21 mei 2025, 01:44:20

ook verhuizing

Gestart door marleen, 12 juni 2006, 22:00:20

« vorige - volgende »

marleen

hallo ook ik heb een verhuis vraag:

ik heb een nestje met 3 jongen en nu ze een week of 4 oud zijn is het broedblok te krap geworden.ze zitten echt tegen elkaaraan gedrukt nu!ik heb verschillende broedblokken zowel in het binnen als buiten hok hangen.mag ik de jongen over zetten naar een groter broedblok?of laten ze dan ook hun jongen in de steek?
de ouders laten wel toe dat we het nestblok schoonmaken en de jongen dus af en toe eruit halen.

gezien de warmte deze dagen lijkt het mij verstandiger om de jongen over te zetten in een groter broedblok,vorig jaar zijn mijn jongen helaas dood gegaan tijdens ook zulke warme dagen....ik vermoed nu dat ze gestikt zijn doordat er te weinig frisse lucht binnen kwam....mede door de krapper wordende ruimte vermoed ik.vandaar dat ik dit risico niet weer wil lopen,en er zoveel mogelijk aan wil doen om te voorkomen dat ook deze jongen zullen overlijden.

dit is het nestblok waar ze dus in zitten,toen hadden ze nog voldoende ruimte.

dit is het grootste(en oudste) jong:

dit is de middelste:

en dit is de jongste en kleinste:

deze foto's zijn een week oud ,dus inmiddels zijn de vogels al een stuk groter!de grootste krijgt nu al zijn staart veren!

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een goed antwoord1
alvast hartelijk dank daarvoor!

groetjes marleen

Riny

Hoy Marleen
Kun je het blok aan de bovenkant niet een stukje open laten staan, ivm de warmte?
En de enigste raad die ik je kan geven is om dit broedblok volgend jaar dan niet meer te gebruiken.
Groetjes Riny :D

marleen

hoi riny,bedankt voor je super snelle reaktie!
het broedblok hebben we idd al open gezet aan de bovenkant!
moeder-valk gaat alleen nog het blok in om de jongen te voeren,verder zit ze alleen nog maar voor het nestblok...ik denk ook dat het komt ddordat het te krap is geworden en dat het deze dagen haar te warm is in het blok.

wat ik ook lees op de andere topic's is dat ze rond deze tijd dus al horen uit te vliegen???dat doen mijn jongen dus nog niet....de oudste is zeker al 4 weken oud de middelste is een paar dagen erna uitgekomen en e jongste is nu denk ik,2 a 3 week oud.
of moet ik de oudste eens uit het blok halen en gewoon in de vollierre zetten om te zien wat hij gaat doen???

groetjes marleen

Riny

Hallo Marleen
Ik zou mooi afwachten tot het jong er vanzelf uitgaat.
Meestal vliegen ze uit tussen de 30 / 35 dag.
Groetjes Riny :D

marleen

okee,dan wacht ik rustig af ;)
bedankt voor je advies!

groetjes marleen

Inger m

12 juni 2006, 22:37:49 #5 Last Edit: 12 juni 2006, 22:39:36 by Inger m
Hoi Marleen,
Jonge valkparkieten vliegen uit met ongeveer 5 weken. Geef ze daarvoor de tijd en ga ze niet eerder eruit halen. Ze gaan eruit zodra ze er zelf aan toe zijn.

Ik vind jouw broedblok niet te krap. Ik gebruik al jaren dergelijke broedblokken en ze brengen er met succes hun jongen in groot, soms vier tegelijk. Ook op warme dagen. Mijn voliere heeft aan de bovenkant glas en dat is een nadeel met warm weer. Ik leg op het dak stoelkussen ed. om te zorgen voor extra schaduw. De broedblokken zet ik niet open.

Hieronder een paar foto's van mijn jongen in de blokken.

Wees niet bang, wij groeien nog een stukje, maar het past best (al zeker drie jaar, 4 jongen in dit blok).

Dit is een ander blok, met daarin dit jaar ook 4 jongen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marleen

hoi inger,

zo zitten mijn valkjes er nu ook bij ,precies zoals op jou foto's!
ben blij te horen dat het bij jou al 3 jaar goed gaat op deze manier.
het broedhok wat de ouders gekozen hebben,hangt dus in het binnenhok die in de (vrij)staande schuur zit.de temperatuur loopt daar vrij hoog op....ik zal er eens een thermometer hangen om de exacte temperatuur te meten.....
daar onze jongen (ook 3)vorig jaar dus zijn overleden tijdens de zeer hete dagen,waren we nu bang dat het nu ook weer zou gebeuren.vandaar dat we ons dus af gevraagt hebben of we hier iets aan konden doen......ik heb het nestblok van vorig jaar in de kliko gegooid(er kwamen nl al na 1 dag ,maden uit de dode jongen) we wisten toen niet wat er precies aan de hand geweest was dus uit voorzorg het hele blok maar weggedaan en een nieuw nestblok gekocht.ik heb nu 2 nestblokken in het binnenhok hangen en 1 ruime in de volliere zelf(buiten dus)

volgens de mutatie-calculator zouden de jongen dus:

2x lutino  poppen zijn
en 1x wildkleur een man zijn

klopt deze berekening of heb ik iets verkeerds gedaan?
mijn mannetjes valk is een lutino en het popje is een wildkleur

helaas is mijn prachtige witmasker overleden van verdriet,nadat zijn pop weggevlogen is(husbie wilde een nieuwe stok in de vollere hangen en toen is ze dr uit gevlogen :-[ )
vandaar dat ik nu maar 1 koppel meer over heb!

zijn er nog lief hebbers voor 1 van mijn jongen,of is er misschien iemand die er 1 wil ruilen ,zodat ik weer een nieuw koppeltje kan gaan vormen met 1 van de jongen?????
wandt met deze kan ik zo niet meer kweken natuurlijk...ik zou dan alle nestblokken moeten verwijderen......wandt anders krijg ik inteelt......

Inger m

Hoi,
Wat betreft ruimte kan het dus. Alleen bij mij in de schuur wordt het vaak ook warmer dan in de buitenvoliere. Ik heb in de schuur geen blokken hangen. Buiten kan ik makkelijker koelen, door bv. stoelkussen/ parasol te geven voor schaduw.

Hou dus nog steeds goed de temperatuur in de gaten en probeer de blokken op koele plaatsen te hangen (het nu nog verplaatsen is wat lastig). Ik ben in Australie geweest en kan je vertellen dat het daar ook zeer warm is, 35-40 graden is geen uitzondering in de zomerperiode (cq broedseizoen). Maar er zit natuurlijk wel een maximum aan wat de jongen kunnen verdragen. Gelukkig wordt het vanaf woensdag weer wat koeler.

Je schrijft dat de valkparkiet is overleden van verdriet, dit is een heel menselijke benadering. Vogels overlijden niet van verdriet. In de natuur sterven regelmatig vogels en neemt een overgebleven vogel weer makkelijk een nieuwe partner. Het is zelfs gebleken dat partners vaak maar enige jaren bijelkaar blijven, doordat er heel veel vogels uitvallen.

Natuurlijk heeft het overlijden van een partner tijdelijk wel invloed op het gedrag van de vogel. Zo zullen ze vaak veel roep- en zoekgedrag vertonen en het veroorzaakt stress. Ik denk dat met jou vogel meer aan de hand is geweest, maar dat het wegvliegen van de pop daar helaas eveneens negatief aan heeft bijgedragen.

Je hoeft niet perse de jonge of oude vogels weg te doen ivm inteelt. Ik hou ook weleens jongen aan, maar schaf daarbij onverwante vogels aan. Ik zorg dat verwante vogels geen koppel vormen, maar in het algemeen komt dat ook niet voor.

Ik kan je geen antwoord geven met betrekking tot de mutatiecalculator, want die gebruik ik niet. Hou wel in je achterhoofd dat splits van vogels ook invloed hebben op de jongen. Lees hierover meer bij mutaties.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Hoi Marleen,

Ik heb je berichtje even gesplits. Als je een vraag heb is het wat overzichtelijker als je zelf een topic begint. Dan is het minder verwarrend  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves