15 mei 2025, 17:58:49

jonge valkjes

Gestart door bullterrier, 7 juni 2006, 11:32:32

« vorige - volgende »

bullterrier

Hallo,
Wie kan mij vertellen wanneer ik de jonge valkjes in mijn hand kan gaan nemen het eerste eitje is gisteren uitgekomen er moeten nu nog 4 eitjes uitkomen kan ik dan gewoon met mijn hand in het broedhok zonder dat je pop of man gaan bijten moet ik nu ook ander voer neer gaan zettten ik heb nu eivoer neer gezet en gedroogd fruit en het voer wat ze altijd krijgen moet er nu ook vers fruit bij doen of ander voer voor de jonge en de ouders wie kan mij dit vertellen ik hoor zo veel verschillende verhalen wat ik moet doen.

gr Marco.
Met vriendelijke groet
Marco Dijksman

Riny

Hoy Marco
Het enigste wat ik verander als ze jonkie's hebben is dat ik vaker vers eivoer neerzet.
Ook brood eten ze dan graag, je zou het eventueel wat vochtig kunnen maken met water.
De eerste week zou ik de ouders rust geven met de jonkie's .
Dan hebben ze rustig de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen ,en te gaan voeren.
Groetjes Riny :D

bullterrier

Hoi Riny,

Kan je dan na een week met je hand in de broed hok om te kijken hoe met de jonkies gaat en het brood moet dat wit zijn of mag dat ook bruin zijn.

gr Marco
Met vriendelijke groet
Marco Dijksman

Riny

Hoy Marco
Je mag iedere dag kijken of het met de jonkie's goed gaat, dat doe ik ook altijd.
Er mee gaan knuffelen doe ik de eerste week nog niet, dan laat ik ze lekker bij de ouders.
Bij mij krijgen ze altijd bruin brood.
Meestal maak ik dat zelf met extra eieren erin.
Groetjes Riny :D

Quinten

Ik geef ze eigenlijk geen brod maar moet dit brood vers zijn of mag het al een aantal dagen oud zijn??? ik neem de jonkies de eerste dagen ook zeker nog niet teveel vast maar als ze wat ouder zijn mag je ze gerust in je handen nemen je moet er wel aan denken dat het nog "babys" zijn en dat ze warmte nodig hebben dus je moet ze geen uren vsthouden hé!

Rianne

Hoi,

ik heb ze de eerste week alleen maar gepakt om ze te wegen. Pas als de oogjes open gaan en er wat veertjes komen, kun je ze er langer uit houden. :)
Het kan zijn dat de ouders je aanvallen, ze kunnen gemeen bijten. Ik hield er soms iets tussen, zodat ze me niet konden raken. :)

b

Ik pak ze er vanaf de geboorte dagelijks even uit.
Aan de ene kant om te kijken of hun kropjes zijn gevuld en aan de andere kant kan ik het gewoon niet laten.

Ook ik geef tijdens de kweek regelmatig bruin brood geweekt in water en dit is telkens weer een echt smulfestijn.
Ook eivoer geef ik dagelijks 2 x vers rulgemaakt met water.
Verder ververs ik hun water 2x daags en krijgen ze iedere dag wel wat vers fruit.
Ik heb geen ervaring met gedroogd fruit en weet dus ook niet of hier dezelfde vitamines inzitten.
Om zekerheid te krijgen zou ik persoonlijk overstappen naar vers fruit.

Ook doe ik 2 x per week een mespuntje kalk door hun eivoer, dit vanaf dat ze eitjes gaan leggen totdat alle jongen goed in de veren zitten.
Heb dit advies van een vogelarts.

Verder geef ik ze een paar maal gedurende de kweek vitaminedruppels door het water.
Resultaat is tot nu toe alleen maar gezonde babies en alle eitjes uitgekomen (op 1 na, deze was onbevrucht).

Maar ik denk dat je vooral je gevoel moet volgen.
Ogen de ouders fit en actief en de jongen zijn verder gezond, dan denk ik dat je al heel goed bezig bent.

Geniet er vooral veel van, ze zijn zo snel groot.
Deze week gaan al mijn babies alweer naar hun nieuwe thuis.

Ik heb me dan ook voorgenomen nog meer van mijn volgende babies te gaan genieten.

Groetjes en succes

Bianca