14 mei 2025, 12:37:51

Hij blijft plukken!

Gestart door Roosje, 23 juni 2006, 11:55:29

« vorige - volgende »

Roosje

Komt hier ooit een einde aan? Heinrich blijft Primo maar plukken. Ik heb ze al thee met knoflook, brandnetel en osteovit gegeven, ik heb Primo al ingespoten met knoflook thee, maar het wil allemaal niet baten. Nu heb ik Heinrich heel lang apart gezet met Poppie en gister besloot ik ze terug te zetten. Hij begon meteen weer aan hem te trekken :-\

Ik ben ten einde raad, het schijnt hem niet uit te maken hoe het smaakt als hij maar kan slopen :-\ En zo kan ik ook geen nestjes meer hebben met mijn mooie Poppie terwijl ik daar zulke leuke jongen van krijg :'(

Help?

Roosje

En nu schreeuwt hij ook nog eens de hele boel bij elkaar. :-X :-X :-X

Roosje

Poppie lijkt er overigens geen problemen mee te hebben dat hij niet bij haar is :-\

Dit hou ik niet lang vol als hij zo doorgaat...Hij schreeuwt nog veel harder dan Speedy, en dat is hard :'(

Mariska

Zoals ik in mijn IM al zei, ik ben bang dat hj niet gaat stoppen met plukken :-\
En dan zul je toch keuzes moeten maken.
Je hebt al heel veel geprobeerd en niks werkt.
Misschien had je toch die hele knoflookbol erin moeten gooien ;D :P

Ik vind het echt sneu voor je, maar weet ook zo gauw geen oplossing.
Ik heb Ricky en Dopey destijds gescheiden en toen was het over.
Ook als ze samen los waren deed ze het niet meer.
Ze wilde Dopey gewoon weg hebben en een nieuw nestje beginnen met een man.

Sterkte meis,

:-*

Ga anders even lekker met Husky rennen als je er niet meer tegen kan ;)

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Roosje

Ik heb weinig hoop dat hij ooit zal stoppen met plukken en als ik dan toch al koppels uit elkaar aan het halen ben ( :-X) kan ik net zo goed Poppie aan Speedy koppelen. Die is tenminste lief en plukt niet. En schreeuwen doet hij ook niet meer...

Ik heb ze al een hele tijd apart gehad en het moment dat ik hem terug zette begon hij meteen weer aan Primo en daarna aan Poppie. Dat zat poppie primo lief te kroelen en zag je hem genieten, en dan kwam heinrich aan de andere kant de veertjes eruit trekken :'(

Met Husky rennen wordt hem niet vandaag, mijn neus, oren, hoofd en keel zitten dicht ::)

Valerie

Hoi Roosje,

Daffy plukt Valko ook. Valko is volledig kaal in zijn nekje. Ik laat ze gewoon doen. Ik hoop dat het overgaat en anders moet ik maatregelen treffen. Valko lijdt er niet onder. Het is enkel geen gezicht.  :-\

Karin

Heb je al geprobeerd een flinke bos wilgentakken op te hangen ? En hem in een andere kooi te zetten met veel afleiding ( lees ; speeltjes ). Heel moeilijk hoor dat plukken, maar je kunt het in ieder geval proberen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Ik denk dat vogels knoflook ed. helemaal niet zo vies (..) vinden als wij. Immers een papegaai kan ook zonder blikken of blozen een peper naar binnen werken. De smaak bij vogels is in iedergeval anders ontwikkeld dan bij mensen en daardoor is het ook niet vreemd dat 'vieze smaken' (voor mensen) vaak niet werken bij vogels.

Het probleem is dat het plukken opzichzelf vaak zelfbelonend gedrag is en dus daardoor lastig op te lossen. Zoals Karin aangeeft is het belangrijk om veel afleiding te geven.

Ik ken de namen bij je vogels niet, maar wordt de partner of de jong(en) geplukt? Ikzelf sluit erg plukkende vogels direct uit van de kweek. Ik ben bang dat daar mogelijk genetische oorzaken achterzitten, waardoor je het probleem er verder inkweekt op de langere termijn.

Vogels die hun jongen alleen een beetje bijpunten vind ik niet zo'n probleem, maar ik heb eenmaal meegemaakt dat ze de jongen bijna veerloos afleverden bij uitvliegen. Alleen de grote veren zaten er nog in. Dat koppel is direct uitgesloten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariska

Citaat van: Roosje op 23 juni 2006, 13:38:32

Met Husky rennen wordt hem niet vandaag, mijn neus, oren, hoofd en keel zitten dicht ::)

Stom van mij ::)
Was ik even vergeten :-[

Ik vind dat uitsluiten van kweken altijd zo'n lastig verhaal :-\
Dan zou je dus aparte volieres of vluchten moeten hebben voor mannen en poppen die je uitsluit.
Nu ken ik iemand die dit heeft en dat is ook wel te doen, als je de ruimte hebt.

Maar hoe groot is de kans dat hij het bij bijvoorbeeld een ander volwassen mannetje doet Inger?

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Inger m

23 juni 2006, 19:42:40 #9 Last Edit: 23 juni 2006, 19:48:31 by Inger m
Hoi,

Plukken van de jongen
Ik vind het ook een heel lastig probleem, maar door doot te gaan met erg plukkende vogels, heb je kans dat op de langere duur het plukken alleen maar verergert. Het is overigens niet bewezen dat jongen van plukkende ouders dit gedrag overnemen. Doen zij dit wel, dan kan dat zowel imitatie als genetische aanleg zijn. Daarnaast denk ik dat ook de omgeving een rol speelt in de ontwikkeling van een bepaald gedrag. Daarnaast heb ik aangegeven dat het plukken ook zelfbelonend gedrag is. Ik denk dat oudervogels het lekker/ prettig vinden om veertjes uit de jongen te trekken en hierop te knabbelen. Ze kunnen dit ook 'per toeval' ontdekt hebben.

Maar daarnaast ben ik niet gebaat bij geplukte jongen. Ze zien er niet uit, maar daarnaast kun je mij niet wijsmaken dat het niet onprettig is voor de jongen om geplukt te worden. Het is pijnlijk als de groeiende veren eruit getrokken worden en de aangroei van nieuwe veren kost ook energie. Dus het is ook een welzijnskwestie voor de jongen. Jongen die ernstig door de ouders geplukt worden, zullen daar ook onder lijden.

Dus ik denk dat het aan verantwoorde kwekers de keuze is om vogels die ernstig plukken uit te sluiten van de kweek, ten behoeve van de jongen, maar ook mogelijk voor de toekomstige generaties. Je kunt ze bv. nepeitjes geven, apart zetten, omkoppelen indien het om één partner gaat of verkopen aan iemand die er niet mee zal kweken.

Apart zetten en handopfok kan ook, maar daar komen weer andere (welzijns)problemen bij kijken.

Volwassen vogels
Soms plukken volwassen vogels elkaar ook. Ik zie bij mijn 'oude' koppel dat ze bijelkaar in de broedse periode de nekveertjes uittrekken. Zodra dit verder gaat dan alleen de nekveertjes, denk ik dat dit ook te maken heeft met de interactie tussen beide vogels. Als de geplukte vogel het accepteert zal het gedrag kunnen toenemen. Indien de geplukte vogel terugbijt, zal het gedrag afnemen, dus afhankelijk van de situatie.

Kippen
Bij kippen is veel onderzoek gedaan naar verenpikken (verenpikken bij soortgenoten). Dit gedrag is deels genetisch en kan door selectie 'uitgeselecteerd' worden. Bij bepaalde leghybridenrassen komt verenpikken heel veel voor.
Daarnaast hangt het ook af van de omgeving. Als kippen weinig mogelijkheden hebben tot scharrelen en voedselzoeken (lees: geen moeite hoeven te doen voor hun voedsel) dan neemt het gedrag toe. Door kippen meer moeite te laten doen en hun omgeving te verrijken (stro, boomtakken) neemt het gedrag af.

gr Inger
problem.

Roosje

Bedankt voor alle info. Ik geef mijn vogels regelmatig wilgentakken, hang trosgierst op moeilijke plekken en strooi voer wat over is op de bodem, waar ze dus vaak aan het scharrelen zijn. Ook aan speeltjes zeker geen tekorten. Maar Heinrich lijkt nergens meer oog voor te hebben, zodra Primo in beeld komt, plukt hij hem leeg. Hij is nu redelijk laat begonnen met plukken, maar nu hij het eenmaal doorheeft zal hij bij het volgende nest wel eerder beginnen en dan vrees ik voor de jonkies :-\ Want het was zeker niet alleen bijpunten, het leek wel of hij niets anders meer deed :-X In principe plukt hij alleen de jongen maar wanneer hij in the mood is begint hij ook aan poppie als er geen jong voor handen is. Toen zijn eigen jongen uitgevlogen waren ging hij naar de jongen van andere koppels en moest ik hem steeds wegjagen :-\ Door al dat apart zetten steeds zijn de vogels ook een stuk wilde geworden omdat ik er steeds maar een kwam vangen als ik in de voliere kwam. Hier baal ik echt ontzettend van want ze waren allemaal goed gewend aan me :'( Ook Poppie en Speedy zijn minder tam geworden :-\

Moge duidelijk zijn dat ik het zat ben met hem en Poppie ga ik aan Speedy of Joepie koppelen. Voor Heinrich heb ik misschien al een mooi plekje...

Inger m

Hoi,
Een hardnekkige plukker dus, vermoedelijk is het gedrag opzichzelf al zo zelfbelonend, dat maatregelen niet meer helpen. Ik hoop dat je een goed plekje voor hem vindt, waar er niet meer mee wordt gekweekt, zodat hij de jongen niet meer toetakeld. Dergelijk gedrag in dit stadium is vaak heel moeilijk om nog wat aan te doen.

gr Inger
problem.

Roosje

Ja dat besef ik nu helaas wel :-\ Pff ik hoop dat ik dit niet vaker hoef mee te maken :-X

In ieder geval bedankt allemaal voor de reacties :)

Mariska

Hoi Inger,

Fijn weer die duidelijke uitleg ;)
Persoonlijk zou ik er ook niet me verder kweken.
Ik zou nog proberen om hem aan een ander popje te koppelen en dat aan te zien, maar anders houd het op.

Ik had nog niet gedacht aan de eitjes verwisselen.
Zo kun je het koppel wel samen houden als je dat zou willen.

Zelf heb ik een volwassen koppel die elkaar plukken, maar heel minimaal.
Dat vind ik nog toelaatbaar.
Ze doen het beiden en af en toe hoor je even zo'n kreetje en dan is het weer over.
Als zij de jongen kaal zouden plukken zou ik niet doorgaan met ze.
In hun geval denk ik wel dat het zelfbelonend gedrag is zoals jij schrijft.
Ze gaan echt met die veertjes zitten spelen ::)

Maar goed, Roosje heeft een goed adres gevonden en hopelijk word het beter nu ;)

Groetjes
Maris!!