17 april 2024, 00:14:37

Zwartmasker x albino

Gestart door Sam1990, 1 juni 2006, 21:28:11

« vorige - volgende »

Sam1990

Beste,

Ik heb in een winkel een zwartmasker mannetje gezien voor €18. Ik heb al een albinopopje. Welke jongen zouden er hier uitkomen? Ik wou het berekenen met mutatiecalculator, maar er staat geen zwartmasker in.

Sam

Ludo

zwartmasker is dan ook geen officieele mutatie van de valkparkiet, ik heb er nog nooit van gehoord

kan je vertellen hoe de vogel er precies uitziet ?

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Karin

Zwartmaskers bestaan wel ( zie http://www.valkparkiet.com/nl/files/mutazwartkop.htm ), maar het is onmogelijk dat je die voor 18 euro in een dierenwinkel kan kopen. Ze zijn nog heel zeldzaam en schreeuwend duur  ;) Het is denk ik een jonge witmasker, die moet nog een wittige kop krijgen als die wat ouders wordt ( of niet als het een popje is  ;D )

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ludo

2 juni 2006, 07:48:56 #3 Last Edit: 2 juni 2006, 07:51:20 by Ludo
Beste Karin,

De benaming zwartmasker is jammer genoeg verkeerd. Bij ons werd en word er wel zwartkop gebruikt, maar dat is ook niet de juiste benaming.
De vogels zwartmasker, dubbelzilver en dominant zilver die op de mutatiefotopagina beschreven staan op deze website zijn niet correct benoemd.

Het zijn allemaal dominant pastellen volgens de nieuwe standaard.
Er zijn twee vormen van dominant pastel, de enkel factor en de dubbel factor.
Als je een dubbel factor tegen om het even welke soort mutatie zet krijg je 100% enkel factor dominant pastel, want het is een dominante vererving.
Als een enkel factor tegen om het even welke andere kleur zet krijg je 50% enkel factor.
Er bestaan natuurlijk ook combinaties met ander kleuren.
Die zogenaamde zwartmasker is een dominantpastel witmasker dubbel factor.

Deze vogels zijn inderdaad zeer zeldzaam.
Ik heb op dit moment een koppel split geelwang x dominant pastel dubbel factor om daaruit geelwang dominant pastel te kweken.
Verder heb ik ook nog een koppel dominant pastel witmasker enkel factor x bleekmasker cinnamon gepareld om daar uit de zeer mooie combinantie bleekmasker dominant pastel te kweken.
Verder heb ik ook nog twee een pop dominant pastel witmasker dubbel factor, een man dominant pastel witmasker enkel factor, een pop dominant pastel dubbel factor en een jong dominant pastel dubbel factor en een jong dominant pastel witmasker dubbel factor.

De vogels worden logischerwijs zwartkop of zwartmasker genoemd omdat de kop donkerder lijkt.
Ik zeg wil donkerder LIJKT omdat het eigenlijk het lichaam is dat verbleekt is.
Ik vond persoonlijk voor de vogel die je op de foto ziet zwartkop wel een goede benaming maar de mensen van de nieuwe standaard vinden dominant zilver witmasker dubbele factor een betere benaming, omdat dit beter aansluit bij de benamingen die bij andere parkieten gebruikt worden.



De eerste van deze vogels heb ik ingevoerd uit zuidfrankrijk.
De prijzen varieeren rond de 200 a 250€. (zonder transport)

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Lin

2 juni 2006, 10:50:10 #4 Last Edit: 2 juni 2006, 10:53:23 by Lin
Citaat van: Sam1990 op  1 juni 2006, 21:28:11
Beste,

Ik heb in een winkel een zwartmasker mannetje gezien voor €18. Ik heb al een albinopopje. Welke jongen zouden er hier uitkomen? Ik wou het berekenen met mutatiecalculator, maar er staat geen zwartmasker in. Weet je zeker dst de witmasker een man is? Dan heeft hij dus al een wit hoofd en de rest is grijs.

Sam



wat je moet invullen is witmasker (zwartmasker wat jij zegt) en albino is witmasker lutino namelijk.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Karin

CitaatBeste Karin,

De benaming zwartmasker is jammer genoeg verkeerd. Bij ons werd en word er wel zwartkop gebruikt, maar dat is ook niet de juiste benaming.


;D ;D ;D Moet je maar tegen Peter zeggen, heb hem hier bij mutaties vandaan  ;) Ik heb verder ook geen verstand de zwartmasker. vind ze wel erg mooi  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sam1990

beste,

het is wel degelijk een zwartmasker.
In die winkel kennen ze er gewoon niet veel van.
Welke jongen kan ik hier nu uit krijgen?

Quendi

Hoi Sam,

Je kan onmogelijk een zwartmasker valkparkiet in de dierenwinkel kopen. Deze zijn zeeer zeldzaam. Alleen enkele kwekers kweken met deze vogels en die worden ook weer verkocht aan ervaren kwekers van speciale mutaties.
Jonge witmaskers lijken erg op zwartmaskers, ik denk dus eveneens dat je geen zwartmasker heb gezien. En als ze hem in de winkel zouden verkopen, hebben ze hem voor veel geld moeten INkopen... Dus kan hij onmogelijk 18 euro kosten.

Ludo

Ik vrees dat dit inderdaad de waarheid is.
De kans dat zo'n vogel in een dierenwinkel terechtkomt is zeer klein.
Zeker ook omdat er geen splitten kunnen bestaan van dit soort vogels.
Je kan ze dus niet per ongeluk uit een split krijgen zoals bijvoorbeeld bij geelwangen die wel eens per ongeluk opduiken.

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Karin

En anders even een fotootje Sam  ;D Onafhankelijk van wat je er uit zou KUNNEN krijgen zou ik hem kopen voor die 18 euro als je het zo zeker weet. Een echte is wel het 20 voudige ( of overdrijf ik nu  ;D ) waard. Nou, of zijn minst het tienvoudige.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

•=Bonnie=•

3 juni 2006, 00:38:29 #10 Last Edit: 21 juni 2006, 14:47:50 by Bonnie
Niemand geeft antwoord op de vraag... De vraag was niet of het echt een zwartmasker is maar wat de combi van een zwartmasker maal albino als nakomelingen zou geven  :-\

Sam1990

Neem nu dat het een jong witmaskertje is. Hoe zie je het verschil tussen zwartmasker en witmasker?
Wat krijg je van jongen van albino en zwartmasker?

M.

Dat verschil kun je nu nog niet zien.

Als het een witmaskerman is, zoals hierboven ergens eerder al beschreven werd, en het is nu een nog jonge vogel, dan krijgt hij tzt een wit masker. Alles wat nu donker nog is om de ogen en snavel zal dan wit worden.

Bij sommige poppen word het ook lichter maar het kan ook zo blijven.

Als je dus zwartmasker hebt, wat mij dan idd ook niet toe lijkt trouwens, dan moet het lichaam dus een stuk lichter zijn en de kop echt donker en zou de vogel veel duurder zijn. Misschien mag je in de winkel een foto maken?

Ik vind ze trouwens wel prachtig, maar stel ik als valkenliefhebber zou een willen hebben mag ik wel een maand overuren werken wil ik zo'n prachtige vogel kunnen kopen haha ;D en dan zijn er toch andere mutaties die ik dan net zo mooi zou vinden. ;D

Marco

Lijkt mij ook duidelijk geen zwartmasker.
Mocht het een witmasker zijn uit een dierenwinkel dan is € 18,- ook nog geen verkeerd bedrag.