11 mei 2025, 03:33:40

Grasjes erbij of valkjes

Gestart door XxLindaxX, 6 juni 2006, 19:09:42

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Hallo,

Zoals sommigen misschien al weten ben ik hard aan het denken aan uitbreiding.
Het lijkt me erg leuk om een koppel grasparkieten erbij te nemen, omdat de valkjes toch niet in hun broedblok kunnen komen.
Wie heeft er evaring met grasjes bij valkjes ?

Aan de andere kant lijkt het me nog leuker om 2 popjes bij 2 mannetjes valkjes te zoeken en die gewoonlijk alle 6 bij elkaar te laten, en tijdens het broeden het betreffende koppel apart te zetten.
Wie heeft hier ervaring mee of kan mij tips geven?

groetjes Linda

Rianne

Hoi Linda,

de valkjes kunnen idd niet in het blok van de grasjes komen maar andersom kan wel. Er zijn mensen met de ervaring dat de grasjes erg agressief worden tijdens hte broedseizoen en dan de nesten of jongen van de valken kapot maken. Al zou je de grasjes apart zetten tijdens het broedseizoen moet het wel kunnen.
Ook zou je catharina's erbij kunnen nemen, als je er een ander soort bij wil. Catharina's zijn erg rustig en vriendelijk van aard. :)
Ik doe vooraf aan koppel vorming voor de valken de voliere in gaan. Dit is natuurlijk geen garantie dat ze ook bij elkaar blijven maar ik vind het teveel gedoe om ze steeds te verhuizen van de voliere naar een aparte kooi. :)

b

Hoi Linda,

Ik zie dat jij ook uit Geldrop komt, wat toevallig zeg.

Ook ik heb Valkparkieten en Engelse parkieten.
In december hebben we 1 koopel Engelse bijgekocht en vervolgens bij 3 koppels valken ondergebracht.
Voor de valken hadden we nog een vergeten blok hangen en voordat we het wisten hadden de Engelse hierin een ei gelegd.
Dit is buitengewoon goed gegaan. De valken zaten altijd bovenop het blok stiekum mee te gluren als de kleintjes eten kregen.
Er zat zelfs een koppel veelkleurenparkieten bij.

Ik heb helaas geen ervaring met broedende valkjes waar Engelse bijzitten.
Inmiddels hebben we 20 valken en 20 Engelse en hebben we besloten om ze in 2 aparte volieres te houden.
Wel heb ik op het moment een koppel Catharina's zitten bij 3 koppels valken waarvan 1 koppel volop aan het broeden is, en dat levert in ieder geval totaal geen problemen op.

Als je zin hebt, mag je wel een keer komen kijken.

Groetjes en succes met je keuze

Bianca

XxLindaxX

Hoi Rianne en Bianca,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk toch dat ik de 4 mannenvalkjes zo laat en er een koppel grasparkieten of Catharina's bij koop.
De valkjes blijven dan zonder popjes en de grasjes of catharina's kunnen ook in het binnenhok geplaatst worden.
Het binnenhok wordt niet gebruikt en is groot genoeg om daar een koppel parkieten in te houden en daarmee te kweken.

Wat leuk dat je ook uit Geldrop komt Bianca. Ik heb je website laatst al eens bekeken. Ik heb zelf ook plannen om in mijn eigen huis straks van de valkjes een echte hobby te maken.
Maar goed eerst mijn opleiding in het ziekenhuis afmaken en een mooi huisje met tuin vinden.
Ik wil wel eens komen kijken naar jullie vogels. Waar wonen jullie ergens?

groetjes Linda