3 mei 2025, 05:47:06

Eerste keer nest

Gestart door amarantha, 14 juni 2006, 11:21:47

« vorige - volgende »

amarantha

Hey,

Mijn valkje (Mieke) heeft tot hier toe, verspreid over 2 weken, 7 eitjes gelegd en is aan het broeden geslaan. 1 eitje hebben we weggenomen (het allereerste) omdat ze er niet naar omkeek. Omdat ik leek ben op vlak van valkparkieten en zeker hun broed/kweekgedrag, was mijn vraag : hoeveel van die eitjes leggen die zo gemiddeld, het lijkt wel of ze niet stopt.  :)
Ze heeft ze ook op de bodem van de kooi gelegd, laten liggen ? Mag ik die kooi nu nog uitkuisen en die eitjes even eruit halen en dan weer terugleggen? Heeft er iemand van jullie nog tips? Heb haar wel van dat opfokvoer gegeven, dierenwinkel raadde me dat aan. Het mannetje broedt hier niet mee. Ze zitten in zo'n binnenhuisvolière samen met nog 2 gewone parkietjes. Die laten de eitjes wel ongemoeid.
Vanaf wanneer kan ik zien of die eitjes al dan niet bevrucht zijn? En hoelang laten liggen bij haar ?
Graag enige tips van de kenners voor deze leek  ;)
Groetjes amarantha

gert overweg

valkparkieten leggen zo'n 4 tot 6 eieren gemiddeld maar er zijn er ook die er wel tien leggen maar jouw valkje zal wel snel stoppen met eieren leggen de eitjes die op de bodem liggen kun je wel in het nestblok leggen tenminste als ze niet op de grond broed. je kunt nu beter het valkje met rust laten helemaal als ze alleen broed je moet wel goed opletten of ze genoeg voer binnenkrijgt ik zou als ik jou was wat vitaminedruppels door het water doen want de meeste vrouwtjes die alleen broeden zijn soms doodop als ze goed eet zal het wel lukken.de kooi kun je wel voorzichtig zonder al te veel lawaai schoonmaken maar dus aan te raden niet het broedblok want dan verstoor je haar misschien ook op de parkietjes moet je wel goed letten want ze kruipen vaak bij de valkparkieten in het nestblok en maken eitjes kapot maar meestal als er genoeg ruimte is laten ze de valkparkieten met rust als ze wel vervelend doen zal je ze moeten uitvangen anders behaal je geen kweekresultaten meer.naar ongeveer 4 dagen broeden(voor elk eitje) kun je al met een schouwlampje zien of het bevrucht is of niet dan zie je allemaal van die bloedlijntjes lopen. in ieder geval moet je de onbevruchte eitjes weggooien 7 eieren kan het vrouwtje nog wel redden maar meer echt niet dus eventuele meerdere eieren weghalen en onderleggen bij een ander paartje of bewaren weggooien wat je er maar mee wilt. let elke dag goed op het vrouwtje!!

Denise

Wat leuk!!
Ik krijg misschien ook binnenkort mijn eerste nestje ik vind het zo spannend :D
Het koppeltje vrijt erg vaak en het popje zat vandaag broeds in het broedhok...
Ik hoop dat het wat word!
Veel succes :P

Groetjes Denise

amarantha

Ze zit echt wel op de bodem van de kooi te broeden. Al dagen aan een stuk. Waar men zegt dat het mannetje meebroed,  ;D dan is onze Jan toch wel een heel luie vent van de oude stempel.
De parkietjes zelf laten haar en de eitjes met rust. Ik zal morgen eens kijken met zo'n lampje, is dat eender welk lampje? Ik zal de bodem ook maar niet uitkuisen, ik zou haar niet extra lastig vallen liever.
Ze krijgt nu al opfokvoer bij, omdat dat haar ook extra kracht geeft, en ik doe al vitamientjes in hun drinkwater, ik heb wel daarstraks een soort natuurlijk nestmateriaal gekocht en dat in de kooi gelegd, misschien gebruikt ze het wel.
Bedankt voor de info alvast. :)

Riny

Hoy Amarantha
Als het een eerste nestje is , is het ook een extra belasting voor je valkje dat ze alles alleen moet doen.
Groetjes Riny :D