19 april 2024, 23:47:58

Bouw driehoekige kamervoliere

Gestart door Marcel, 7 juli 2003, 23:45:51

« vorige - volgende »

Speedy

Wow Marcel,

Petje af hoor.
Wat heb je dat schitterend mooi gemaakt.

Als ik je een tip mag geven, waar je de valkjes gaat halen, doe het niet hier in Almere bij de dierenwinkels, maar plaats je oproepje hier.
Als je het niet erg vind om er een beetje voor te gaan rijden, hier op het forum zijn zeker nog genoeg valkjes te koop.
Van kleins af aan en ook wel wat oudere.


Groetjes,
Trudie

Marcel

10 juli 2003, 23:07:40 #16 Last Edit: 10 juli 2003, 23:08:21 by Marcel
In Almere ken ik twee dierenwinkels maar niet met een grote sortering. Hoewel een kleine winkel ook wel een goede winkel kan zijn, gaat mijn voorkeur natuurlijk toch uit naar een winkel, kweker of particulier die meer ervaring heeft met valkparkieten.

In het menu links onder Te koop / Gevraagd zie ik wel veel berichten maar dan is het inderdaad wel een stukkie rijden. Tevens zijn dat vooral particulieren denk ik en als het gaat om garantie dan ga ik toch iets liever naar een meer officiele kweker dan naar een particulier die toevallig een nestkastje heeft. NO offence!!!!!!

Als jij me iemand kunt aanraden (of jezelf?) dan hou ik me aanbevolen... Als het goed is hangt het morgenavond dus dan ga ik rondneuzen...

Ellen

Schitterend Marcel....................in 1 woord.........!

Heel veel sucses met je zoektocht naar de eerste
bewoners van dit kasteeltje... :)

Groetjes Ellen.

Paul

Hoi Marcel,
Heel mooi gemaakt zeg, en het is veel leuker als je valkjes in een volliere zitten die je zelf gemaakt hebt lijkt me :-)
Met particulieren hoeft het ook niet verkeerd te gaan hoor wat jongen betreft, je kan vaak al wel zien of het een gezonde vogel is of niet.
Zelfs bij een goeie kweker kan je natuurlijk pecht hebben.
Bij een dierenwinkel betaal je trouwens zeker het dubbele voor een valkparkiet dan bij een particulier.
Ik heb momenteel ook jongen maar die zijn over twee weken nog lang niet groot genoeg hoor dan moet je even wat meer geduld hebben  :D
IK woon zelf in de buurt van Amsterdam dus dat is niet zo erg ver maar meestal zit ik in Rotterdam bij mijn vriendin.
Maar bij jou in de buurt zitten zeker ook kwekers hoor.

Groetjes, Paul

Peter

Hoi Marcel,

Het echt mooi geworden zeg! Je toekomstige valkjes mogen blij zijn met zo'n villa :) Mooi werk!

Ook wou ik nog even reageren op de koop van een valkje. Bij ons in de dierenwinkels (Zwolle) koop je vaak een valkje zonder achtergrond informatie. En dan betaal je zo'n 50 euro voor een wildkleur en meer voor een ander mutatie. Terwijl bij een hobby kweker of gewoon bij iemand een valkje veel meer voordelen biedt:
A Je krijgt achtergrond informatie.
B Als je tamme wilt, zijn deze vaak al goed aan mensen gewent, en vaak al helemaal tam.
C veel goedkoper is.
Nou ja er zijn nog veel meer voordelen op te noemen. Het grote nadeel eraan is dat je vaak een stuk moeten rijden.

Wij hebben zelf net weer drie jonge valkjes verkocht en 1tje is naar Amsterdam gegaan en de 2 anderen zijn naar Den Haag gegaan. De jonge valkjes zijn weggegaan voor 25 euro per stuk, dus ruim de helft van de winkel prijs dus dan is er nog 25 euro voor de rit heen en weer. En de meeste mensen houden een houden bedrag aan tussen 25 en 40 euro. Wij richten de prijs vooral op het tam zijn. Hoe tammer hoe duurder :) Ook zijn wij zelf aan het kijken voor een albino, we weten er nu twee te zitten 1 in Den Bosch en 1 Den Horn (Net boven Groningen).

Het is toch een lang verhaal geworden :) Wij hebben zelf ooit twee valkjes uit de winkel gehaald (toen wisten wij nog weinig over kwekers enzo) en daar hebben later veel spijt van gehad, omdat de informatie die erbij gegeven werd niet klopte ... Wouden een jonge man van 6 a 8 weken en die hadden ze ons meegeven. Later bleek dat de valkparkiet bij de verkoop al een paar jaar oud was....

Hiermee wil ik niet zeggen dat alle winkels slecht zijn hoor maar wij hebben gewoon wat slechte ervaringen gehad. Wij hebben laatst ook nog een valkje bij een kweker gezien waarbij de tranen in de ogen sprongen dus je zult altijd goed op je hoede moeten zijn!

Veel succes met de aanschaf van toekomstige valk! En nu ga ik een naar de speelboom kijken :)

Groetjes,
Peter

Mirjam-Moniek

Hoi Peter

Je schrijft dat het nadeel van kopen bij een kweker is dat je soms ver moet rijden. Als dat zo is, ligt dat wel aan jezelf.
Als je in je telefoonboek zoekt naar een vogelvereniging, krijg je (hobby)kwekers in de buurt. Mensen van de vereniging weten van andere kwekers vaak welke vogels ze hebben en ook welke mutaties en of ze op dit moment jongen (kunnen) hebben. Scheelt je bezinekosten en scheelt je valkje angstige momenten in een doosje.

Marcel

Ik vind het wel grappig (en mijn vriendin ook wel denk ik) dat jullie allemaal denken dat ik een handyman ben, zo'n Nico zegmaar. Ik doe echter mijn meeste werk achter de PC en in het zwembad dus ik ben helemaal geen timmerman en heb juist weinig eelt op mijn handjes. Maar zowel de voliere als de klimboom hangen dus nu op zoek naar twee vogels...

Voor wat betreft het 'waar': een kweker heeft ook mijn voorkeur boven een winkel, maar is er verschil tussen een 'echte' kweker en een particulier die toevallig een nestje heeft? Wanneer is iemand een 'kweker' of een professionele 'kweker'? En waar vind ik die adressen van kwekers in mijn buurt, ik zie dat niet in het menu links staan...

Thanx

Mirjam-Moniek

Hoi Marcel

Je kan in je telefoonboek zoeken naar kwekers en vogelverenigingen. Kwekers die in het telefoonboek staan, hebben waarschijnlijk meer nestjes dan de kwekers die je vindt via een vogelvereniging. Het kan zijn dat zij meer kennis hebben, maar het kan ook zijn dat het hen alleen gaat om het geld en ze juist minder goed zijn dan een hobbykweker. Een kweker die je via de vogelvereniging vindt, heeft meestal minder nestjes. Het kan zijn dat hij minder kennis heeft, maar het kan ook juist zijn dat hij de beestjes beter verzorgt en er meer tijd insteekt. Kortom zowel bij hobbykwekers als "beroepskwekers" moet je goed kijken hoe de dieren gehouden worden en hoe ze eruit zien. Een goede kweker zal vragen of je al valkjes hebt en je informatie geven over de verzorging, zonder dat jij erom vraagt. Hij zal vragen stellen als wat voor kooi je hebt en welk voer je hebt gehaald.
Verder kan het zijn dat je bij een hobbykweker minder betaalt voor een even goed vogeltje. Zo heb ik een wildkleur voor €10,- en een geparelde voor €17,50 bij hobbykwekers bij mij in de buurt gekocht. Door de regel is het wel zo dat als je tamme jonge valkjes koopt, ze duurder zijn. Van mij hoeven ze niet tam te zijn, want ik heb ze zelf met 2 weken tam. Bovendien vind ik het ook leuk om ze zelf tam te maken. Het is dus maar wat je wilt.  :)

Speedy

Hoi Marcel,

Ook kan je bij Mandy terecht voor valkparkietjes, ze heeft er nog enkele van 7 weken.
Weet niet of je dat leuk lijkt?
Je kan haar verhaal en foto's hier lezen.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=Boek;action=display;num=1057150214;start=15
Iedereen is zeer tevreden over haar valkjes.

Groetjes,
Trudie

Marcel

Bedankt Trudie voor je koppelwerkzaamheden ;-)

Zie mijn reactie in dat subforum...

moonwitch (diana)

hoi marcel

Ik woon in hoorn NH en heb momenteel een nestje van ruim een week oud. De ouders zijn wildkleur maar de jongen uit de andere 2 nestjes waren gepareld en wildkleur.
Dus als je eventueel intresse hebt. Mijn foto's staan onder dagboek biggles en sparky.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Speedy

Nou zie hier, Diana reageerde gelijk als ik, zij hier en ik in een mail naar jou.
Je hebt nu keus zat Marcel.

Succes ermee.

Wel 1 tip..... mocht je er ooit een nestje mee willen kweken, neem dan niet allebei de valkjes uit 1 dezelfde nest.

Doei,
Trudie

Marcel

Het mooiste lijkt mij twee valkjes uit een verschillend nest van dezelfde kweker, die elkaar al hebben gevonden en elkaar leuk vinden... Of zijn jonge valkjes altijd supermakkelijk te koppelen?

Bedankt voor de suggesties, keep 'm coming!


Speedy

Nee Marcel, valkjes vinden elkaar niet altijd leuk hoor.
En helaas zijn ze ook niet te koppelen zoals wij dat graag willen zien.

HQ

Hey Marcel,

Ik heb je bouwvorderingen op de voet gevolgd en ben nu toch wel erg benieuwd naar het eindresultaat! Heb je al een foto van je voliere hangend en van de muurbomen?

En ten tweede, wat voor werk doe jij dat je of achter de pc zit of in het zwembad bent??? Ideale baan lijkt me met dit weer  ;)

HQ