9 juni 2025, 19:43:11

Jong wordt geplukt

Gestart door nunspeet, 20 juni 2006, 22:41:04

« vorige - volgende »

nunspeet

Hoi allemaal,

Weer een vraag, ik vraag het maar als ik het niet zeker weet hopelijk vinden jullie dit niet ergĀ  ???

Van 1 koppel wordt de jongste heel erg geplukt had bijna geen veertje meer zitten en is de jongste van de 3 in het nest. Nu heb ik haar/hem overgelegd bij een ander koppel maar deze hebben er al 3, wel dezelfde leeftijd als dit niet goed gaat kan ik het jong er dan uithalen? hij/zij wordt a.s. zondag 4 weken.
En een ander jong die wordt vrijdag 5 weken, die probeert eruit te komen maar durft nog niet zo goed en zodra hij zijn kopie door het gat steekt wordt hij geplukt in zijn nek? wat kan ik hieraan doen? straks hou ik allemaal kaaltje over ;)
En kan ik ze trosgierst voorhouden als ik ze uit het blok haal? alle jongen haal ik 1 per dag uit het blok de grotere soms 2 keer zodat ze gewend zijn om vast gepakt te worden.

Graag jullie reacties.

Groetjes Ria

Rianne

Hoi Ria,

het over leggen gaat meestal wel goed, maar houd het wel in de gaten. Om zeker te weten dat het goed gaat zou je het jong 's ochtends kunnen wegen om te zien dat hij niet afvalt.
Terugleggen moet ook geen problemen geven, ik heb m'n valkjes wel eens een dagje meegehad toen ze 4 weken waren en toen werden ze ook gewoon gevoerd.
Het plukken kun je helaas weinig aan doen. Het is een rotgezicht als de ouders aan de veertjes trekken maar afleren kun je het niet. Zolang het zich beperkt tot de kop zou ik het zo laten.
Je kunt ze gerust al trosgierst aanbieden, waarschijnlijk zullen ze er alleen mee spelen. Ook kun je ze al vaker en langer uit het blok pakken als je dat wilt, ze hebben immers al veertjes op deze leeftijd en kunnen zich prima warm houden. :)

Lin

even een korte aanvulling. Je kan het blok wel weghalen als er geen eitjes meer zijn. Vaak willen de ouders nog een nest en gaan dan de jongen uit het blok jagen en dat doen ze door te plukken.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

nunspeet

Hoi Lin,

Bedankt voor je antwoorden.
Het jong maakt het goed gelukkig, hij werdt niet alleen op zijn kopie kaalgeplukt maar op zijn lijfje  :-\
Dit was de 1e ronde en we willen graag nog 1 ronde doen. Dus de blokken weghalen gaat dan niet.

En 1 koppel had gisteren 1 eitje liggen.
Vandaag zijn de 1e twee jongen uitgevlogen en dat goed wel een grappig gezicht die kleintjes.

Groetjes Ria