16 mei 2025, 20:08:13

pop alleen met eitjes lukt dat???

Gestart door hilda34, 29 mei 2006, 14:15:34

« vorige - volgende »

hilda34

hallo

ik heb een cinamonpop en heeft nu drie eitjes gelegd.
maar het mannetje wil der niet meer, en nu staat ze er eigenlijk alleen voor. lukt zoiets wel in je eentje??
vind zo zielig, ze is de hele dag en nacht in het hokje en af en toe gaat ze effe wat eten. lukt het een popje alleen wel om het te broeden en te voeren straks? of moeten we der dan helpen?
wie kan mij hier een antw op geven of heeft het zelf ook eens gehad met een valkparkiet??

nick01

ik denk niet dat dat goed gaat.
ik denk dat of t poppie gaat er aan onderdoor of de eieren sterven af als ze er te vaak af gaat.
ik weet niet of andere mensen andere ervaringen hebben.
ik heb dit ook 1 keer mee gemaakt en die eieren heb ik bij een ander ondergelegd.

Rianne

Hoi Hilda,

bij mij broedde het mannetje in het begin ook niet goed mee. Hoe lang broedt het popje al? Zitten ze met z'n tweeen in een kooi/voliere of met meer? :)

Rob S

Ik heb dit probleem ook, mijn witmasker primrose staat er ook alleen voor. Ben ook erg benieuwd wat de reacties hierop zijn.

Groetjes Rob

Rianne

Hoi Rob,

in jouw geval is het mannetje vreemd gegaan met die pop. Is er een mogelijkheid om de eitjes over te leggen naar een broedend koppel?

Rob S

Nee, dat wordt niet wat. De eitjes van de andere koppels staan op het punt van uitkomen, en dit eitje is gister gelegd. En ik weet dat als ik het eitje weghaalt de kans heel groot is dat de pop door blijft leggen. Volgens mij wordt dit een moeilijk geval :P ;)

Groetjes Rob

Rianne

Je kan ze dan vervangen door nepeitjes. Een onbebroed ei kun je hooguit 2 weken bewaren.

hilda34

ze broed nu 5 dagen. en mijn andere koppeltjes hebben ook eitjes eentje heeft er vijf en de andere heeft nu de eerste gelegd. dus moet ik ze bij een ander nest gaan leggen dan???

Rob S

Hoi Hilda,

Je kunt ze nu heel mooi overleggen. Probeer ze maar zo goed mogelijk te verdelen over de nesten ;)

Groetjes Rob

Marco

Ik heb hier ook een man die zich helemaal uitleeft op de pop maar het vertikt om zich met de verdere gang van zaken te bemoeien.
Bij mij red de pop het uitstekend.

Rob S

Hoi,

Ik denk dat ik mijn popje het ook alleen laat doen, ik zie wel hoe ver het komt. Het is tenslotte de natuur, en die wil ik zo min mogelijk beïnvloeden ;)