3 mei 2025, 11:58:33

Misschien problemen...

Gestart door Kesse379, 16 juli 2006, 19:38:15

« vorige - volgende »

Kesse379

Ik denk dat er bij mij iets fout gaat.
Ik heb dus een valkje in huis genomen van bijna 14 dagen oud die door de ouders niet opgevoed werd.
Het valkje heb ik van vrijdagmiddag. Toen woog het beestje 24 gram wat best wel weinig is voor een valkje van die leeftijd. Ik ben begonnen met nutribird A19 te geven omdat dit het enige was die ze bij ons in de speciaalzaak hadden.
Aangezien in leek ben kom ik dagelijk verschillende keren op het forum advies inwinnen of zelf raad vragen.
Nu denk ik dat het sedert vandaag de verkeerde kant opgaat.

Mijn valkje blijft maar om eten bedelen. Gisterenavond heb ik de laatste keer om 00u35 gevoerd en toen heb ik hem 35cc gegeven. (Hij weegt ondertussen 30 gram)
Het is een echte slokop en mocht ik zelf niet stoppen dan denk ik dat het beest rond de 50cc binnen slokt.
Vanmorgen ben ik om 8u opgestaan om hem te voeren en toen zag ik dat de krop nog niet helemaal leeg was. Ik heb de krop lichtjes gemasseerd en heb nog een uurtje gewacht om te voeren. Er zal nog een klein beetje voer in de krop maar omdat hij zo krijste heb ik hem toch gevoerd.
Sedert voer ik hem bijna om de 4uur. De voorlaatste keer was om 15u 20. Ik ben om 19u gaan kijken en ik zag dat er nog redelijk veel pap in de krop zat. Niet vol maar toch teveel naar mijn zin. Ik heb nog een beetje gewacht maar omdat hij zo krijste heb ik hem toch zijn voeding gegeven. Aangezien er nog voeding in de krop zat heb ik maar 30cc gegeven. (deze middag at hij rond de 40 à 45cc) Nu kwam het beestje bijna gek van de honger leek het. Toen ik stopte bleef hij maar naar mijn vingers happen en met een wijd opengespert bekje op tafel zitten alhoewel de krop toch goed vol zat.
Kan er mij iemand raad geven want ik ben heel bang dat het fout zou kunnen lopen. 

trienke

Wacht Nu eerst dat zijn krop leeg is, niet eerder gaan voeren. Als je door blijft voeren krijg je kropverzuring!!! En daar kan hij dood aangaan.

Doe je ook yacult door zijn voeding?
Als je dat niet geeft, geef dat dan onder de voeding, ongeveer 1/10 deel van de voeding.

Je moet ook niet meer geven hoor, als je meer voeding gaat geven is de kans dat zijn krop te groot word, en als ie dan terug trekt zo blijft hangen. Dus laat hem dan maar even krijsen.

Groetjes Trienke

Kesse379

Normaal zou ik hem rond 23u terug eten moeten geven maar als er nog eten in de krop zit dan doe ik het niet.
Kan ik het maken om het beestje tot morgenvroeg 6uur niet meer te voeren?
Morgen ga ik yakult halen en zal dit zeker in zijn voeding gaan mengen.

trienke

Ja Ik denk dat het beste is, zijn krop moet geleegt zijn, mag je hem weer gaan voeren.

Yacult is balangrijk bij de werking van zijn darmen, hierdoor leegt zijn krop beter.

Als zijn krop niet geleegt is, kun je proberen om alleen een beetje yacult te geven.

Aarzel niet met vragen stellen, gewoon doen, in het belang van het jong.

Groetjes Trienke

Lin

Hey,

wat al gezegd is let er aub goed op dat j niet teveel geeft. Dan kan je het beter verdelen. Bij handopfok staat ook een schema waar voedertijden op staan. dit is meer een richtlijn beter kan je kijken naar de krop. 's nachts hoef je dus niet te voeren omdat dan de krop kan legen. De meningen zijn over yakult verdeeld de een geeft het alleen als noodgreep. 14 dagen is erg jong voor handopfok. Blijf je dus erin verdiepen en stel hier al je vragen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Karin

CitaatHet is een echte slokop en mocht ik zelf niet stoppen dan denk ik dat het beest rond de 50cc binnen slokt.

Ik hoop dat je 5 cc bedoelt  ;D ;D ;D
Handopfokjes schreeuwen als een gek, maar dat moet je dus negeren ! Gewoon je aan het gewicht houden. En 1 x per dag kropje helemaal leeg. Is het 's morgens nog niet leeg, wacht je nog 1 of 2 uur. Is het dan nog niet leeg, doe er dan eventueel een klein beetje yakult of iets dergelijks in ( 1/2 cc of zo bij zo'n kleintje ).
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kesse379

Tuurlijk 5cc!!!  ;D
Vanmorgen was het kropje helemaal leeg.
Ik heb hem gevoerd rond 6uur en nu wacht ik nog een half uurtje naargelang pap die nog in zijn kropje zit.

Bedankt in ieder geval voor de tips!

trienke

doe er nu wel yacult onder, dat beterd het legen van de krop.

Groetjes Trienke