25 april 2024, 18:22:03

Nieuwe buitenvoliere

Gestart door lolliefant, 12 juni 2006, 17:10:04

« vorige - volgende »

lolliefant

Hoi allemaal

Wij zijn bezig met het bouwen van een buiten volière.  Wij hebben een showmodel blokhut gekocht bij de tuincentrum (voor maar 200 euro) en wil er nu aan de rechterkant een buiten volière aanbouwen. De buiten volière word dan 210cm lang x 170cm hoog.  Wij willen dan een geisoleerde nachthok in de blokhut maken. 
Nu heb ik een paar vraagjes. 

* Wat kan ik het beste in de nachthok gebruiken?  De nachthok gaan wij met triplex maken met isolatie ertussen, maar wat kan ik het best op de hout doen.  Iets die makkelijk schoon te maken is, en waar het vocht niet in kan trekken?  Mijn man dacht aan plakplastic, maar ik weet niet hoe veilig dat is met valkjes. (wat knagen aanbetref)

* Wat kan ik het best in de buiten volière gebruiken als bodembedekking?  Ik had vroeger ook een volière, en gebruikte toen houtsnippers, maar dat was een enorme klus om die steeds te verschonen.  Ik heb iets gehoord van kiezel.  Is dat goed schoon te houden?  (ik heb geen hogedrukspuit) Of is zand weer beter?

* Hoe groot moet ik de ingang van de nachthok maken? 

* Moet ik de volière ergens mee behandelen? (tegen ongedierte?)

* Is er ergens een plek waar ik redelijk goedkope speeltjes kan kopen om de volière in te richten?  Dingen als schommels, touwen.   

Hier is alvast een paar foto's. 

Groetjes
Marijke







lolliefant

Nog even een paar foto'tjes.  Het schiet al echt op.  Nog een paar dagen dan is het klaar... :)

Hier is de nachthok in aanbouw...


Isolatie...






Wat er nog moeten gebeuren

*Nachthok schilderen...
*Doorgang maken naar voliere...
*Raampjes maken in de deuren van de blokhut
*Golfplaat moet nog op het dakje van de voliere
*Dakgoot moet nog bevestig worden
*en klaar is kees.... Valkjes kunnen er in.

Ik heb besloten om Split (kiezel?) te gebruiken in de buitenvoliere.  Kan iemand mij nog vertellen wat voor maat het beste is? Iets die niet door de gaas heen zal vallen, en die ook niet wegspuiten door de hogedrukspuit.

Groetjes
Marijke




Marianne

Hoi Marijke,

Een mooie volière hoor!
Gefeliciteerd ermee.

Ik heb zelf geen buitenvoliere dus ik kan je helaas niet adviseren wat de beste bodembedekking is.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

*Esther*

Hoi

Het heeft wel wat weg van de voliere die wij nu aan het maken zijn ;D
In mijn dagboek Flevovalkenhof kun je foto's zien.
Zelf ga ik zand in de buitenvoliere gebruiken.

Mooi hoor!
Ga je ook een dagboek bijhouden, of heb je die al? :-[ :)

gr Esther

M.

Ik heb nu in mijn buitenvoliere tegels liggen, makkelijk schoon te maken.

In mijn voliere die nog steeds afgebouwd moet worden, komt waarschijnlijk zand op de bodem.
Een keer harken, en met de sproeier en eens in de zoveel tijd een nieuwe laag en dan kom je al een eind.

Een opening moet gewoon ruim genoeg zijn.
Ik heb een van grof gegokt 10 breed en 15 hoog, waar de valkjes zat doorheen kunnen.
In de nieuwe wil ik wel een wat groteren.
Onder het dak doe je ook gaas trouwens?
Als er eens wat door zou gaan of ze slopen het ben je je vogels niet kwijt ;)

ziet er goed uit voor de rest!

En ik weet niet meer wat voor verf ik op de muren heb, zal mn buurman eens vragen die heeft me toen het spul meegenomen.

Echt "schoon" krijg je het nooit, of je moet al tegels op de wand doen  ;D maar met een plamuurmes kun je de meeste poeprestjes wel verwijderen en desnoods schilder je de muur eens of 2 x per jaar over met de verf.

Plakplastic had ik hier ook aan gedacht, maar vind het toch wel met enig risico, dus ik verf gewoon weer alles.

Rianne

Hoi,

ik gebruik beukensnippers op de bodem. Al het voerafval verdwijnt er mooi tussen en de valkjes kunnen dat weer op scharrelen. Een keer in de zoveel tijd even harken, en als het vervangen moet worden, even met de schep en de emmer in de weer. :)

lolliefant

Hoi

Bedankt voor de reacties.  Ik had ook aan zand en beukensnippers gedact.  Maar hoe vaak moet je de zand omscheppen en er een nieuwe laagje over doen,  en hoe vaak moet je de beukensnippers vervangen? 

Er zitten een gaas dakje op.  Dus dat is ook veiliger voor de valkjes. 

Ik hou jullie op de hoogte

Groetjes
Marijke


♪ Marlies

Hoi Marijke,

Wij hebben in onze volière een betonnen vloertje met daarop zilverzand . Dit haal ik voor 2 euro  ( 25 kg ) bij de bouwmartkt.
Als het dan smerig wordt, vegevn we alles op en gooien nieuw zand  op de vloer.
Af en toe een emmer water erdoor, beetje schrobben en het is altijd lekker schoon.

Het lijkt mij dat als je zand omschept dat er dan toch een hoop viezigheid in het zand blijft zitten.

Groetjes Marlies ;)

Rianne

Ik heb de snippers nog niet vervangen, en de valkjes zitten er nu 2 maanden in geloof ik. Het zijn maar 2 valkjes dus echt een troep is het nog niet. Straks komen er 2 bij en dan zal het wel gauw moeten. Ik denk dat je dat zelf even aan moet kijken. :)
Een zak snippers kost 10 euro geloof ik en dan zit er 20 kilo in. Het voordeel is dat het niet stuift. :)

lolliefant

24 juni 2006, 19:35:12 #9 Last Edit: 24 juni 2006, 19:40:55 by lolliefant
Hoi

Eindelijk is het klaar. :)  De valkjes was vanochtend om 7:30 naar binnen gegaan en vond het gelijk helemaal geweldig.  Ik heb ze eerst in het binnenhok gedaan (waar het voer en water ook staat) en dacht dat ze het nog niet zal durfden om door de gat naar buiten te gaan,  maar nee hoor,  het duurde maar een minuut of 3 toen was de eerste nieuwschierige al naar buiten. ;D

Ik merkte wel dat ze niet meer naar binnen willen, dus heb ik ook trosgierst en water buiten gedaan.  Vanavond wil ik ze in de binnenhok houden, want ik wil ze echt leren binnen te slapen en ze moeten weten waar hun voer staat.  Morgen ochtend mogen ze weer lekker naar buiten. 

Ik vond het wel zielig (voor mezelf :-[) dat ze nu buiten moeten zitten.  Ze zijn allemaal tam, en mijn tamste valkje Lollie wou steeds naar me toevliegen.  Als ik naast de voliere zat te kijken naar ze, dan leek het of Lollie proberen te ontsnappen om bij me te komen zitten. 
Ik heb besloten om minimaal 2 of 3 keer per dag naar binnen te gaat om ze even te knuffelen. Zo hoop ik dat ze een beetje tam blijven. 
Ik blijf me alleen schuldig voelen.  Het is net alsof hij mij heel erg mist. :(

Hier nog wat foto'tjes van de voliere.

Groetjes
Marijke










margreet

hallo Marijke,

Ziet er gezellig uit hoor, heel mooi gemaakt. Kan me je gevoel wel voorstellen, konden ze maar zeggen wat ze het liefst willen. Het is allemaal wennen natuurlijk.
Veel plezier met je voliere.

groetjes Margreet

leoni

hoi,

mooie voliere en mooie valkjes :D
ik had het ook met mijn tamme 3 valkjes van binnen uit eindelijk toch naar buiten gedaan en ze hebben nu allemaal eitjes en elke dag komen ze nog bij me zitten als ik in de voliiere ben en daardoor komen soms ook de mannen(niet tam) van de 2 tamme poppen bij me zitten. en ik kan ze nog aaien en knuffelen :D

groetjes leoni

ossy

Ik zie op de foto dat het binnenhok al is bekleed. Een alternatief zou betonplex kunnen zijn. Dit heeft een harde, gladde toplaag, dat heel makkelijk schoon te maken is. Dit wordt ook vaak voor konijnenkooien gebruikte. Je hoeft het niet te schilderen is redelijk duurzaam en erg makkelijk schoon te maken, omdat het zo glad is. Het zijn wel vrij dikke platen (18mm).