28 maart 2024, 21:12:51

Stellingkast wordt volière....

Gestart door Barbara, 16 juni 2003, 05:15:32

« vorige - volgende »

Dark_Fox

Mooie kooi!
Het lijkt mij ook wel wat zoiets te maken, je hebt er toch geen copyright op hè?  ;)

Barbara

Haha, nee hoor! Vind het wel leuk als iemand er inspiratie door krijgt!

Natanella

Hoi Barbara, ik had al gereageerd op een ander gedeelte op jouw kooi. Ik vindt hem echt geweldig. Mijn vragen zijn nu ook gelijk beantwoord. Ja er kunnen dus 2 valkjes in.
Ik heb momenteel nog 1, maar je weet maar nooit he?
En gelukkig heb ik een handige man! Dus rustig opbouwen maar...net als valkjes tam maken! ;) ;)

O ja, nog even over Solo: qua kleur lijkt hij heel veel op Punky van Trudie (in haar handtekening). Is dat een gewone lutino? En ik durf het bijna niet te vragen: maar wat is split?
Was al steeds van plan om het te vragen, maar het kwam er niet van.
groetjes, Natanella

Barbara

hoi Natanella,

bedankt voor t compliment over de kooi (ik zal t ook doorgeven aan mijn handige behulpzame zwager), ben er zelf ook heel blij mee! Mijn moeder heeft een valkje en mijn zusje die nog bij mijn ouders woont heeft er 2 in 1 kooi en nu wil mijn moeder zelfs een stellingkast kopen speciaal voor de vogels om om te bouwen naar volière en dat ze er dan met zijn 3-en in kunnen die valkjes, ze is helemaal jaloers, haha!  ;D

Van die lutino van Trudie kan ik de rug en vleugels niet zien, en dat zijn juist de plekken waar cinnamon en fallow het best te zien is. Vanaf de voorkant lijken een lutino cinnamon of een zeer lichte fallow gewoon op een lutino, zeker op een foto. Dus ik kan aan Punkie niet goed zien of tie een gewone lutino is of iets anders zoals die van ons.

Split betekent dat een valkje van 1 van de ouders bv het gen heeft met bont, maar dat ie er niet bont uit ziet omdat ie er daarvoor 2 moet hebben, van elk van de ouders één. Het wordt ook wel een verborgen gen genoemd in spreektaal.

Je hebt ook mutaties, zoals cinnamon, die alleen bij popjes wel zichtbaar zijn als ze maar 1 gen voor hebben. Popjes kunnen dus niet split zijn voor cinnamon, want dat zie je altijd. Oftwel, dat gen kan dus nooit 'verborgen' zijn.

Tot slot heb je ook nog mutaties die bij mannetjes en popjes zichtbaar zijn als het valkje er maar 1 gen voor heeft, die worden dominant genoemd. Ik geloof dat er van 'geelwang' zo'n dominante versie bestaat en van 'zilver'.

Op bv www.cockatiel.org kun je bij 'mutations' vinden welke mutaties welke eigenschappen hebben op dit gebied als je dat eens wilt weten. Als je het van een paar mutaties wil tweten mag je het ook wel aan mij vragen, ik weet t ook wel, maar om de hele lijst hier te zetten is me een btje teveel typewerk...  ::)

Groetjes,

Barbara