hij pikt wat minder naar mijn hand, maar vertrouwd het nog niet helemaal. Misschien moet hij nog wat langer aan zijn nieuwe kooi wennen?

Chantall

Wauw! Jij gaat echt vooruit! Zazu heeft gewoon wat tijd nodig, en jij wat geduld! Ga zo door!
Gr. Chantal