6 mei 2025, 05:02:31

Valkje weg doen?

Gestart door maaike1, 13 juni 2006, 22:28:06

« vorige - volgende »

maaike1

Acht jaar geleden heb ik een heel lief en tam valkparkietje (lutino; Karel) overgenomen van een kennis. Hij was toen 1 jaar oud. Omdat ik full-time werkte destijds heb ik na een tijdje besloten om er een valkparkietje bij te nemen. Ze konden redelijk met elkaar overweg. Maar op de een of andere manier wordt het steeds minder tussen die twee.

Degene die ik als eerste had (Karel) valt, als ze samen uit de kooi zijn en door de huiskamer vliegen, de andere parkiet aan. Terwijl die andere parkiet hem juist adoreert. Hij volgt Karel overal naar toe en gaat gillen zodra deze uit het zicht is. Dat is iets wat Karel gigantisch irriteert volgens mij.

Zodra Karel echter alleen uit zijn kooi is dan gaat hij heel mooi zingen en is hij helemaal gelukkig.
Karel en Jip schreeuwen de laaste tijd ook heel erg. Zodra je eventjes uit het zicht bent zetten ze het op een krijsen.

Ik weet niet wat ik moet doen. Moet ik het tweede valkje Jip wegdoen of ze allebei naar een ander adres brengen? Karel kan wel zonder Jip maar andersom wordt het een probleem volgens mij.
En zou Karel ooit kunnen aarden tussen andere valkparkietjes of zou hij helemaal gelukkig (en rustig) worden als hij alleen in zijn kooitje zit en tussen de mensen blijft?

Ik weet het niet meer.......wie kan mij antwoord geven??!!

Martin1

Hoi Maaike,

Legt je valkje ook eitjes want dan kan het zijn dat ze broeds zijn en valt hun gedrag nog enigzins te verklaren. Ik heb gisteren ook een topic geopend omdat ik soortgelijke problemen heb. En het advies dat ik kreeg is om de valkjes niet meteen weg te doen, maar ze eerst een tijdje apart te zetten. Als dat niet helpt kan je de agressieve vogel kortwieken zodat hij de andere vogel niet achterna kan zitten.
Het is een heel lastig probleem, maar geef nog niet op!

Groetjes,
Martin

angelina

hoi,

Heb je de 2e valk er pas bij genomen of gingen ze eerst wel goed met elkaar door een deur en nu niet meer?
Het kan heel goed zijn dat jouw eerste valk helemaal happy is in zijn eentje en dat het gewoon niet botert tussen die 2.
Maar zet ze idd eerst eens een tijdje allebei in een aparte kooi maar wel in dezelfde ruimte.
Wie weet dat ze dan als ze samen los zijn elkaar wel dulden.
En dan is er idd de optie nog die martin aandraagt.
Geef het in ieder geval nu nog niet op.
Als na verloop van tijd blijkt dat ze toch nog niet samen kunnen kan je altijd de grote stap nog nemen er eentje weg te doen.

Greetz angelique

Love birdies

maaike1

Bedankt voor jullie reactie.

Mijn valkparkieten leggen geen eitjes en ik heb mijn tweede valkje ongeveer een half jaar na mijn eerste aangeschaft.
Ze zijn dus al een heel tijdje samen.

Het apart zetten heb ik al eens geprobeerd maar dan gaat Jip weer zitten schreeuwen omdat ze bij Karel wil zijn.

Het is allemaal heel lastig, als Karel alleen uit de kooi gaat is hij helemaal in zijn element en zingt hij heel vrolijk, totdat Jip er ook uit gaat, dan is het over met de pret.

Ik speel met het idee om ze naar de Papegaaienopvang in Oerle te brengen. Volgens mij zijn ze daar veel gelukkiger dan in een kooitje in de huiskamer. Zeker Jip. Maar over Karel twijfel ik. Dat is zo'n "mensen"vogeltje. Zou hij aarden in een grote voliere met heel veel andere vogeltjes?! Ik heb geen idee eigenlijk.....................

angelina

Hoi,

Als je er serieus over nadenkt dan zou ik als ik jou was voor jip een mooie voilere zoeken met veel soortgenootjes en karel lekker bij me houden.
Hij is immers helemaal in zijn element zeg je als hij alleen los is of samen met jou.
Denk niet dat het hem goed zou doen hem naar een voilere te doen. Zeker niet omdat het zo'n mensen vogeltje is en zijn leeftijd ook mee telt.
Succes ermee.

Greetz angelique

Love birdies

maaike1

Hoi Angelique,

Ik zou ook het liefst Karel bij mij houden ja, ik moet er niet aan denken dat ik hem niet meer heb. Maar ik vrees dat Jip echt heel erg verdrietig wordt als hij zijn grote voorbeeld "Karel" niet meer bij zich heeft.

Jip is een nogal zenuwachtig vogeltje en zet het op een schreeuwen zodra zijn grote voorbeeld uit het zicht is.

Ze zorgen samen wel voor de nodige overlast omdat ze aardig veel schreeuwen de laatste tijd. Ik vraag mij af of Karel rustiger wordt als Jip er niet meer is. Straks is Jip weg zit Karel nog steeds te krijsen.................Dat zal mijn vriend niet echt leuk vinden!

angelina

Hoi maaike

Ik begrijp wat je bedoeld.
Het is heel dubbel.
Aan de ene kant lijkt karel zich lekkerder te voelen als jip niet te dicht in zijn buurt is.
Aan de andere kant weet je zeker dat jip heel erg aan karel hangt.
En het schreeuwen tja als dat er eenmaal in zit gebakken krijg je het maar moeilijk uit hoor.
Mijn eerdere optie was gebaseerd op het feit dat karel zich lekkerder lijkt te voelen alleen.
Het is inderdaad een dillema waar je heel goed over na moet denken want uiteindelijk wil je het beste voor je lieffies.
Misschien kun je het zo afspreken wanneer je beslist ze naar een voilere te doen dat wanneer blijkt dat karel niet goed zit daar dat hij terug kan naar jou.
Dan gaan ze in eerste instantie samen en krijgt jip ook de kans zijn draai daar te vinden.
Als jip daar wel kan aarden maar karel niet kan je altijd ingrijpen en hem terug halen.
Ik weet niet of dit voor jouw gevoel een goede oplossing is maar het is een optie.
Doe wat je gevoel je ingeeft want ook jij moet vrede met de situatie hebben/krijgen.

Greetz angelique

Love birdies

maaike1

Hoi Angelique,

Bedankt dat je zo met mij meedenkt!

Het is inderdaad een dillema. Maar ik vind het wel een goed idee om ze in de eerste instantie samen weg te brengen en als het dan niet gaat met Karel om hem weer terug naar huis te halen.

Maar............waar vind ik iemand met een voliere, waarmee ik zo'n afspraak kan maken en die de beste bedoelingen met mijn vogeltjes heeft?! Ik moet er echt niet aan denken dat ze in verkeerde handen terecht komen.

Ik las op de site van de papegaaienopvang dat je een afstandsverklaring moet tekenen. Dus dan krijg ik ze nooit meer terug. En bij de opvang zitten zoveel valkparkietjes in de voliere dat ze denk ik niet meer weten welke valkparkiet Kareltje is.

Ken jij iemand bij wie ik ze onder zou kunnen brengen?

Groetjes,
Maaike