12 mei 2025, 17:47:04

nieuwe valk......

Gestart door Noot, 20 juni 2006, 15:08:39

« vorige - volgende »

Noot

20 juni 2006, 15:08:39 Last Edit: 22 juni 2006, 11:44:52 by Noot
Hoi,

Ik ben nieuw hier en de site ziet er erg goed uit.(moest ik ff melden)

Afgelopen zaterdag heb ik een valkparkiet aangeschaft. Hij/zij is zo'n 8-9 weken oud is. Het is een vrolijke en nieuwsgierige vogel. Hij ging ook direct eten en drinken en begon ook al te vliegen en landen doet ie op mn hand of hij crasht.

Nu las ik hier iets over groene poep en een scherp borstbeentje.

Hij of zij heeft deze 2 symptonen en ik vraag me dus af wat dat kan zijn en of ik er wat mee/aan moet doen.

Bedankt!! Peter

margreet

hallo,

Of je valkjes werkelijk te mager is kunnen we hier niet beoordelen. Probeer hem eens te wegen, als zijn gewicht tussen de 80 en 100 gram zit is er niets aan de hand, wel even goed in de gaten houden of hij goed blijft eten.
De ontlasting van een valkje is donkergroen met een witte stip (urine). Als je valkje uit de kooi gelaten wordt en opgewonden is kan het wat wateriger zijn. Ook kan het wel eens verkleuren n.a.v.de voeding (b.v.trosgierst of bruin brood).
Veel plezier met je valkje.
Vergeet niet de overige voedingssuplementen aan je vakje te geven. Mineralenblok, maagkiezel en grit, sepiaschelp, eivoer en groente en fruit. 

groetjes Margreet

Rianne

Hoi Peter,

het borstbeen zul je altijd voelen, hoe dik je valkje ook is. Deze moet wel zo aanvoelen, dat er nog wat vlees overheen zit.
Hoe groen is de ontlasting? Normaal gezien is deze donkergroen met een wit puntje. Fel groen, of juist heel donker is niet goed.

Valerie

Even ter aanvulling i.v.m. gewicht. Dat is afhankelijk van hoe groot je valkje is. Ik heb een valkje dat kleiner is dan de anderen, hij woog de laatste keer 76 g. ;)

Noot

Hoi,

Onwijs bedankt voor de reacties!

Heb mn valkje gister gewogen en hij/zij weegt 91 gram en er zit ook wel wat vlees over zijn borstbeen. Lijkt me dus vrij normaal, maar voelde m zo duidelijk dat ik het ff wilde checken. 76 gram is een lichtgewicht denk ik dan Valerie  :)

De ontlasting was gisteravond een beetje bruin met een wit puntje, maar dat zal wel komen door de trosgierst waar hij dol op is.
Als het groen is varieert t een beetje, maar ligt er misschien ook wel aan wat hij naar binnen werkt (sla of wilgenblad/tak).

Ik heb ook maar even een mineralenblokje, grit en ei-krachtvoer aangeschaft. Sepiaschelp had ik al. Groente en fruit geen probleem natuurlijk.

Heb ik maagkiezel en grit echt nodig aangezien ik schelpenzand in de kooi heb liggen?
In de winkel kwam ik alleen kippen-maagkiezel tegen.

Groetjes, Peter

Rianne

21 juni 2006, 13:05:19 #5 Last Edit: 21 juni 2006, 13:14:33 by Rianne
Hoi Peter,

volgens mij is schelpenzand te fijn voor de valkparkiet om echt op te kunnen eten. Maagkiezel en grit zijn nodig om de zaadjes te kunnen vermalen, zodat deze verteerd kunnen worden. Bij het forum Voeding staat nog meer informatie over maagkiezel en grit. :)
91 gram is een mooi gewicht voor een valkje! :)
De kleur van de ontlasting kan idd varieren, maar zolang deze niet gif of donkergroen (tegen het zwarte aan) is, is dit wel in orde. Als de kleur een keer afwijkt, houdt dan het gedrag in de gaten. Soms is het eenmalig, maar het kan ook een ziekte of aandoening zijn. Maar daar gaan we hier niet vanuit. Maak je wel de wigentak goed schoon voor je die aan je valkje geeft? Een goede hygiene voorkomt al een hoop ziektes. :)

Kirsten

Hoi Rianne,

IK vraag me dat ook altijd af met schelpenzand en hoop dat iemand daar een duidelijk antwoord op heeft,. Overigens is Kiezel voor het vermalen van de zaadjes in de spiermaag als ik me niet vergis en grit is voor de calcium en mineralen toevoeging.
91 gram is een heel netjes gewicht inderdaad en ontlasting kan soms iets afwijken, maar moet niet te vaak gebeuren of te lang zijn

Groetjes en veel plezier met je valkje Peter
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Rianne

Inderdaad, je hebt gelijk:

De kiezel is van belang voor de maagspier van de valkparkiet. Als er geen kiezel aanwezig is kan de maagspier verslappen en dat is slecht voor de spijsvertering.
De kiezel vermaalt de zaden zoals mensen het met de tanden en kiezen doen.
Grit is zeer belangrijk voor valkparkieten, dit hebben zij nodig om in hun mineralen behoefte te voldoen, vooral die van Calcium, Fosfor en Magnesium.
Grit in de vorm van oestergrit maar ook de bekende sepia schelp zitten boordevol met deze mineralen.

Ik gebruik zelf geen schelpenzand, het stuift en kan in de oogjes terecht komen. Misschien dat iemand die wel zand gebruikt, kan vertellen of het valkje er ook van eet?

Noot

Hoi,

Ik word steeds wijzer...

Nog 2 vragen op dit moment.

Mijn valkje is 8-9 weken, dus nog behoorlijk jong. Hebben julie misschien nog tips voor zo'n jong vogeltje? Hij/zij vliegt al lekker, maar ook weleens achteruit wat wel komisch is.
Het is ook een geparelde. Als hij/zij lichter van kleur wordt is het dan een vrouwtje of juist een mannetje? Of is dat moeilijk te zeggen.

Nogmaals allemaal bedankt

Groetjes, Peter

Ivy

Hoi.
Bij gepareld valkje is het heel makkelijk - als de parels na de rui verdwijnen, dan is het een mannetje, blijft het valkje gepareld dan is het een popje.
Groetjes, Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

b

Hallo allemaal.

In onze volieres gebruiken wij als bodembedekking eerst een laag schelpenzand en daaroverheen beukensnippers.
Al onze vogels eten dit zand echt op.
Vooral als de kooi net is ververst, scharrelen ze heel graag op de grond rond en zie je ze echt eten.

Het voordeel van deze combinatie vind ik:
- Het oogt veel langer schoon, Het vocht gaat door de beukensnippers en blijft in het zand zitten.
- Mijn kwartels nemen met regelmaat een zandbad en ook enkele valken vinden het heerlijk om na een bad even lekker door het zand te racen.

Ik heb nog nooit vogels gehad met ontstoken oogjes, dus durf niet te zeggen of dit dan ook echt door het schelpenzand komt.
Het stoft inderdaad wel, maar die stof gaat ook vrij snel weer liggen.

Jonge valken kunnen inderdaad echte acrobaten zijn, maar ik heb ze hier nog niet achterwaarts zien vliegen.
Lijkt me wel een leuk gezicht, zal er eens beter op gaan letten.

Veel geluk toegewenst met je valkje en nog een paar maandjes geduld hebben, voordat je gaat zien of het een man of pop is.

PS
Er zijn mensen hier op het forum die (tenminste als je weet wie de ouders zijn) voor je kunnen uitrekenen of het een man of een pop is

Groetjes Bianca