12 mei 2025, 20:51:41

loslaten, nu al doen?

Gestart door spikey, 28 juni 2006, 10:01:24

« vorige - volgende »

spikey

Hoi,

Ik weet niet of dit bericht hier hoort...

Kiwi stapt nu heel erg goed op mijn vinger in de kooi, zonder voer.
Ik merk dat ze wel behoefte heeft om haar vleugels te strekken.
Maar stapt ze nog wel op mijn vinger als ze buiten de kooi zou zijn?
Is het verantwoord om haar nu al een rondje te laten vliegen?
Ze is namelijk nog maar twee dagen hier!

mickeledoki

hee hallo,  ja ik zou dat wel aandurven....eens moet toch de eerste  keer zijn...Ik heb kylie er meteen de volgende ochtend al uit kunnen halen maar goed die was dan ook al  ontzettend tam... succes

mickeledoki

spikey

Oké dadelijk een diepe zucht als ik 'r uit de kooi haal ;)
Het probleem dat ik 't niet aandurf is dat ze 'eigenlijk' ook helemaal niet tam was! haha :D
Ze is nu twee dagen in huis, ze is rechtstreeks uit de voliere gehaald. (nu is ze 8 wk oud). Alleen ze stapte gisteren en vandaag al gewoon zo op mijn vinger.

..maar goed, dadelijk de gordijnen dicht en dan kan er vrij weinig misgaan denk ik zo...

Gerda

28 juni 2006, 11:47:12 #3 Last Edit: 28 juni 2006, 11:49:46 by Gerda
Ho ho,

Ik zou je valkje nog niet loslaten!! Laat haar eerst goed in de kooi wennen aan opstappen!!
Laat haar merken dat de kooi een veilige plaats is.

Dit kan best even duren.

Wanneer je haar nu loslaat, zal ze waarschijnlijk niet terug gaan naar de kooi. Uiteindelijk moet je haar dan vangen en dan is de vertrouwensband weg dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen.

Als ik je mag adviseren: volg de stappen die staan beschreven bij tam maken.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Succes met je valkje!!

Groetjes, Gerda

b

Hallo,

Nee, ik zou ook eerst zeker het hele stappenplan doorlopen, want je kunt ervan op aan dat je de kleine inderdaad niet meer te pakken krijgt.

Kylie van Mickeledoki komt van ons af en had het stappenplan al tig keer hier doorlopen. Onze vogels worden nu eenmaal al volledig tam meegegeven aan de nieuwe eigenaars. Toch raad ik zelfs bij deze vogels aan om rustig het stappenplan zelf ook door te lopen, zo heeft de vogel ook kans om aan de nieuwe baasjes te wennen. Maar Mickeledoki was ook weer eens lekker ongeduldig. Gelukkig is bij Kylie wel alles ok gebleven.

Maar jou vogel komt rechtstreeks uit de buitenvoliere en is gewoon nog wat rustig door alle veranderingen, dit heet absoluut nog niet tam.

Als je nog even geduld op kunt brengen is dat echt beter hoor.

Groetjes en succes

Bianca

spikey

oké prima!
maar ze stapt al gewoon goed op mijn vinger in de kooi :) that's a fact... aantal malen herhaald ook op verschillende tijden enzo. En dat gaat gewoon goed. Ik kan haar ook al kroelen bij haar snaveltje.

Maar ik zal nog even wachten met loslaten dan, zodat ze de omgeving beter in kan schatten!

b

Lijkt ons inderdaad het verstandigste.
Als je nog wat geduld kunt opbrengen wordt je daar dadelijk dubbel en dwars voor beloond.

Groetjes Bianca

spikey

dat is toch wel het belangrijkste ja :)
ik wacht het nog even af!!

mickeledoki

hee hallo,

ik was wel een beetje ongeduldig ja da klopt... ;D ;D ;D ;D

en als ik erbij nadenk heeft bianca gelijk  het stappen plan hebben ze bij haar vaak doorlopen voordat de valkjes weggaan.....
dus  zijn ze ook al heel wat gewend en voor z'n valkje uit de voliere is toch alles nieuw.

laat je wel ff weten hoe de eerste vlucht ging ::)

grtz mickeledokus

spikey