12 mei 2025, 19:48:55

Tica's eerste ei

Gestart door n00bst4r, 17 juni 2006, 16:44:52

« vorige - volgende »

n00bst4r

hello

Ons valkje heeft vanmorgen haar eerste ei gelegd. maar het probleem is dat er geen mannetje is dus is het ei ook onbevrucht.
nu vind ik het zielig om dat ei gewoon weg te nemen uit haar kooi.
zal Tica hier niet teveel om treuren of een probleem van maken?

Greetz
      Arno

Robbe

Ja als ze een beetje piept dan treurt ze .
groetjes Robbe

Lin

Hey,

Je moet gewoon het ei laten liggen anders blijft ze doorleggen. Met 3 weken stopt ze met broeden.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

n00bst4r

hello

begint dat ei dan niet te forten ofzo
dus gewoon het ei laten liggen en wachten tot zij het opgeeft.

greetz
      Arno

n00bst4r

hello

Tica is nog maar net 10 maanden oud ongeveer.
betekent dit eigenlijk dat het een goede kweekvogel zou zijn???
of heeft dat er totaal niets mee te maken?

greetz
       Arno

Gerdy

Hoi hoi

Ik zit met dezelfde vraag eigenlijk...gaat ze er bij jou op zitten of laat ze het liggen...bij mij liet ze het ei van de stok af op de grond vallen en de tweede ei ligt er nu naast...het eerste stukke ei heb ik weggehaald..

gr Gerdy

n00bst4r

hello

wel ondertussen is er al een 2e ei gekomen deze ochtend
en ze zit wel degelijk op de eitjes.
ze was ook al een maand op voorhand bezig een hoekje aan het voor te breiden om daar haar eitjes te leggen. maar nu zou ik de kooi eigenlijk moeten schoonmaken maar dan is haar hoekje natuurlijk weg :s
moet ik dit laten of toch de kooi schoonmaken?

de enige momenten dat ze vanhaar eitjes gaat is om te gaan eten en te drinken en als ik dichterbij kom komt ze op haar vaste stekje om geaaid te worden.

Greetz
      Arno

Rianne

Hoi,

je kunt de kooi gerust schoonmaken, en de eitjes op dezelfde plek weer teug leggen. :)
Als je bang bent dat ze gaan rotten, kun je ze vervangen door nepeitjes. De meeste dierenwinkels hebben die wel.
Valkjes leggen door tot ze 5 of 6 eitjes hebben, uitzonderingen daar gelaten ;) Als je ze weghaalt, is de kans aanwezig dat ze gewoon door blijft leggen, dus niet doen!
Een valkparkiet is geslachtsrijp als ze 6 maanden zijn. Dat je pop nu al eitjes legt, zegt niks over het goede kweekvogel zijn. :)
Het is natuurlijk logisch, dat als je er mee wilt kweken, dat je dan een broedrijp mannetje nodig hebt ;D