12 mei 2025, 20:29:04

kortwieken of niet?

Gestart door s(n)elle, 18 juni 2006, 18:28:48

« vorige - volgende »

s(n)elle

ik heb een klein probleem ik krijg binnen een week mijn eerste tam valkje. Maar mijn buiten volière is maar 1.5m lang en 1m breedt en 2 m hoog.(mag niet binnen slapen wegens alergie van een huisgenoot)
ik vind dit net iets te klein voor een valkje een hele dag in te laten zitten. nu is mijn vraag zou ik mijn valkje kortwieken?
dan kan hij niet meer vliegen in de volière (hoewel dat nu ook niet echt gaat omdat het niet zo groot is.) Maar dan zou ik hem van mijn ouders wel in enkele delen van het huis mee mogen nemen en krijgt hij zo ook meer liefde van mij. wat moet ik doen ik ben eigelijk een beetje tegen kortwieken maar ik denk dat in mijn geval ik in naam van de vogel hem mss toch maar beter kan kortwieken.

ik hoop dat jullie uw ideetjes en meningen meedelen aan mij weet echt niet wat doen.
groeten en bedankt op voorand

jeroen!

Lin

Ik denk dat die voliere ruim genoeg is voor 1 valkje. Daar kan hij best zijn vleugels strekken en natuurlijk als je hem mee naar binnen neemt. ik vind zelf een gekortwiekt valkje niks in een voliere. Als je toch maar 1 valkje hebt dan kan je hem ook alelen in de voliere tam maken. een vogel elke dag mee naar binnen en buiten slepen lijkt mij ook niks. Ik zou hem dan in de voliere gaan tam maken als hij toch alleen is. Als je dat echt niet wil dan heb je natuurlijk geen keus. Of je moet hem in een kooi mee naar binnen nemen. Onthoud wel dat ook gekortwiekte valkjes nog kleine stukjes kunnen vliegen en dat het vrij snel is aangegroeit.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

s(n)elle

dus jij denkt dat het het beste is als ik gewoon de vogel tam maak in de volière.
en ik wist niet dat gekortwiekte valkjes nog een beetje konden vliegen hoe ver is dit ongeveer en gaan ze dan ook hoog en hoe lang duurt het voor de vleugeltjes weer zijn aangegroeid?

groeten jeroen

s(n)elle

dus is het eigelijk ook niet haalbaar om buiten met je valkje mee rond te lopen op je schouder dan zou hij kunnen gaan vliegen als ik het goed begrijp???

Lin

Als ze net gekortwiekt zijn niet ver maar het is al snel een paar meter. dan is een kat of iets anders er snel bij. Een gekortwiekt valkje betekend niet dat je valkje tam is en blijft. Als je niet goed voor hem zorgt en de veren groeien aan dan zal hij niet bij blijven en wegvliegen. een gekortwiekt valkje zal wegrennen zover hij kan.

Groeten, Lin

s(n)elle

de verzorging is geen probleem ik heb nu ook al 5 maan een halsband en een valkparkiet op logie. ik doe dit met plezier. is echt fijn. maar weet je ook hoe lang het duurt voor de veren weer zijn aangegroeid?

groeten jeroen

Mariska

Hoi Jeroen,

Je kan met een gekortwiekte valk niet naar buiten!!!!
Met een zuchtje wind onder de vleugels kunnen ze alsnog vliegen.

Beetje jammer dat Lin dat niet duidelijk aangaf.

Ik zou je valkje in de voliere tam maken en niet mee heen en weer gaan slepen.
Dat is voor je valkje ook niet echt bevoordelijk.

Daarnaast raad ik je aan om een tweede valkje aan te schaffen.
Valkparkieten zijn groepsdieren en eigenlijk is het zielig om ze alleen te houden.
Met een vriendje erbij zal hij veel gelukkiger zijn ;)

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

s(n)elle

oké bedankt mariska ik zal thuis nog  eens overleggen om er nog een valkje bij aan te schaffen.

groet jeroen

Riny

Citaat van: s(n)elle op 18 juni 2006, 18:28:48
ik heb een klein probleem ik krijg binnen een week mijn eerste tam valkje. Maar mijn buiten volière is maar 1.5m lang en 1m breedt en 2 m hoog.(mag niet binnen slapen wegens alergie van een huisgenoot)

Hoy Jeroen
Er is een ding wat ik niet kan begrijpen.
Je schrijft hierboven dat het valkje niet binnen mag slapen wegens allergie.
Maar valkjes verspreiden overdag net zoveel stof als 's nachts, misschien nog wel meer.
Groetjes Riny :D

s(n)elle

klopt maar dan zou hij maar elke dag een uurtje in huis mogen doorbrengen. en dat scheelt toch nog altijd wel tegen 24u op 24.
ik denk dat ik hem niet ga kortwieken en mss na een jaartje nog een valkje ga bij kopen.

jullie zijn allemaal hartelijk bedankt voor de medewerking en o ja valkparkieten.com is geweldig !!!!!!!

groeten jeroen

:-* :) ;) ;D

Ineke

Ik zou als je t valkje tam(mer) hebt ook n tweede kopen. Kunnen ze gezellig buiten in de voliere en jij ertussen :D
Kortwieken zou ik niet doen.

s(n)elle

inderdaat een goed idee.
zal ik zeker doen. een koppeltje is altijd tof.

groeten jeroen

Lin

Citaat van: Mariska op 19 juni 2006, 14:31:42
Hoi Jeroen,

Je kan met een gekortwiekte valk niet naar buiten!!!!
Met een zuchtje wind onder de vleugels kunnen ze alsnog vliegen.

Beetje jammer dat Lin dat niet duidelijk aangaf.

Groetjes
Maris!!

Ik zei toch een paar meter? dat is toch vliegen? Maar ik neem nooit een valkje zonder kooi mee naar buiten uit voorzorg. je weet maar nooit...

Ivy

Hoi!
Nog 1 klein dingetje... of hij wel of niet gekortwiekt is zou ik hem niet meenemen naar binnen. In de zomer is het niet zo'n probleem maar in de winter zal hij dood gaan als je hem overdag warm heb en 's avonds in de kou zet...

Succes! Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

s(n)elle

ja daar kan je een punt hebben ik heb besloten om ze in de volière te laten zitten dank je voor de uitleg groeten jeroen

:-* ;) :)