28 maart 2024, 14:51:03

Kleine driehoekige kamervoliere

Gestart door Marcel, 10 juni 2003, 16:53:59

« vorige - volgende »

Marcel

Ik heb ooit een kaketoe gehad, wil na jaren geen huisdier nu graag 2 valkparkieten kopen. De beste plek in de huiskamer is in een hoek (geen tocht, vogels kunnen veel zien, ik kan hun goed zien) en omdat ik nog nooit driehoekige kooien heb gezien, denk ik erover om zelf een kleine driehoekige voliere te bouwen.

Ik denk aan een geheel van ongeveer een halve kubieke meter, dus 1m x 1m x 1m maar dan van boven in twee driehoeken gesplitst, en dan met twee korte zijden tegen de muur. Ik wil dan wel drie zijden tralies, maar zodanig dat ie toch een paar cm van de muur afhangt. Het geheel zou dan met haken aan de beide muren kunnen worden opgehangen (kun je hem er makkelijk afhalen). De bak maak ik uiteraard van hout en die zou dan rusten op een driehoekige plank die weer aan de beide muren is bevestigd. Tussen die plank en de kooi zit dan dus precies ruimte genoeg om de onderbak eronder heen en weer te schuiven.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoor, zo vind ik een ronde voorkant (dus een kwart cirkel) eigenlijk nog mooier dan een driehoek. Maar dan moet ik wel kijken hoe ik de bakjes doe en hoe ik een deur maak. Ik zat er ook al aan te denken om geen deur te maken maar als bovenkant gewoon een houten plaat te gebruiken, die deels openklapt. Door aan die bovenplaat een zitstokje en een klimtouw te maken moeten ze wel naar binnen en naar buiten kunnen lijkt me...

Ik heb in de bouwmarkt gaas gezien van minder dan 1 mm dik en met mazen van 13 mm en omdat ik een kaketoe gewend ben (die zijn goede slopers) vond ik het nogal slap aanvoelen. Misschien overschat ik de kracht van valkparkieten (waarschijnlijk wel) maar als ik lees over hun aangeboren nieuwsgierigheid maak ik liever een kooi die TE stevig als die net NIET stevig genoeg blijkt...

Dat 13mm gaas lijkt me alleen geschikt voor gebruik binnen een raamwerk van latjes of profielen. Ik als onervaren volierbouwer zou liever steviger gaas gebruiken en dat dan aan elkaar lassen of solderen. Of is het toch handiger om dat slappe gaas te nemen en de stevigheid te halen uit de profielen van het raamwerk?

Wie heeft ervaring met driehoekige volieres?
Wie heeft ervaring met het zelf bouwen van een kleine voliere?
Alle tips zijn welkom!

Marcel uit Almere

Speedy

Hoi Marcel,

Het lijkt me een gigantische klus wat je wil doen, maar wel een heel leuk idee.
Veel succes ermee....hoop dat je veel racties zult krijgen van evt. andere voliere bouwers.

Groetjes,
Trudie (ook uit Almere)
Heb zelf een makkelijke kamer voliere op wieltjes.

Ellen

Hoi hoi,

dat wordt inderdaad een bereklus als ik dat zo lees.
maar ja..................dan heb je wel een voliere die in
je huis past. Gaaf hoor.
Maar om nou het gaas te gaan lassen? ( zulke slopers
zijn het toch niet?)

In ieder geval heel veel sucses en horen wij hier nog van?
Ik ben in ieder geval nieuwsgierig genoeg om te vragen
om een foto als hij klaar is.

Groetjes Ellen.

Marianne

Hoi Marcel,

Een hele klus wordt het bouwen van jouw "droom"voliere maar dan kan je wel trots zijn als hij gereed is.
Ik heb totaal geen ervaring met het bouwen van een voliere dus daarmee kan ik je dus helaas niet helpen.

ik wens je veel succes en sluit me aan bij Ellen en ben ook erg benieuwd naar het resultaat als het klaar is.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Marcel

Ik denk dat het wel meevalt, met die 'bereklus'. Ben ook best wel handig, dus het zal wel lukken. Ik lees nog steeds erg graag berichten van mensen die mij bijvoorbeeld kunnen vertellen dat profielen echt nodig zijn omdat hout wordt gesloopt etc. Als hout ook kan, gaan ze dan knagen aan schroeven etc Alle info is welkom.

Als ik de komende weken geen tijd genoeg heb, dan gaat het zeker gebeuren in Juli want dan heb ik min of meer zomervakantie en tijd genoeg. Omdat ik al uitkijk naar gevleugeld gezelschap in mijn woonkamer wordt het zeker geen lange termijn project of een afgeblazen project.

Er komt zeker een foto als het klaar is, heb een digitale camera dus kan ook wel stappen fotograferen. Hebben jullie de zelfbouwvoliere elders in dit forum nog gezien, in het dagboek subforum? (Dagboek, Verhalen, Zelfgemaakte minivoliere) Ook leuk!

Karin

Hoi Marcel,

We hebben ook onze eigen voliere gemaakt ( 2 x 2 x 1 meter ). Als tip, gebruik oplosmiddelvrije verf ( ook de grondverf ! ), want valkjes zijn echte slopers. Verf die voor kleine kinderen geschikt is, is ideaal. We hebben gewoon vogelgaas gebruikt en dat gaat prima.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ellen

Stapsgewijs fotootje plaatsen?

Dan hebben wij straks de werkbeschrijving van
een driehoekige voliere en van een speeltuin! :D

Schiet al aardig op zo.
Ben benieuwd naar de voliere...............sucses.

Gr. Ellen.

Marcel

Hier mijn eerste ontwerp voor een driehoekige kamervoliere. Hij wordt 1m (ene zijde) x 1m (andere zijde) x 0,7m (hoogte). De voorzijde wordt van links naar rechts ongeveer 1,4m. Omdat ik ook nog klimtakken aan de muren ga maken op twee andere plaatsen in de huiskamer en omdat ik in de voliere ook nog de nodige takken en speeltjes wil plaatsen, denk ik dat het geen gemis zal zijn dat de kooi alleen aan de voorzijde en bovenzijde gaas heeft.

Volgens mij zijn de twee houten achterwanden in combinatie met de houten onderplaat al heel stevig, plus dat het lekker makkelijk maken is. Ik heb nog geen ervaring met de vernielzucht van valkparkieten maar als ze veel gaan knagen kan ik altijd over een paar maanden een nieuwe maken. Dus ik kies toch voor hout in combinatie met relatief simpel gaas en dan zie ik wel hoe het bevalt. Mijn zus heeft een oude parkietenkooi dus als het mis gaat...



Als iemand suggesties heeft dan hoor ik het graag. Hoe hoog moet bijvoorbeeld de lade aan de voorkant zijn zodat er geen zand over de rand heen vliegt? Een plaat aan de voorzijde (aan de onderbak geschroefd) leek mij handiger te maken dan een glazen plaat. Maar als het hoog moet zijn dan ga ik wel kijken of ik ergens glas kan laten snijden want ik wil ze ook wel zien als ze veel op de grond scharrelen natuurlijk...

Ik dacht bakjes te nemen met haakjes dus je gewoon vanuit aan de binnenzijde aan het gaas hangt. Die wil ik bevoorraden via het onderste deurtje. Via het bovenste (grotere) deurtje kunnen ze dan zelf in en uit vliegen als ze eenmaal tam zijn. Alle houten takken en touwen denk ik aan de houten muren te kunnen schroeven, het geheel wil ik op een paar stevige steunen zetten die ik aan de beide muren bevestig.

Ik wil volgende week beginnen dus alle tips zijn welkom!

Oh ja, ik heb gelezen dat de tralies tussen 15 en 20mm moeten zijn, hoe zit dat met takken? Ik weet dat verschillende maten goed zijn en dat de nagels moeten slijten maar tussen welke dikten moet ik dan takken zoeken?


Marcel

Marianne

Hoi Marcel,

Je tekening ziet er veel belovend uit.
Heel veel succes met het maken van je voliere.

Je kunt als bodembedekker beter beukenschilfers gebruiken dan (schelpen)zand. Als ze fladderen blijven de beukenschilfers liggen en het zand kan omhoog komen met als gevolg dat dat dan weer in de oogjes van je valkjes terecht kan komen.

Als takken kun je het beste takken gebruiken van wilgen - of fruitbomen en de beste dikte van de takken zijn als het pootje van je valkje deze 3/4 omvat (20mm schat ik). Maar natuurlijke takken hebben vanzelf al verschil in dikte's dus dat komt dan wel goed.

Heel veel succes !

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Valerkiet

24 juni 2003, 00:58:26 #9 Last Edit: 24 juni 2003, 00:59:25 by Valerkiet
hé speedy dat is de voliere die ik heb juist dezelfde :D

Ellen

Nou Marcel dat ziet er veelbelovend uit.
En inderdaad is het beter om beukensnippers als
bodembedekker te nemen. Dit stuift namelijk niet.
Die onderste lade hoeft niet echt een mega-hoge
front te krijgen hoor, met beukensnippers al helemaal
niet.
de takken is makkelijk. Wilgen of fruitbomen.
Het lijkt mij een plaatje als die kooi af is.
Ben heel benieuwd.

Veel sucses hoor....................groetjes Ellen.

Kolkkie

Hoi Marcel,

Je bent aardig wat van plan las ik. Het idee ziet er erg leuk uit.
Je vroeg hoe hoog de rand moest zijn, ivm het overheen vliegen van zaadjes ed. Is het geen idee om een soort van klepje over de opening te maken. Bij mijn kamervoliere zit er een (sier)klepje voor die de rotzooi binnen de kooi houdt. Als je het niet snapt, moet je het ff zeggen, want dan zal ik ff foto's ervan maken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Veel succ6 met je kooi.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Marcel

Bedankt voor de aanmoedigingen. Foto's volgen zeker nog, ik wil volgende week beginnen.

Ik was al aan het kijken naar vierkant gaas tussen 15 en 20 mm maar tot op heden heb ik dat alleen gezien in 13 en 25. Het ene lijkt me net te klein en het andere te groot. Ik heb liever vierkant dan zeskantig, het lijkt me prettiger om in te klimmen.

Ik heb dus eigenlijk niet zoveel nodig, maar iets van 3 m2 ofzo. Heeft iemand een tip of eventueel nog gaas liggen? Ik woon in Almere en kom vaak in Aalsmeer.

Marcel

Speedy

Hoi Marcel,

Heb je al bij de diverse tuincentra's gekeken hier?
Intratuin, Almeer-plant, Ranzijn, en er zit er nog 1, weet ff de naam niet meer.
Ergens moet het toch te verkrijgen zijn.

Ziet er leuk uit hoor, je tekening.
Succes ermee.

Trudie

Speedy

Die andere heet Europatuin.....ook allemaal in Almere.