23 april 2024, 15:43:32

Volwassen worden?

Gestart door Silvia!, 18 september 2002, 08:33:23

« vorige - volgende »

Silvia!

Hoi allemaal,

Onze valk, Hugo, is geboren op 10 mei 2002. Ik beschouwde hem altijd nog als een "babyvogeltje", omdat nog een beetje stuntelig was en hij kraakte vaak als we met hem knuffelde. Sinds vorige week (nadat we hem hadden opgehaald van een week logeren i.v.m. vakantie) leek het alsof hij een soort volwassen is geworden. Kraken doet hij niet meer, maar hij nog steeds lekker eigenwijs. Ook heeft hij op het moment heel veel losse zachte plukjes veer en kleine veertjes.

Weet iemand of het leven van een valkparkiet in te delen is in bijv. baby-kind-volwassen-"bejaard"???

Ik lees hier eigenlijk nooit wat over en ben benieuwd of anderen dit ook merken.

Groetjes Silvia

Silvia!

toen ik mijn mail nog eens doorlas, stond het woord 'kraken'misschien een beetje raar.....

Vandaar even een korte uitleg:
Als Hugo geaaid wordt, in zijn nek vooral, maakt hij een soort piepend / krakend geluid (een erg cool geluidje overigens). eerder deed hij dat niet meer, maar sinds gisteren weer volop....

Toch zou ik het leuk vinden om te weten of je het leven van een valk kan indelen in fases.......

Weet iemand hier iets van??

Groetjes silvia

Peter

Hoi Silvia,

Je hebt volgens ons ook echt fases.

Het geluid wat je bedoeld dat kennen we ook van Kyra en Phoebe, deze twee valkjes maken bij ons ook zo'n geluid.

Wij hebben laatst de valkparkiet van Maaike op bezoek gehad voor 3 weken. En aan het begin van de vakantie kon die bepaalde dingen niet maar omdat hij zag dat onze valken het wel deden deed hij het gewoon na.

Ook met onze nieuwe aanwinsten Baloo en Phoebe zie je "fases" ze zijn nu in de "ontdekfase" je kunt ze dus overal weg halen. Wel gevaarlijk voor ze hoor. Ze gaan onder de bank zitten of achter andere dingen.

Groetjes,
Peter

metal_goddess

Hoi Silvia,
Leuk om te lezen dat het goed gaat met Hugo,heb
je de babyfoto's van Hugo nog ontvangen?
(even voor de mensen die het niet weten, ik ben de kweker van Hugo).

maar je kan het leven van een valk wel min of meer indelen in fases:
0-3 maanden - jong dier
3-6 maanden - halfwas dier
6-12 maanden - volwassen dier

en valkjes die ouder zijn dan 10 jaar kan je rustig 'bejaard' noemen, je gaat echt merken dat ze ouder worden, hun verenpakje kan dan minder mooi worden, of zoals bij mijn valk van inmiddels 17 jaar oud krijgt ie een kaal koppie :) en hij wordt ook n beetje chagarijnig, net een oud mannetje :))

Met vriendelijke groet,
Ilse Vergeer
Valkparkietenkwekerij Lutino NL

Silvia Donia

 ;D
Hoi Ilse,

Leuk om te lezen dat je ook weleens op de site komt. Wij hebben er nl. heel veel info vanaf gehaald: het zijn toch complexe dieren die valkjes.

Wij hebben de foto's inderdaad ontvangen, nog bedankt daarvoor. Ze zitten in zijn plakboek met zijn andere leuke en gekke foto's.

Met Hugo gaat het inderdaad goed. Hij is heel mooi geel en wit met knaloranje wangen: we noemen ém ook wel clowntje. Wel had ie al na een paar dagen een nageltje eraf (of had ik dat al geschreven in de brief), maar daar heeft ie gelukkig geen last van.Is het jou eerder weleens opgevallen dat zijn ene neusgat kapot is. Dit had ie namelijk eigenlijk al en wij vroegen ons af of jij weet waardoor dat is gekomen.
Ook daar heeft ie gelukkig trouwens geen last van.........

Ik hoop dat we zo een beejte contact kunnen houden..

groetjes Jasja, Silvia en een kusje van Hugo