Dringende vraag: hoeveel nestjes mogen valkjes krijgen

Gestart door renzokuif, 19 juni 2006, 20:25:29

« vorige - volgende »

renzokuif

ik heb hier een tijdje geleden gevraagd tot hoe oud je een koppel mag laten kweken toen zei iemand tot 7/8 jaar.

maar nou hoorde ik net van iemand dat ik ana het over fokken ben omdat dit hun 7e nest is ( het zijn nog eitjes).
de persoon die mij dit vertelde heeft het van een fokker (zei die) weet iemand hier meer over?

gr desiree

margreet

hallo,

7 nestjes achter elkaar??, of verspreid over 3 jaar, graag iets duidelijker.

groetjes Margreet

renzokuif

neej verspreid. de laatste 3 nesten zijn bevrucht nr 3 van deze nesten (nr 7 in totaal) is wel bevrucht maar nog geen jongen die kunnen komen vanaf 21 juni.

nest 5 waren 2 jongen nest 6, 1 jong dat nest hebben ze niet afgemaakt waardoor ik pap heb moeten geven.

als het nog niet duidelijk genoeg is hoor ik het graag :) gr

Riny

Hoy Renzo
Margreet bedoelt hoeveel nestjes per broedseizoen.
Groetjes Riny :D

margreet

hallo Renzo,

Helemaal duidelijk is je verhaal mij niet, maar 2 nestjes per jaar per koppel is normaal. Soms als de nestjes niet te groot zijn, b.v. 2 jongen wil men nog wel eens een 3e nestje doen, maar dat zijn uitzonderingen, meer nestjes is niet verantwoord dan pleeg je roofbouw op je valkjes.

groetjes Margreet

renzokuif

Inger m

Hoi,
Zolang de vogels gezond zijn, kun je gewoon doorkweken. Ik vind 2 nestjes per jaar echt het maximum. Zodra je drie nestjkes per jaar doet, is dat zwaarder voor de oudervogels, maar komt het de jongen ook niet ten goede.

Wat betreft leeftijd, heb ik een koppel zitten van 8 jaar, in prima conditie en ze brengen de jongen goed groot. Ik denk dat dat laatste een belangrijker criteria is dan de leeftijd. Fokken tot 7 jaar, lijkt mij een beetje uit de losse pols verzonnen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

renzokuif

ok heel erg bedank voor de reactie u heeft me erg geholpen gr desiree