26 april 2024, 02:00:44

Mingus

Gestart door Anja_de_Vries, 9 juli 2003, 14:37:49

« vorige - volgende »

Barbara

hoi Anja,

nog even over wildkleur; wildkleur betekent de kleur die een dier heeft in het wild, dus de oorspronkelijke kleur zeg maar. Voor valkjes is dat grijs, voor fretjes geloof ik een soort bruin (toch?) en voor weer een andere vogel kan dat bv groen met blauw zijn. Alle andere kleuren dan wildkleur zijn spontane mutaties waarmee is verder gefokt. In de natuur overleven de meeste dieren met zo'n spontane mutatie niet (omdat ze bv wit zijn ipv groen en opvallen tussen bladeren en worden opgegeten), maar als wij ze krijgen en er mee fokken dus wel. Maar daarom kan een wildkleur er dus heel anders uit zien bij verschillende soorten dieren en dus ook tussen verschillende soorten vogels. Ter verwarring gebruiken bv grasparkietkwekers soms dezelfde naam voor een mutatie voor een andere kleur. Een bruinig valkje heet bv cinnamon, maar ik geloof dat een bruinige grasparkiet isabel heet...

Vele plezier met je valkjes!

Groetjes,

Barbara

Anja_de_Vries

Vanmorgen om 9.00 hadden we met de winkelier afgesproken om de valkparkiet te ruilen voor een vrouwtje. Het is nu 12.00 en Shylock zit nog vrolijk fluitend op zijn stokje. We hebben hem gehouden dus. Idee was tenslotte om Mingus een maatje te geven en die heeft ie nu. We konden het niet over onz hart verkrijgen hem terug te stoppen in dat domme kanarie kooitje. En hij is toch wel heel mooi, tenminste dat wordtie als zijn vleugels weer een beetje groeien. Ze hebben af en toe wel kleine ongeregeldheden maar in het algemeen is het toch een (haat-)liefde verhouding. Walter vindt zijn rare gefluit niet erg en hoe het ook zij, Mingus schijnt minder kabaal te maken nu die een maatje heeft.
Goliath  wil af en toe de kooi wel beklimmen maar het lijkt meer de kooi te zijn die interesse opwekt dan de vogels zelf. S'nachts hangt de kooi in ieder geval hoog aan de muur.
Karin, ik weet niet hoe ik je fretjes kan bekijken. De "Silvers" die je op de website van amici del furetto ziet zijn echt niet amerikaans hoor! Er is een heel nestje, eigen Italiaanse "kweek". Zou er graag èèn willen hebben. Goliath is ook Italiaans en pas geholpen toen de tijd rijp was. Die amerikaanse handel zou verboden moeten worden.
Groetjes Anja.

Anja_de_Vries

Nog even een uitleg voor de naam. Hij heette oorspronkelijk Sheila, naar Sheila Jordan. Namen van jazzmusicanten want het zijn toch swingers  die valkjes. Dus Charles Mingus en Sheila Jordan. Toen bleek het echter een mannetje. En Walter zei; dan noemen we hem Shylock. Ideale naam want hij is nog behoorlijk shy (bloost ook hè) en hij heeft zo'n mooie "lock" op z'n hoofdje.
Shylock is het dus gebleven.

Karin

11 juli 2003, 18:32:25 #18 Last Edit: 11 juli 2003, 18:33:54 by kazoo
Klasse hoor Anja,dat je hem toch gehouden hebt, Tja, als je toch geen jongen wilt, waarom dan niet gewoon 2 mannen  ;D En je kunt later als je meer ruimte hebt altijd nog 2 popjes erbij kopen.

Ff over die fretten, heb je mijn instantmail gekregen ?? Je moet dan op de url klikken die ik erbij gedaan heb en dan het wachtwoord in tikken wat erbij staat. Dan moet het lukken. Als het niet lukt, mail me dan ff privé : minka@wanadoo.nl  In Nederland wordt er in iedergeval nog niet op grote schaal met die mutatie gefokt, maar hij is prachtig !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anja_de_Vries

Ik heb je valkjes gezien hoor Karin, en je fretten en je honden en je... Fantastisch hoor. Ik heb zelf twee honden maar het zijn vuilnisbakken. Maar belgische herders vind ik altijd hele mooie honden. Ik heb in je gastenboek geschreven hoor.
Groetjes Anja.
(trouwens Barbara, had ik wel begrepen hoor van die wildkleur maar toch bedankt!)

Karin

Hoi Anja,

Nog bedankt voor het schrijven in mijn gastenboek  :-* Het is net een nieuw album, dus heel leeg  ;D De andere was al vol  ::), ik heb dus nu een apart album voor mijn dieren en een aparte voor de tuin. En om  je vragen te beantwoorden :  De meeste foto's zijn door mij genomen, sommige door mijn man. En nee, ik zit niet ( meer ) op frettenlijsten, ik heb het te druk met mijn eigen 2 mailinglijsten ( tuin en valkparkieten ), met de psp lijsten waar ik op zit en natuurlijk met valkparkiet .com  :D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves