16 april 2024, 11:54:24

dwangvoeding hoe?

Gestart door •=Bonnie=•, 14 juni 2006, 00:30:36

« vorige - volgende »

•=Bonnie=•

Hoe geef je veilig een dwangvoeding zonder kropnaald en zonder de luchtpijp vol pap te spuiten?

Ik weet niet of dit hier goed staat anders moet een modje het maar verplaatsen.

Inger m

Hoi Bonnie,
Ik zou je adviseren om contact op te nemen met een dierenarts. Ik zou de voorkeur geven aan een sonde, maar ik weet niet of dit gemakkelijk toepasbaar is bij valkparkieten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

•=Bonnie=•

Ik heb geen vogel die dwangvoeding nodig heeft Inger, ik zou het alleen graag weten just in case het eens te pas zou komen en je niet direct naar een dierenarts kunt.

Inger m

Hoi,
Gelukkig, maar je kunt ook even bij een dierenarts van te voren informeren hoe het moet. Ik heb een niet-etende vogel met name water met electrolyten gegeven tegen uitdroging. Deze vogel wilde niet meer eten en vermagerde sterk. Na meer dan 5 dagen begon hij uitzichzelf weer met eten. Dus ook met name vocht is belangrijk. Ik druppelde het voorin de bek.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Als jonkies bij mij willen eten doe ik aan de ene kant van het snaveltje het spuitje, en aan de andere kant mijn vinger. Dan duw je zo het bekje een stukje open. Dan alleen het ondersnaveltje volspuiten, vaak slikken ze dan toch een deel door en het risico op verslikking is kleiner. Je bent even bezig, maar het is in ieder geval een veilige manier :)

•=Bonnie=•

Klopt Roosje, zo heb ik het ook wel gedaan. Maar dan zijn het valkjes die verder eigenlijk niet echt wat mankeren. In geval van zieke vogels is zelf slikken al vaak moeilijk en te lang bezig zijn kost ze dan kostbare energie.

Misschien inderdaad zoals Inger al oppert eens aan een DA vragen of ie (tegen spreekuur tarief?) eens kan voordoen hoe je het doet. Desnoods met een cropnaald als dat veiliger is. Maarja... dan moet er waarschijnlijk wel een kropvogel mee en dat lijkt me ook weer zo wat :-\

Het lijkt me in elk geval heel erg handig als je het in geval van nood zelf kunt.

Water met electroliten heb ik ook al wel eens gedaan, dat is inderdaad druppelsgewijs prima safe te doen. Wat lang zeg 5 dagen!  :o