29 maart 2024, 02:44:39

Mingus

Gestart door Anja_de_Vries, 9 juli 2003, 14:37:49

« vorige - volgende »

Anja_de_Vries

Woensdag 9 juni. Ongeveer een maand geleden hebben we Mingus gevonden op straat. Hij moet een heel eind gevlogen hebben want we wonen vrij afgelegen en hij was niet van onze directe buren. Eerst hebben we hem in een klein kooitje gestopt maar zijn na een tijdje op zoek gegaan naar een grotere kooi. Ondertussen had hij een naam gekregen, namelijk Mingus naar de Jazzmusicant omdat hij zo swingend op z'n stokje kon zitten. Het werd duidelijk dat de eerste intentie om hem weg te geven verdween. Een kennis had nog een kooi staan; 50x50x115. Ik ontdekte dat de kleur van Mingus "Lutin" wordt genoemd. Helaas was het vrijlaten uit de kooi een probleem. Het weer vangen veroorzaakte veel stress en we vroegen ons af of we hem een plezier deden met deze gang van zaken. Hij vond het wel fantastisch om op je hoofd te zitten en hij at uit de hand.
Gisteren hebben we een tweede valkparkiet gekocht als maatje voor Mingus. We wilden absoluut een vrouwtje om niet te veel geluidsoverlast te hebben. Ondertussen zit "mevrouw" tevreden op haar stokje. Ze is grijs met een geel kopje. We merken nu pas  hoe tam Mingus is in vergelijking met de nieuw gearriveerde dame van 6 maanden.
Ze is vreselijk bang voor onze handen en beeft telkens als we dicht bij de kooi zijn. Wel kan ze ontzettend hard schreeuwen af en toe. Ik vraag me soms af of het wel een vrouwtje is. Mingus vindt haar wel te gek, vooral om haar dat ene plekje op z'n hoofd, wat altijd zo kriebelt te laten krabben. Hij is wel wat jaloers op zijn eten.
Wordt vervolgd.

Mandy

Wat een toeval dat je zo in de valkenwereld terecht bent gekomen, het heeft zo moeten zijn dat ie voor je deur landde. ;)
Had je nog wel geprobeerd het echte baasje te vinden? Heeft ie een ring om z'n pootje?
Vrouwtjes kunnen ook best hard roepen hoor, ik had hier ook 2 van die tantes binnen zitten, die konden er ook wat van. Maar daar blijft het dan vaak bij, hard fluiten/krijsen, de mannetjes daarentegen fluiten vaak deuntjes.
Maar als jou grijze valkje al een echt geel kopje heeft kan het  best een mannetje zijn. Bij vrouwtjes zit er vaak maar een beetje geel.
Heb je ook een foto van dit duo?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Anja_de_Vries

Ja Mandy, het is blijkbaar het lot. Ik heb eigenlijk nooit vogels gehad. Ik ben meer "knuffelgericht" ;D
We hebben iedereen laten weten dat we hem gevonden hebben maar geen enkele reactie. Hij had geen ringetje om z'n poot.
Dus eigenlijk is het nog onduidelijk of het een vrouwtje of mannetje is. Het feit is dat ze een mooi geel kopje heeft al is haar kuifje een beetje grijs. De  winkelier zei dat ik hem/haar eventueel zou kunnen ruilen. Maar dan moet ie weer zo zielig in dat kleine hokkie. Grappige was, ik had wekenlang het fluitje wat mannen gebruiken als er een mooie dame langskomt, zitten fluiten en een paar dagen terug hoorde ik Mingus dat deuntje opeens fluiten. Hij imiteerde zelfs mijn slechte fluittechniek. En toen we gisteren het "vrouwtje" er bij zetten, floot hij eerst alleen maar dat deuntje. We hebben zitten schaterlachen.
Trouwens Mandy, ik woon in Italie en ik vraag me af of ze daar vogels registreren met ringetjes en zo. Hier volgt een foto. Geef alsjeblieft je mening over geslacht.

Timmety

Hoi
Ik weet het natuurlijk niet zkr,maar heeft de gele puntjes onder zijn vleugel?
Ik heb het vermoeden dat de gele pop en en de grijze man dus dat je een koppel hebt.
Maar  de gele twijfeil k nog
Doei
Tim

Mandy

9 juli 2003, 21:03:24 #4 Last Edit: 9 juli 2003, 21:06:46 by Mandy
Nou 1 ding is zeker die grijze is absoluut een man met die gele kop!  ;)
Kan je me ook zeggen hoe de onderkant van de staart eruit ziet, helemaal grijs?

Dat van die stipjes onder de vleugels is geen waar hoor, ik heb zeker een lutino man en die heeft stipjes onder de vleugel.
Verder is je lutino duidelijk wit overgoten.
En als tie je al na gaat fluiten is het zeker een man hoor! :)

Wat grappig dat je vanuit Italië hier op de site zit, leuk hoor! :P Ik had het ook al elders gelezen geloof ik. ::)
Tja, ik heb geen idee of ze daar bij jullie met ringen werken?

In ieder geval veel plezier met je 2 mannen! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

yentl

Inderdaad, wat die grijze betreft heeft mandy gelijk. Dat is zeker een man, maar die andere lutino lijkt me ook een man te zijn. Hij lijkt heel hard op mijn lutino Flupke en dat is ook een man. Trouwens je zegt dat die valkparkiet kan fluiten dus dan zal het bij mij weten wel een man zijn.

groetjes Yent'l

Anja_de_Vries

 ::) ja, heel fijn dus, heb ik twee mannetjes!!! Tim twijfelt zelfs aan mijn lutino Mingus. Daar weet ik nu wel zeker van dat het een mannetje is. Echt macho-gedrag, loopt heen en weer met zijn "ellebogen gespreid", swingt heen en weer op z'n stokje en fluit  van allerlei deuntjes inclusief het uuuiiiet uuiiieeeuuuww als ie een stuk ziet lopen. (buiten dat  issie erg close met mij)
Wat moet ik nu? De man in de winkel zal natuurlijk tegenspreken dat het een mannetje is. Ik begon al zin te krijgen in een heus nestje, had al wat boeken besteld. (Cockatiels for dummies) Zucht.
Bedankt voor jullie reacties!!!

Anja_de_Vries

Trouwens, wat zegt de staart? De staart van het grijsje is gewoon grijs van onder. Wattie tenminste nog aan staart overhad. Hij zat met drie anderen in zo'n klein kooitje dat geen van hen een echte mooie staart had. De andere twee zagen er wat grijzer uit. Grijs met wit ook. zouden dat vrouwtjes kunnen zijn? Vond ik maar een goede mailinglist in Italie. Dan kon ik een echt klein vrouwtje kopen van een prive adres.
Als ik het goed begrijp is het altijd een dilemma: Of je koopt ze heel jong en maakt ze handtam, of je koopt ze wat ouder en ben je zeker van het geslacht.

Mandy

10 juli 2003, 01:50:26 #8 Last Edit: 10 juli 2003, 01:51:00 by Mandy
Hoi Anja,

Nou als die man je tegen gaat spreken is het wel een lomperik, sorry hoor, maar als je dat verschil nog niet eens kan zien, valt mee dat ie je geen kanarie heeft meegegeven onder het mom dit is een valkparkiet! :D

Maarre ff ter verduidelijking, bij wildkleur/cinnamon en (gewone) witmasker valkparkieten is het zo dat je bij een volwassen valk ook aan de staart kan zien of het een man of pop is, kijk hier maar;

Je kan duidelijk het verschil zien, links zit een wildkleur man en rechts een cinnamon pop, let op het visgraatmotief onderop haar staart, dat betekent nl dat het een pop is! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Barbara

hoi Anja,

soms weten professionele kwekers aan de hand van regeltjes van de vererving van mutaties (kleuren) wat voor een geslacht een jong valkje heeft. Dan weten ze bv dat een bepaald koppel alleen maar lutino popjes (vrouwtjes) zal krijgen en geen lutino mannetjes. Misschien kun je ook wel aan een tamme en misschien nog vrij jonge valkparkiet komen van een particulier die toevallig ook nog s zeker weet wat het is qua geslacht, doordat er bv mee gekweekt is.

Verder kunnen valkjes ook echte knuffels zijn hoor als ze echt goed tam zijn! Zich lekker met jouw vinger(s) of neus door hun zachte veertjes in de nek laten kroelen vinden ze vaak erg fijn. Vaak komen ze om aandacht bedelen tot vervelens toe ;-) Sommige kun je ook over hun lijfje aaien en/of vastpakken, dat zijn vaak door mensen met de hand grootgebrachte valkjes. Het is een kwestie van veel geduld, bergen aandacht geven en veel tegen ze praten, zeker als de vogel al wat ouder is. Maar er zijn ook jonge vogels die binnen een poep en een sch**t tam zijn, ook als ze door hun eigen ouders zijn grootgebracht! Mijn tante heeft er eentje uit de dierenwinkel die ongelooflijk tam is; ze heeft 2 kids van ik denk 9 en 7 jaar oud ofzo en die stoppen hem vaak onderaan in hun trui en dan loopt ie naar boven en komt er bij de kraag weer uit. Hij laat zich werkelijk door iedereen oppakken en opzijzetten alsof het een pop is, rijdt mee op speelgoedtreintjes, zit in de poppewagen, laat zich rustig onder een doos stoppen als ze verstoppertje spelen en protesteert nooit.... Helaas heb ik dat nog nooit zelf gezien omdat ik er zelden kom maar mijn moeder wel, dus het is niet overdreven. Lijkt me erg leuk om te zien. Het is wel erg uitzonderlijk hoor!

Veel plezier met je valkjes!

Groetjes,

Barbara

Anja_de_Vries

Fantastisch, die foto van de "wildkleur", man en pop. Het lijkt me duidelijk dat dit een man is. Ik had net geleerd dat jullie in Nederland de kleur die mijn fretje heeft "wildkleur" noemen. (Ziet er iets anders uit)
Nu, die man in de winkel weet er echt niet veel van af. Ik ben eigenlijk ook tegen het kopen van dieren in een winkel. Mijn dieren zijn ofwel vondelingetjes, ofwel gekocht van een particulier (de fret) die het beestje overladen heeft met aandacht en het beste voedsel mogelijk.
Een knuffel- valk, wat leuk! Grapjeeee. Ach, ik hoef hem echt niet te knuffelen, maar het lijkt me wel te gek om hem op je hand te laten zitten. Met Mingus heb ik al een heel apart contact. Hij is heel erg gericht op je hoofd. Als ik met m'n hoofd dichtbij de kooi kom dan komt hij dicht bij me en geeft al kleine "kusjes" op mijn mond. Mijn vriend griezelt er een beetje van want herinnert zich nog heel goed zijn blauwe vinger na die knauw.
Vandaag probeer ik actie te ondernemen. Ik laat jullie weten wat het resultaat is. Mijn vriend, laat ik hem bij zijn naam noemen: Walter zei gisteren al, ach, we brengen hem niet terug, de arme, we kopen gewoon nog een valkje. Maar ik ben bang dat de mannetjes dan om het vrouwtje gaan vechten. Wat zeggen jullie ervan?

Karin

Het kan goed gaan, maar de kans is er ook dat ze met zijn tweeën gaan vechten om het popje, of dat ze het popje links laten liggen en besluiten zelf een koppel te blijven  ;D Ik zou 2 popjes kopen als ik jou was, maar ja, je moet er dan wel de ruimte voor hebben  ::) Leuk dat je ook een fretje hebt ! Ik heb er 5  ;D Ik had je ergens anders al een url gegeven naar mijn fotoalbum met onze vogels, maar ik zal er zo nog eentje privé sturen met al onze dieren, inclusief de fretten. Je ziet dan bovenaan de pagina staan dat je één bericht hebt. Ja, ik zal het maar ff zeggen, want ik wist het in het begin ook niet dat het kon  :D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anja_de_Vries

Heee, Karin, wat toevallig. Ja ik wil erg graag je fretjes zien. Wil je mijn geliefde Goliath zien kijk dan op deze link: http://groups.msn.com/AmicidelFuretto/pictures?Page=9
Op deze site kun je ook de Silver fretjes (Zen, bv.)  zien, die vond ik  zooo mooi!! Die hebben ze in Nederland vast ook.
Ja, jij maakt het helemaal bont, in èèn maand van 0 naar 4 valkparkieten. En we wilden een vrouwtje om niet te veel kabaal in huis te hebben en wie weet ooit een nestje.....? Lijkt me wel erg moeilijk om ze te plaatsen. Maar het is waar, al na twee dagen vind ik het moeilijk om Shylock terug te brengen naar de winkel (OH NEEE, hij heeft al een naam....!!!!) En dan: er zitten grenzen aan een kooi van 45x45x115. Lijkt me een mooie maat voor twee valkparkieten of niet? Shylock heeft vandaag al wat van mijn opgehouden hand gegeten, al duwt Mingus hem de hele tijd weg. Is toch een enorme vooruitgang in twee dagen. Ik geloof dat dat me het meest fascineert. Hoe snel je een rapport opbouwt met zo'n klein vogeltje. Hoe reageren jouw fretjes op de vogels?

Karin

Wat een moppie is je Goliath !! Als ik Zen zo zie denk ik dat we dat in Nederland een zilvere harlekijn zouden noemen, de meeste komen uit Amerika met die kleur. Ze worden wel geïmporteerd, maar zijn dan al vaak geholpen, dus dat is lastig te fokken  ;D

Als je te weinig ruimte hebt, zou ik het gewoon bij die 2 mannen houden hoor. Die zullen vast heel gelukkig met elkaar worden  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

O, vergeet ik te zeggen hoe de fretten of de vogels reageren... Ze reageren niet dus, want ze mogen er niet bij  ;D Anders zouden ze zeker even willen proeven  ::)

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves