20 april 2024, 04:02:33

zwakke vogels!

Gestart door Buddingm, 1 juli 2006, 13:55:34

« vorige - volgende »

Buddingm

Hallo Allemaal,

Een kennis van mij heeft een aantal koppels valkparkieten ( koppel lutino, koppel geparelde, koppel witmasker x gepareld) waarvan de jongen heel klein zijn/blijven, vaak 1 of meerdere jongen bij het uitvliegen een poot breken en af en toe door de ouder vogels geplukt worden. Voor hem is het een raadsel waardoor dit komt aangezien dit in het verleden niet het geval was.

Wel is hij ca. 2 jaar geleden overgestapt op ander voer.
Hebben jullie ideƫen/suggesties wat hier de oorzaak van kan zijn? Hij geeft ze voer voor grote parkiete, zelf gemaakt eivoer en ik geloof trostgierst.

De lol begint er op deze manier vanaf te gaan.
Graag hoor ik van jullie.

Groetjes,

Marco

Saskia

Krijgen ze wel genoeg maagkiezel, grit, sepia en een kalk blok?
Het is zo ie zo af te raden om lutino x lutino te kweken omdat de kans op zwakke vogels bij deze combinatie groot is.
Het is een optie om terug te gaan naar het oude merk voer en te kijken of het dan beter gaat.
Dan kom je er in iedergeval achter of het daar aan ligt.
Verder kun je ook vitaminedruppels geven zodat de kans dat ze iets te kort komen zo min mogelijk is.
Bij zelfgemaakt eivoer lijkt het me erg moeilijk om het zo samen te stellen dat het evenveel voedingstoffen bevat als in gekocht eivoer.
Eivoer is namenlijk net wat meer dan gekookt ei met beschuit, maar ik weet natuurlijk niet wat er in het zelfgemaakte eivoer gedaan word, dus daar kan ik niet over oordelen.