11 mei 2025, 09:17:13

valkjes en katten

Gestart door dapster, 15 juni 2006, 15:29:20

« vorige - volgende »

dapster

beste mensen

ik zit er hard aan te denken om 1 of 2 valkparkietjes te nemen.. mn vriend is hier nl erg gek op! maar nu is mijn vraag of iemand tips heeft wat betreft de parkieten en katten samen. ik heb nl een poezebeest en ik wil uiteraard niet dat zij achetr de parkieten aan gaat. heeft iemand hier ervaring mee of raden jullie t me af? ik heb echt geen idee...
alvast bedankt, debbie

Robbe

Kunnen de poezen buiten in de tuin zich een beetje bezig houden en zijn de katten speels,  rustig , agressief .Ik heb een hond heel anders dan de kat maarja die is er zelf bang van.
groetjes Robbe

saskia_w

wij hebben zelf 2 katten en dat gaat heel goed. ze kijken amper naar de kooi om. ik heb ze een 2 keer natgesspooten in het begin en nu gaat ales goed. aleen zou ik ze niet loslaaten als je kat in dezelfde kamer is.

groetjes saskia

Pull the bow of Live and shoot.
Faster than love...
Faster than sadness....
Before you get caught up
In confusion...seize your path.

If you stand still for Even a moment,
Unanswered questions
will catch up to you.
----------------------------------
Don't go...
Don't leave.
Stay close to my heart.
I will carry on your name.
I will finish...

disney

Inderdaad, niet los als de kat in de kamer is.
Wij moesten toen we de nieuwe kamervoliere kregen in het begin de onderkant afschermen met een doek. De poes vond die rondscharrelende vogels op de bodem razend interesant. Maar dat hebben we langzaam afgebouwd en nu geen probleem meer. Onze poes gaat in de slaapkamer en keuken (en met mooi weer is de deur naar het balkon open) als de kleintjes los zijn. Die kleintjes vliegen zo snel en ook vaak lager door de kamer, dat lokt teveel jachtinstinct uit.

Groetjes Karin

gerda73

hoi
Mijn twee oudste katten gaan zelfs op de loop als mijn twee valkjes rondvliegen ::).
We hebben ook een kitten die het machtig interessant vind maar er verder niet veel mee doet behalve wandelen en slapen op de kooien
Ik raad idd wel aan  nooit de katten alleen te laten als je valkjes rondvliegen want ook al doen die van mij nog niets het kan altijd wel een keer gebeuren
Dus het kan best bij elkaar maar je moet er wel bij blijven
groeten gerda73

*Yvon

Onze katten lopen en liggen regelmatig op de voliere.
In het begin is het even schrikken maar als ze er lekker liggen (en dat doen ze daar graag) is het verder geen probleem

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

gabrielle

ik heb zelf twee katten een van 13 (lotje) en een van 1.5 (rakker) jaar de kat van 13 vind er niet zo veel aan en de kat van 1.5 vind het wel intressant maar ze doen hem niks pino gaat ook vaak bij lotje op haar rug liggen slapen. maar ik laat ze nooit alleen.
pino vind het ook niet altijd goed als de katten op de bank gaan liggen dan gaat hij in hun staart zitten bijten hij is toch wel een beetje de baas

veel succes

Rianne

Ik heb 2 perzen, en die vertrouw in blind. De deur naar de vogelkamer staat de hele dag open, en de poezen slapen lekker op de vensterbank. :) Ik heb het echt getroffen zo, al waren het gewone huiskatten had dit waarschijnlijk niet gekund.

M.

Rianne, dat zeiden wij ook van onze katten, we vertrouwen de katten rustig bij de vogel, ze zitten er nooit bij.

Totdat we thuiskwamen (na dik 5 jaar) en de kooi van de grasparkiet lag van de tafel af en godzijdank de kooi nog dicht.
Had een van de katten dus toch een poging gedaan ;)

Hier heb ik de vogels nog niet in de woonkamer staan, gezien de beide kamervolieres die ik heb worden bewoond door een 4 tal tamme ratjes, en de andere staat in de schuur met 4 niettamme valken,..

Het is wel de bedoeling dat mijn tamme valkjes straks in de woonkamer komen te staan, en als bescherming komen er zoiezo slotjes op de deurtjes en eventueel een stuk plexi aan de onderzijde.

Mijn katten zitten buiten ook regelmatig op de voliere trouwens, en de vogels daar pikken ze rustig in de neus enzo.

Om de kooi van de ratjes heb ik plexiglasplaten, omdat ratjes echt klimmen en ik zie t al gebeuren dat die kattennagels door zo'n klein buikje trekken :-\

Dus als de andere kooi hierbinnen komt, zal daar ook plexi omheen komen.

Ik zal nog wel even een foto als voorbeeld inladen..

Rianne

Hoi M.,

heb jij ook perzen? :) Een pers zal zich niet gauw lichamelijk inspannen en moeite doen om een prooi te vangen. Natuurlijk doen ze het wel eens, maar door hun korte neuskanaal, kunnen ze minder snel adem halen bij inspanning als een gewone kat. Katten hijgen niet, dus een pers zal voorkomen dat hij extra zuurstof nodig heeft. Gelukkig valt het neusje bij mijn katten wel mee. :)
Mijn katten zijn geen jagers. Ze zijn bang van de valkjes, en waren ook bang voor ons ratje wat we voorheen hadden. Natuurlijk kan het ooit eens gebeuren, maar ik schat de kans erg klein. :)

M.

Nee ik heb zelf geen persen, wij hadden thuis altijd htktjes,
en ik heb nu zelf ook drie htktjes  ;)

Ken wel een pers, die dag in dag uit buiten was, en dus wel een echte jager was.
Dan kwam ie met zn platte snoet weer met een muis of vogel aanzetten..

Ik heb even een foto opgezocht trouwens, was ff zoeken.
Aan de voorzijde zie je geen plexi, had ik er net ff voorweg, maar aan de zijkant kun je zien dat er een plexiplaat zit.
voor vier platen op maat was ik tussen de 45 en 60 euro kwijt (weet t bedrag niet meer, dus zit daar tussenin ergens ;D)

Zo kun je je vogels zeker te weten veilig in een kamervoliere in huis houden.

Als je een kooi gebruikt, zou je deze met steunen aan de wand kunnen bevestigen of aan t plafond trouwens  ;)

Toen ik mijn eerste valk kreeg had ik hem wel in de woonkamer staan die dag, en de katten gingen omstebeurten kijken, maar wisten dat ze het niet hoefden te wagen ;D

M.

Moet ik de link wel plaatsen natuurlijk :-[ ;D

Rianne

Nou, zoals jouw katten erbij zitten, doen ze hier echt niet ;D Wel handig opgelost zo!
Mijn kater is al 9 jaar, en was voorheen een binnenkat. De poes is 3 jaar en mag alleen in de achtertuin. :)
Wat niet betekend dat mijn situatie een garantie is voor andere kattenbezitters!

M.

Hier in t begin wel heel erg.
Nu is het minder, maar soms zitten ze nog op t glas te tikken.
Leuk is dat als de plaat er voor weg is ze neus aan neus zitten  ;D

Als de vogels in huis komen zal er wel meer aandacht voor zijn vermoed ik, we zullen zien. ;)

En nee jouw situatie met zulke makkelijke katten is zeer zeker geen garantie haha :D maar wel ideaal!