20 mei 2025, 23:15:52

mannetje maakt eitjes kapot!!!

Gestart door miranda8482, 12 juni 2006, 16:01:43

« vorige - volgende »

miranda8482

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem: ik dacht dat ik in de voliere 3 mannen en 3 poppen had zitten. Maar naar goed te bestuderen viel me op dat er een een popje was (en ze is mijn verkocht als man).
Ik kon haar terug brengen naar de kweker en kreeg een mannetje terug. Dit deed toch wel pijn in mijn hart, maar goed ik wilde graag 3 mannen bij 3 vrouwen.

In mijn volier heb ik 1 koppell die op eitjes zitten!

Nu dat nieuwe mannetje erbij gekomen is probeert hij echt de dienst uit te maken. Hij kruipt ook elke keer in het broedblok erbij en dit wordt gewoon geaccepteerd. Alleen het mannetje vsn het koppel vind het niet altijd goed.

Maar nu is het zo dat het nieuwe mannetje meer in het broedblok te vinden is als het mannetje die bij het popje hoord.
Is dit erg? Ik vind het eigenlijk een beetje zielig voor het mannetje dat hij er niet meer bij kan.

En nu zag ik vanmorgen met grote verbazing dat er 2 van de 5 eitjes kapot waren in het blok. Ik denk dat het nieuwe mannetje dat gedaan heeft!!!

Hoe moet dit nu verder? Ik heb eigenlijk geen plek om iemand apart te zetten. De voliere is het enig e wat ik heb. Verder geen kooi en eigenlijk ook niet de ruimte!

Ik hoop dat iemand misschien een oplossing heeft.

Volgens mijn zit het vrouwtje nu ook wat minder op de eitjes als eerst. Ze broed nog wel hoor maar dat nieuwe mannetje komt er steeds bij.

Groetjes van Miranda   ;)

Riny

Hoy Miranda
Toch zou het allerbeste wat je doen kunt, de boosdoener met zijn pop apart zetten zijn.
Als je in de buurt van Noord Limburg woont mag je van mij wel een kooi lenen.
Groetjes Riny :D

miranda8482

Hoi Riny,
Bedankt voor je snelle reactie!

IK dacht al dat ik dat als antwoord kreeg, maar apart zetten gaat zo moeilijk. ik heb mijn kooi verkocht omdat ik nu een buitenvoliere heb en dan moet ik ze nu weer apart gaan zetten!!!

Ik woon niet in de buurt maar in ieder geval bedankt voor het aanbod.

Even nog voor alle duidelijkheid: het popje hoort eigenlijk niet bij de boosdoener. Hij heeft dat er zelf van gemaakt. Het andere mannetje, wat wel bij het popje hoort is aan de kant gezet door hem.

Zou hij al de eitjes kapot gaan maken? Ik hoop het echt niet!!

Groetjes van Miranda

b

Hoi Miranda,

Wat Riny zegt is toch echt de enige oplossing.
Als je geen ruimte hebt voor een andere kooi, probeer hem dan terug te brengen naar de kweker.
De kans bestaat echt dat er dadelijk helemaal geen eitjes meer heel zijn. En dat is ook zonde toch?

Even een extra adviesje :
Ik zou toch maar een extra kooi aanschaffen, want waar wil je een eventuele zieke vogel dadelijk dan in gaan zetten.
Je kunt nog alle vogels in een voliere willen, maar moet echt altijd zorgen dat er ook een quarantaine-kooi aanwezig is.

Groetjes en succes

Laat je ons even weten hoe je het hebt opgelost

miranda8482

Oke ik snap het maar i shet dan ook zo dat als ik de vogel in een andere kooi doet het andere mannetje weer terug gaat of is dat gewoon even aankijken?

En als ik deze vogel (de boosdoener zal ik maar zeggen) apart doet en later weer terug zet: ik heb dan nog geen garantie dat hij dat later weer niet doet!
Dat beteket dat ik hem dan altijd apart moet zetten als er gebroed word?
Jeetje dat is dan ook wel een gedoe zeg!! Want met de ander vogels had ik helemall geen last vandaar!
Had ik dan toch maar beter dat popje kunnen houden denk ik nu?

En als ik hem eventueel terug breng...zal ik dan een popje of mannetje nemen? Ik twijfel omdat het nu met dit mannetje niet goed gaat, en met het popje dat ik had en terug gebracht heb wel.... :-[

Wie kan me advies geven?
Alvast bedankt!!!

Groetjes Miranda :'(

b

Ik denk zelf dat het komt omdat het allemaal nieuw is.
Zoals jij je verhaal schrijft heb je de man pas in de voliere gedaan toen het andere koppel al aan het broeden was.
Dit moet je eigenlijk nooit doen.
Een broedend koppel mag je nooit verstoren.

Als de vogels eenmaal aan elkaar gewend zijn en de (slopende) man heeft inmiddels ook een popje voor zichzelf gevonden, heeft hij zijn handen (lees pootjes) vol en zal het misschien niet meer gebeuren.
Wel zijn er vogels die het blijven doen natuurlijk.

Maar zoals ik het lees denk ik dat het komt door de stress van het bij elkaar zetten.

Misschien hebben anderen hier een andere mening over en hoop ik dat je meer reacties zult krijgen.

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn Engelse parkieten. Alleen was de sloper in mijn geval een sloopster.
Ik had het allemaal nog 1 dag gegeven en nu liggen de broedende dames op 6 eieren en wordt er dus niets meer gesloopt.
Deze 20 parkieten zaten gewoon al hele lange tijd bij elkaar, maar nu blijkt dus dat ik 2 mannen tekort kom.
Toch laat ik het zo verder zijn gang gaan.

Ik wens je veel succes. Ik weet hoe vervelend het is als je eitjes kapot ziet liggen.
Houdt ons op de hoogte.

Groetjes Bianca

miranda8482

Jee..nooit echt over nagedacht dat het niet zo;n goed moment is omdat er een broedend koppel is...maar wel logisch.
Maar toen ik er achter kwam dat de ene een poje was en aan miijn verkocht was als man dacht ik die breng ik terug want het klopt niet!

Het probleem vin dik alleen nog dat hij het mannetje wat bij het broedende popje hoorde nu verstoten heeft. Dit is een tam mannetje en gaat nu de hele tijd bij hetdeurtje zitten en mijn aandacht trekken, dit deed hij niet toen de nieuwe er nog niet was. Hij had het toen veel t edruk met zijn popje. Maar die is nu afgepakt!!

Ik vond het al best moeilijk de andere popo weg te doen maar dacht 3 mannen en 3 vrouwen is het beste.
Nu blijkt dat alles verstoord wordt. Had ik dan echt niet beter dat popje kunnen houden??
Dan maar 2 mannen en 4 poppen! Dat ging onderling wel goed!!
Is het geen idee om het popje gewoon terug te halen? Nu heb ik kans dat ze er nog is.
Stel je voor dat dit nieuwe mannetje zo bezig blijft? Alle valkjes gaan weg als hij maar komt, meestal pikt hij ze ook!
Dit heb ik met de rest eigenlijk nog nooit gehad, ging zo goed.
Ik heb het gevoel dat de rest het niet meer zo leuk vind...en dat vind ik zielig..door 1 nieuweling.
Het is moeilijk! Weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik doen moet. Ik ben niet zo van beesten nemen en dan weer terug brengen,maar ja soms kan het niet anders.

Groetjes Miranda :'(

Inger m

Hoi Miranda,
Heb je de kweker gevraagd waarom hij de man heeft weggedaan, mogelijk was dit gedrag al bekend. Persoonlijk zou ik hem weer terugbrengen, want dit is niet leuk.

Verder zou ik er een andere man voor terugnemen (na het broedseizoen) en geen pop. Immers je kunt beter koppels hebben dan losse vogels. Losse vogels (indien 4 popeen en 2 mannen) veroorzaken regelmatig lastige problemen.

Zorg altijd voor een extra kooi ivm ziekte, verwondingen en quarantaine ed. Ik heb er speciaal een geschikte kooi voor aangeschaft.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

•=Bonnie=•

Ik zou die nieuwe meteen terugbrengen ook hoor, dit is voor geen van je valkjes fijn.

b

Ja Miranda,
Ik denk echt dat er in jouw geval dus niets anders opzit dan om deze man terug naar de kweker te brengen.
Dan moet je na het broedseizoen maar eens op zoek gaan naar een lieve man voor je vrijgezelle pop.
Hebben ze het hele jaar om aan elkaar te wennen en dan zul je zien dat het volgende broedseizoen met minder problemen verloopt.

Groetjes en succes
Bianca

miranda8482

Bedankt allemaal voor je reactie,

Ik ben inderdaad tot de conclusie gekomen dat deze man terug moest naar de kweker.
Ik heb hem gebeld en kon hem gelukkig terug brengen! Hij zei wel dat hij dit gedrag niet kende van de vogel. Maar gelukkig geloofde hij me en kon hij terug.

Ja en misschien is het niet goed maar ik heb het popje weer mee terug genomen die ik had weg gedaan voor de boosdoener. Ze zat er nog en keek me zo aan..... ik kon ze weer niet achter laten.....mijn gevoel zat al niet helemaal op z'n plek ermee....
Het zal dan misschein geen goede combinatie zijn 2 mannen en 4 poppen maar bij mijn heeft het altijd erg goed uit gepakt. Nooit geen problemen. Ik heb 1 koppel zitten en de broede nu ook en dat gaat ook perfect! Dus ik en de valkjes zijn allemaal weer blij!

Het mannetje dat bij het poje hoorde te broeden zit nu ook weer te broeden en de rest zit lekker tegen elkaar aan te dutten. Kan niet beter toch?

Ja en ik zal inderdaad een kooi aanschaffen voor als er is 1 ziek is ofzo iets. Nooit echt over nagedacht maar dat kan altijd ja!

Allemaal bedankt voor de tips in ieder geval!
En ik ben heel blij dat de rust in de voliere weer is terug gekeerd!

Groetjes van Miranda :D :) ;D 8) :-*

Riny

Hoy Miranda
Eind goed ,al goed.
En ook al is het niet volgens het boekje.
Je eigen gevoel moet er ook goed bij zijn.
Groetjes Riny :D

b

Nou Miranda,

Ik vind het heel netjes van de kweker dat hij zonder problemen de man heeft omgeruild.
Je zou na het broedseizoen eens op zoek kunnen gaan naar 2 jonge mannen.
Maar nu niets meer veranderen he?

En heel verstandig om eens op zoek te gaan naar een losse kooi.

Ik wens je veel succes met de groep en het is net wat Riny ook al ze, je gevoel moet ook goed zijn.

Groetjes Bianca

miranda8482

Mijn gevoel is er zeker goed mee, en als ik zo naar buiten kijkt de valken ook!

Het is weer heerlijk rustig in de voliere en er heerst ook weer liefde onder elkaar zal ik maar zeggen!

We zijn dus allemaal weer blij!

Ik denk inderdaad dat er in de toekomst nog wel mannen bij gaan komen, nee ik ga zeker niet nu meer veranderen: ik denk er niet aan. Alles gaat nu goed en dat houden we zo.

Ik ben al aan het kijken voor en kooi. Dus als er dan 1 ziek wordt kan ik daar ook mee ingrijpen.

Echt erg bedankt allemaal!

Groetjes van Miranda ::)