28 maart 2024, 22:17:19

Plukkende valkparkiet/druppels....

Gestart door Zorro, 3 juli 2006, 09:41:33

« vorige - volgende »

Zorro

Hallo!

heb sinds n maandje n valkje bij mn eigen valkje (Zorro) gezet. Zorro heb ik al n jaar of 3 (in die tijd kwam ik ook nogal s op jullie site). Nu heb ik lang niets van me laten horen maar ik lees de site nog wel. Ik ben met t nw valkje, Gadifer (is Turkse naam en betekent: fluweel) naar dierenarts Palgi geweest omdat hij zich bij zn vorige eigenaar kaal plukte. Er was geen mijt te zien dus die arts heeft zowel spray als Haloperidol meegeven. De spray is makkelijk te gebruiken maar ik ben nogal n lafaard om dat schuwe vogeltje zo te pakken en te druppelen....vind t superzielig  :( om m zoveel stress te geven en dat nog wel 2x per dag. Nu probeer ik t met n stukje brood maar de slimmerik eet er dusomheen....hij proeft t kennelijk  >:( Jammer....Nou wilde ik jullie (spoed)advies....zou t op deze manier (hij eet meestal n KLEIN beetje vh brood met druppel dus hij rkijgt wel iets binnen maar niet genoeg, vermoed ik) overgaan? En nw veertjes aangroeien? Ik kan t niet zo goed zien of ie nou vooruit is gegaan of niet...dacht eerst vwel maar begin nu toch te twijfelen....Als t echt niet goed gaat zit ik te overwegen om hem m tijdje (maandje of zo) telaten logeren bij n valkjesliefhebber die hem wél durft te behandelen....is wel kllungelig van me, maar ja....ik heb dit bij spoed gezet omdat ik t toch wel ernstig vind, dat plukken...
oh ja ik zie ook nooit t verschil tussen gewoon de veren schoonmaken en stress-plukken...is dat te zien? (behalve dan natturlijk als ie werkelijk de veren eruitkrijgt, da's logisch...)

Wat is jullie advies? Alvast bedankt!!!!!!!! :)

groetjes,
rebecca

Valerie

Bel die dierenarts anders even op en vraag of je het niet door zijn drinkwater mag geven. Of anders neem je een klein stukje boord (ter groote van wat ie eet) en doe je daar de druppels met druivensuiker op. Misschien dat het zo dan wel lukt.
Sterkte!



Zorro

dank je wel! waar zou ik druivensuiker kunnen kopen? reformwinkels of zo? in t drinkwater is minder omdat mn andere valkje t dan ook binnenkrijgt :-\

Inger m

Hoi,
Wat is de oorzaak van het plukken? Probeer deze weg te nemen. Sprayen lost in het algemeen weinig op.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Zorro

Heb er iets op gevonden!!!!!!! het blijkt, dat Gadifer dol is op Croky chips en..hij eet ze met druppel & al !!! :D

Nu maar hopen dat de veren aangroeien en blijven zitten! De oorzaak...tja ik vermoed dat ie n soort van trauma van te weinig ruimte heeft opgelopen bij zn vorige eigenaar. Zat in n veel te kleine kooi + eerst mocht hij daar elke dag uit, vliegen enz. en opeens niet meer...weken (of misschien zelfs maanden?) lang....denk dat t toen begonnen is. Bij mij mogen de 2 (Gadifer & vriendje Zorro) elke dag n paar uur eruit...als ik thuis ben in principe de hele tijd. Wat ze erg waarderen  :)
Zo maken ze samen rondvluchtjes en gaan elke dag op onderzoek uit bij de dvd-speler, schilderijen enz.
Ben in elk geval BLIJ dat ik iets gevonden heb waardoor hij zn medicijn tenminste binnenkrijgt.
groetjes
rebecca (alias Zorro)

Karin

Hm, het is een middel o.a.  tegen schrizofrenie bij mensen  ??? Ik denk een soort kalmeringsmiddel :
http://www.schizofrenieplein.nl/hulp/advies/medicijn/bijsluit/haldol.htm
Ik wist niet dat dat ook bij vogels gebruikt wordt.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves