20 mei 2025, 23:51:59

Jonkie in de groep...

Gestart door Olga en Hans, 31 mei 2006, 21:33:41

« vorige - volgende »

Olga en Hans

Hallo,

Spykie heeft al vele malen eitjes gelegt, die niet bevrucht zijn, ook niet met 3 mannen om haar heen.
Ze legt ze in een mandje, onderin in de kamervoliere, en zit er trouw op te broeden. Nu ook weer.
Nu kunnen wij een bevrucht eitje krijgen, van ongeveer dezelfde legtijd. Maar als er straks een donsje uitkomt, hoe zullen de andere 4 valkjes die wij hebben, hier op reageren ???
Weet iemand hier antwoord op  ???.

Groetjes Olga.

Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

Olga en Hans

Hallo,

Ik vind het triest op dit forum, met zoveel kennis die er is over valkjes, dat er niet op een berichtje gereageerd wordt.
Van mij mag dit bericht nu weer gesloten worden, het zegt mij genoeg.

Olga.   

Yoeri    17-05-1993

Rianne

Beste Olga en Hans,

ik had best kunnen reageren, maar ik heb er geen ervaring mee. Daarbij zijn veel mensen aan het werk, of hebben andere dingen te doen. Ik vind het raar dat je na een halve dag al zegt, 'doe maar op slot, er reageert toch niemand'. :-\

Gerda

Hoi Olga,

Ik zie dat diverse mensen je berichtje hebben gelezen. Maar waarschijnlijk hebben ze, net als ik, geen ervaring met de situatie zoals jij die schetst!!
Misschien komt er nog iemand met een verfrissend idee hierover.
Geef het even de tijd!!

Groetjes, Gerda

bobbie

1 juni 2006, 14:21:15 #4 Last Edit: 1 juni 2006, 14:23:11 by bobbie
Hoi Olga,

Tja, ik had het berichtje gisteravond ook al gelezen maar heb er geen ervaring mee.

Ik kan wel mijn gedachtenspinsels hier neerzetten:

Het kan dat alle valkjes gaan helpen als er een jonkie is.
Wel weet ik bijna zeker dat mams het met haar leven zal beschermen als het goed is.
Ik zou het Spykie ook van harte gunnen.

Wat speelt in je eigen gedachten de hoofdrol? Jullie kennen de valkjes en de omgang met elkaar.

Ik zal dit onderwerp in de gaten houden en weer reageren als je wat hebt geschreven. Sorry dat ik dat niet eerder deed, maar nogmaals, dit zijn echt gedachtenspinsels van me. Ervaring heb ik niet.

Succes, Nel

marilyn

hoikes olga en hans

tja moeilijke situatie .........als het mijn valkjes zou overkomen zou ik de kans wagen en een bevrucht eitje erbij leggen, als jij zegt dat ze zo trouw broed maar dat het alleen jammer is dat ze altijd onbevruchte eitjes heeft , dan zou dat éne bevruchte eitje haar de kans geven om het moederschap aan te leren , al zou ik er wel rekening mee houden dat er zoveel nog kan mislopen en misschien haalt het jonkie het niet maar ik vermoed dat zoals nel zegt de mas het kleintje met haar leven zal beschermen en wat de andere valkjes betreft .......... in de gaten houden en desnoods eventjes in een aparte kooi zetten als dat kan  ::) weet je trouwens wie de papa is van de (onbevruchte) eitjes ?
in elk geval moet je je eigen gevoel volgen , wij kunnen jou alleen raad geven en wat je ook beslist , ik wens je het beste  ;)

groetjes marilyn

Karin

Ik verplaats je topic naar kweken, want daar komt het beter tot zijn recht. Dat er niemand reageert binnen een halve dag vind ik niet zo vreemd hoor  ;D Gedult is een schone zaak  ;)

Als ze geen man heeft die meebroed zou ik haar zeker geen bevrucht ei geven. Valkparkieten broeden met zijn tweeën ( ongeveer 50 - 50 van de tijd ) en anders moet ze 24 uur per dag broeden op de eitjes en het jong ( één jong zou ik ook niet aanraden, omdat veel valkjes "het niet de moeite vinden" en het na een tijdje niet meer gaan voeren ) alleen op voeden. Mijn advies : zet haar met één man die ze leuk vind apart in een kooi met een broedblok.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Roosje

Nou nou zeg. Ik ken geen ander forum waar je zo snel en goed antwoord krijgt op je vragen hoor. En als het een ingewikkelde kwestie is, is het afwachten op mensen die meer kunnen dan gissen. Ik kan wel wat leuks neerzetten maar of dat zin heeft ???

Lin

Beter geen reactie dan een verkeerd advies.. Wij kennen daarnaast je valkjes ook niet.

Ik zou niet een ei van iemand over nemen. Tenzij je zeker weet dat je koppel goed broed. Een koppel herken je aan het vele kroelen samen, het paren,  enz.. weet je dat niet, dan niet doen. Omdat ze zoveel mannetjes om zich heen heeft weet ik niet zeker of ze wel een vaste man heeft daardoor. Een goed koppel (als je die hebt) zet je dan apart van de rest zodat de kans op ruzie uitgesloten wordt. Aangezien je zelf niet weet of ze het aankunnen dan zou ik het niet proberen. eerst twee apart zetten een koppel laten vormen als dat kan. dan een paar rondes op onbevruchte gaan en dan kijken of ze het aankunnen.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

bobbie

Citaat van: bobbie op  1 juni 2006, 14:21:15
Hoi Olga,

Tja, ik had het berichtje gisteravond ook al gelezen maar heb er geen ervaring mee.

Ik kan wel mijn gedachtenspinsels hier neerzetten:

Het kan dat alle valkjes gaan helpen als er een jonkie is.
Wel weet ik bijna zeker dat mams het met haar leven zal beschermen als het goed is.
Ik zou het Spykie ook van harte gunnen.

Wat speelt in je eigen gedachten de hoofdrol? Jullie kennen de valkjes en de omgang met elkaar.

Ik zal dit onderwerp in de gaten houden en weer reageren als je wat hebt geschreven. Sorry dat ik dat niet eerder deed, maar nogmaals, dit zijn echt gedachtenspinsels van me. Ervaring heb ik niet.

Succes, Nel

Hoi Olga,

Zie je, nu zijn de kenners aan het woord en het slaat echt nergens op wat ik als hersenspinsels had. :-\

Nu wordt echt duidelijk waarom ik gisteravond niets schreef. ;)

Iig succes bij wat je besluit.

Groetjes, Nel :)

Lin

Nel adviseren/meedenken is niet verkeerd hoor. door meningen te plaatsen kan je ook op ideeen komen of juist van gedachten te veranderen. alleen als het echt om de gezondheid van een valkje dan moet je natuurlijk wel zeker weten wat je als advies geeft.

Groeten, Lin

Olga en Hans

Hallo,

Sorry, ik heb inderdaad te snel mijn gevoel laten spreken en niet wat langer afgewacht.
Ik ben toch erg blij met jullie reacties.

Spykie broed echt alleen haar eitjes, zo'n 20 tot 22 dagen en komt er alleen af als ze wil eten en dan gaat 1 van de andere er op om ze warm te houden.

Groetjes Olga.

Yoeri    17-05-1993

Lin

Ondanks dat ze goed btroed heeft ze toch een man nodig die haar partner is om mee te helpen.

Groeten, Lin

Roosje

Dat klopt, na het broeden begint pas het echte werk :D