3 mei 2025, 22:11:14

Rui doet pijn??

Gestart door ozzyozzy, 29 augustus 2006, 10:22:47

« vorige - volgende »

ozzyozzy

Hallo allemaal

Onze gizmo is voor het eerst aan het ruien en krijgt ook nieuwe vleugel pennen.
Klopt het dat dit zeer doet en gaat dit straks elke rui zo??

groetjes Petra

Inger m

Hoi,
Een prettig gevoel zal het niet zijn, maar ik denk niet dat het echt pijn doet. Vogels zijn in de ruiperiode soms wat slomer. De aanmaak van nieuwe pennen kost veel energie (eiwitten). Zorg dat de vogel goede afwisselende voeding krijgt en regelmatig wat eivoer. Dagelijks sproeien is erg goed om de vogel goed door de rui te laten komen. De vogel wordt zo gemotiveerd om de veren te gaan poetsen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ozzyozzy

Het probleem is dat Gizmo echt schreeuwd door de pijn en ik vroeg me af of dit normaal is

Lee-aa

Ik zou eerst nagaan of dat schreeuwen echt te maken heeft met de pijn van de rui!.. Voor hetzelfde geld is het zo'n 'help-ik-wil-aandacht' schreeuw!

ozzyozzy

Nee nee ik ken mijn valkje wel en dit is echt een pijn schreeuw en komt meestal nadat hij zijn vleugel gebruikt heeft.

Anja

Heeft je valkje dan geen wondje aan de vleugel?
Mijn valk is ook in de rui geweest maar ik kan toch niet zeggen dat het pijn heeft gedaan.
Mijn andere valkje heetf nu een wond aan de vleugel en als ze dan zit te plukken dan schreeuwt ze wel van de pijn.

Groetjes Anja

sigcorp

hey met erik ik heb een vraagje want mijn valkje is ook in de rui maar hij hapt nu ook naar mijn vinger als ik hem probeer te pakken is dat normaal dat ze iets agressief worden

groet erik