28 maart 2024, 17:58:49

2e valkparkiet

Gestart door Christa, 18 september 2002, 08:43:22

« vorige - volgende »

Christa

Ik heb sinds donderdag een 2e jonge valkparkiet erbij (Gijs). Mijn eerste valkparkiet (Zeeg) heb ik nu een jaar en is handtam. Ik heb Gijs donderdag meteen bij Zeeg in de kooi gezet. Ze reageerden nog niet echt op elkaar. Zeeg maakt nu een beetje de indruk dat hij jaloers is, want als Gijs te dicht bij komt krijgt hij een knauw, af en toe krijgt Zeeg wel een pik terug. Ze vechten verder niet met elkaar. Ze blijven meestal uit elkaars buurt. Eergisteren lagen er 4 grote veren op de grond van de kooi en gisteren weer 2, vandaag niets. De veren zijn van Zeeg. Kan het zijn dat hij zijn veren uittrekt omdat hij jaloers is. Gisteren had hij moeite met vliegen, omdat de veren van 1 vleugel vandaan komen.
Hoe kan ik dit alles het beste aanpakken?
Groetjes Christa

Simon!

Ik denk dat je ze moet scheiden en dan na een paar weken weer proberen bij elkaar te zetten dus allebij in een aparte kooi en dan zover mogelijk vanelkaar

groetjes

Simon

margreet

Wat een toeval, ik was op zoek naar informatie over een 2e valkparkiet die het niet goed overweg kan met onze 1e valkparkiet. Wij hebben sinds drie weken een 2e valkparkiet Lara. De eerste valkparkiet Bobo hebben we vanaf maart dit jaar. We hebben ze ook direct bij elkaar in de kooi gedaan. Dat is niet het probleem. Lara zoekt Bobo op, maar Bobo heeft daar helemaal geen zin in en geeft haar een knauw. Ben benieuwd of iemand weet hoe we dit het beste kunnen aanpakken.

Simon!

Hetzelfde als het hierbovenstaande allen moet je 1 van de 2 in de kooi laten als ze eruitmogen

groetjes

Simon

margreet

Maar hoe helpt dat dan?

Groetjes,

Margreet

Ricardo

Hallo,Christa.Ik heb zelf ook 2 valkparkieten en het gaat ook niet zo goed, de ene pikt steeds naar de andere omdat hij de baas wil zijn, mijn tamme wordt daardoor bang en onderdanig.Dus mijn tip is doe er een weg,of doe ze ver uit elkaar in een apparte kooi. Groeten Ricardo

ezra

Niet zo haastig, laat valkparkieten eerst aan elkaar wennen, dus niet direct in één kooi plaatsen. Aparte kooien dus, maar zorg wel dat ze elkaar kunnen zien. Gun de laatste vogel de tijd om over de stress van de verhuizing en de nieuwe omgeving heen te komen, en de eerste om te wennen aan de nieuweling in zijn gebied. Voor hoe lang? Dat hangt van het karakter van de beestjes af, en ook van het geslacht. Mannetje plus pop gaat vlotter dan twee mannetjes. In het laatste geval zullen ze trouwens altijd wel een zekere afstand tot elkaar bewaren, dus zelden knus op één stokje gaan zitten.

Veren plukken uit jaloezie lijkt me onwaarschijnlijk, zeker niet grote staart- of vleugelpennen en zeker niet vier tegelijk. Het is zo goed als zeker najaarsrui. Geen paniek, de veren zijn in enkele maanden weer aangegroeid.  

linda

hoi ik zit met hetzelfde probleem. onze pico heb ik zelf grootgebracht met de fles en is een echt moederskindje.Ik wou er eentje bij zodat hij gezelschap heeft als we er niet zijn .de nieuwe zoekt toenadering maar onze pico houd de boot af , hij gaat dan wegvliegen en kijkt dan heel achterdochtig naar de andere.Ze roepen wel op elkaar en antwoorden ook , maar ze houden afstand.Ik heb ze alle twee in een apparte kooi zitten en ze staan naast elkaar.samen zetten doe ik ze voor eventjes en dan blijf ik er bij staan.Ze doen elkaar geen pijn of niets , maar de nieuwe is nog klein en slaapt nog veel , terwijl onze pico een echte deugniet is .hoe rustig de ene is zo een woelwater is de andere .Ik laat ze rustig de tijd om aan elkaar te wennen en ik neem onze pico er ook vaker uit om zeker te zijndat hij niet jaloers word want hij is al drie maanden hier , en rotverwend. Ik wacht af , ze zijn nog maar een paar dagen samen ,dus ik heb hoop .Ik wil ze geen van tweeen kwijt maar het was wel de bedoeling van ze samen in één kooi te zetten , want het neemt toch veel plaats in zo twee kooien omdat het nogal grote zijn.Verder weet ik ook niet of de nieuwe een pop is of een mannetje , van onze pico ben ik zeker die fluit en doet soms echt als een macho dus daar ben ik zeker van .Hopelijk is de nieuwe een popje endan zal het wel lukken .
groetjes linda pico en caro

tiny

 ::) ::) ::)hoi christa, ik heb zelfs 3 valken in een kooi zitten en da gaat goed,jango is een valk van ong. 3 jaar en die heeft altijd alleen in een kooi gezeten die zag zelfs nog geen andere valken hij is hier terecht gekomen en in  het begin deed hij niks dan blazen op kuifje; op een dag heb ik ze samen gezet en ze zoeken elkaar op , nu hebben we nummer 3 onze tuurke erbij gezet en die zat eerst in een andere kooi alleen en hij wou nie eten en ik heb hem erbij gezet en zien eten doet eten en alles gaat goe, alleen problemen om ze eruit te halen wie?????? maar dat lost zijnb eigen op allen samen succes ;
groetjes Tiny ::) :D :D :D

wendy

Het is bij ons met 1 valk begonnen :-)

Ik vond het zielig voor nr. 1 dat deze overdag alleen zat, dit is de handtamme. Trekt ook altijd naar mensen toe.
Dus kwam nr. 2 erbij. Eerst in een aparte kooi ernaast gezet om aan elkaar te wennen. Ze moesten niets van elkaar hebben. Toen nr. 3 erbij, omdat ik het zielig vond voor nr. 2. Dat is een koppeltje geworden. Daarna nog eentje erbij genomen omdat ik die zo mooi vond............

Achteraf gezien had ik nooit aan een tweede vogel moeten beginnen, want die tamme van mij vond het niet eens leuk. Ze zitten nu met z'n vieren in een kamervoilere, dat gaat prima. Af en toe mopperen ze wat tegen elkaar en de een kan beter opschieten met die dan de ander. Echt knokken is er niet bij.

linda

8 oktober 2002, 20:05:31 #10 Last Edit: 8 oktober 2002, 20:06:59 by linda
hier gaat het ondertss beter en beter , onze pico heeft er ook aan moeten wennen en hij vind het nog raar dat die ander elke keer als hij gaat vliegen achter hem aan komt , maar het betert. caro zoekt pico op en onze pico kiest meestal het hazepad maar elke dag gaat het een beetje beter.We hebben ze ook een week appart zitten gehad, maar wel de kooien naast elkaar, zodat ze aan elkaar konden wennen , en dat is wel belangrijk denk ik.Ze doen elkaar niets , en in de kooi is het rustig , ze zitten vaak samen op de bodem te knabbelen , en onze pico is rustiger nu hij roept ook niet meer zoveel om eruit te mogen als vroeger .
Ik heb ook ff getwijfeld en durfde me niet echt aan caro hechten omdat ik bang had voor hem jaloers te maken , maar ik heb het toch een keer gedaan dat ik hem een beetje negeerde en met caro bezig was en meneer kwam er lekker bij zitten.Hij wou ook aandacht en dan komt ie er wel gezellig bijzitten hoor.Hij is hier al vier maanden en dan komt er een vreemde bij , dat is ff wennen , maar hoe zijn we zelf ,wij moeten ook wennen aan anderen dus zal dat bij de vogels wel het zelfde zijn. Onze caro leert veel van onze pico , maar doet ook veel dingen die pico nooit doet (zoals mijn rieten stoelen kapot bijten) maar ieder beestje heeft zijn aardigheden dus .........
groetjes linda pico en caro

Diana

Wel gezellig zo'n 2e valkje!