16 april 2024, 08:24:20

Wanneer bij ouders weg??

Gestart door b, 29 mei 2006, 18:03:04

« vorige - volgende »

b

29 mei 2006, 18:03:04 Last Edit: 3 oktober 2023, 13:00:10 by Lin
*update 2023* valkparkieten mogen na 51 dagen oud pas weg!


Hallo,

Ik heb even een vraagje aan de ervaren kwekers.
Ik heb een nestje waarvan de oudste inmiddels 2 weken is uitgevlogen.
Nu wil ik ze graag voordat ze naar hun nieuwe eigenaars gaan nog een weekje bij mij in de huiskamer zetten om ze nog wat extra te laten wennen. Dit veelal in de kooi van de nieuwe eigenaars.
Ook wil ik ze dan nog even een wormenkuurtje geven.
Maar wanneer kan en mag ik ze bij de ouders weghalen.
Aangezien ze allemaal in een grote voliere rondvliegen kan ik er geen kijk op krijgen wie er al zelfstandig eet en wie nog niet.
Mocht ik toch zien dat ze slecht eten kunnen ze dan nog worden teruggezet?

Ik zie namenlijk overal valkjes te koop aangeboden van 5-6 weken, maar ikzelf dacht altijd dat dit minimaal 8 weken behoort te zijn.


Karin

29 mei 2006, 18:07:35 #1 Last Edit: 3 oktober 2023, 12:59:28 by Lin
*update 2023 - inmiddels mogen vogels pas na 51 dagen oud weg*

Bij mij gaan ze tussen de 6 1/2 en 7 weken weg maar dan moeten ze wel al een aantal dagen ( meestal 5 - 6 ) zelfstandig eten.

Groetjs, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

b

Zou ik dan nu de oudste uit de voliere kunnen gaan halen?
Want zoals ik al eerder zei, kan ik het niet bijhouden zo.
De oudste is op 18-04 uit het ei gekropen dus is inmiddels 6 weken oud.

En als het dan toch blijkt dat hij niet zelf eet, kan ik hem dan alsnog terug bij de ouders zetten?


Sander

Hallo

Het hangt er een beetje van af hoe de jongen gegroeid en geëvolueerd zijn. Ik reken persoonlijk altijd een weekje na het uitvliegen, dan zijn ze meestal wel zelfstandig. Als je ze in een kooitje steekt zul je gauw zien of ze al dan niet eten!

Groeten
Sander

b

Dus dat houdt eigenlijk in dat ik ze allemaal al weg zou kunnen halen en in de huiskamer neer kan zetten.

Wat nu als blijkt dat ze nog niet zover waren?
Kun je ze dan nog terugzetten?

Rianne

Ja hoor, waarom niet?  :)

M.

Zouden de ouders ze dan nog wel bijvoeren? Als je ze een dag of 2 in huis hebt?

Ik denk dat ze op zich al wel zelf wat eten, ze zien de grote vogels ook bij het voer, en ze zijn vaak toch nieuwsgierig en gaan het zelf ook proberen, maar stel van niet, ik weet niet of de ouders dan nog wel weer gaan voeren..


b

30 mei 2006, 12:49:54 #7 Last Edit: 31 mei 2006, 14:09:43 by Bianca1000
Kan hier dan niemand een duidelijk antwoord op geven?

Iedereen hier heeft toch al diverse valkjes op zien groeien en waarschijnlijk ook weggedaan.
Aan de antwoorden die ik nu krijg heb ik niet echt veel, de ene zegt: "kan gerust" en vervolgens wordt het door iemand anders eigenlijk weer tegengesproken.

Daarom was mijn vraag ook gesteld aan ervaren kwekers, deze weten het antwoord op deze vraag zeker wel.

Ik snap best dat je reageerd vanuit goede bedoelingen maar ga niet reageren als je geen volledig antwoord kunt geven. Dit is erg verwarrend voor degene die de vraag stelt.
In dit geval voor mij.
Want ik weet nu dus nog steeds niet wat te doen.

Even een aanvulling enkele dagen later:
(Achteraf blijkt dus dat M. een vraag stelt aan Rianne en niet zoals het bij mij overkwam het antwoord van Rianne teniet deed, dus even een discommunicatie)

Rianne

Een valkje kan nog makkelijk tot ie 12 weken oud is door de ouders gevoerd worden, als hij wil. Zolang je ze niet naar binnen haalt om te zien of ze zelfstandig kunnen eten, weet je het niet, omdat je misschien ook ziet dat de ouders voeren.
Wil je ze nog niet naar binnen halen, zul je ze toch beter moeten observeren omdat wij vanaf hier niet kunnen oordelen of je valkjes zelfstandig kunnen eten of niet. :)
Ik zie ook het probleem niet bij terugzetten, want hoe zou een ander dat dan oplossen? Als ik m'n kleine valkjes een uur of 2 uit het blok haal worden ze ook nog gewoon geaccepteerd dus na een dag zal dat ook nog wel goed zitten.

b

Hoi Rianne,

Ik snap best dat jullie het van die afstand niet zien.
Maar er zijn mensen die de adviezen van anderen weer tenietdoen en dan weet je als leek dus gewoon niet meer wat te doen.
Maar bij de meeste gaan de valkjes toch eerder weg dan bij 12 weken lijkt mij.
Ik heb gister en vandaag de oudste zien eten en 5 minuten later stond hij in de rij als een baby te schooien.
Wel een komisch gezicht, die verwende jong.
En papa maar weghollen totdat hij wel toe moest geven.

Ik heb de oudste er net uitgehaald en in een grote jockkooi gezet met speelgoed eten en drinken. Trosgierst op de grond en zet er straks ook nog wat eivoer bij.
Hij is vandaag 6 weken oud en ziet er al uit als een volwassen valk.
Als hij het goed doet houd ik hem tot volgende week dinsdag hier en is hij dus precies 7 weken.
En als het niet goed gaat, zet ik hem vanavond gewoon terug. en probeer ik het over een paar daagjes wel weer.


Rianne

Hoi Bianca,

wat jouw oudste valkje deed, eerst zelf eten en dan schooien, bedoelde ik dus te zeggen. Dat kunnen ze heel lang volhouden, ondanks dat ze het niet nodig hebben. :)
Bij Karin gaan ze met 7 weken weg, en dan zijn ze al 6 dagen zelfstandig. Dus ik denk dat dat bij jou ook wel gaat lukken! :)

b

Hoi Rian,

Bedankt voor je reacties.
Ik hoop echt dat het allemaal goed gaat.
Dit is mijn eerste nestje valken en wil gewoon dat het helemaal perfect gaat. Misschien wat te perfect (haha)

Ze zit nu in ieder geval binnen in de kooi en is er heel rustig onder.
Ik heb ze de afgelopen weken al wel af en toe in de kooi gezet zodat ze vast konden wennen. Nu dit blijkt goed te werken.
Nu maar afwachten of ze ook zelf naar haar etensbakje toegaat.

Ik houd je op de hoogte.

M.

Ik denk dat je blij mag zijn dat er mensen met je mee proberen te denken Bianca,  ;) dus ik snap je reactie niet helemaal...
Ik doe geen vragen teniet, maar ik stel Rianne een vraag naar aanleiding van jouw vraag, en een antwoord daar op omdat ik dat zelf graag zou willen weten en er wat mee kan doen én zodat jij er eventueel ook wat aan hebt/kunt hebben, dus ik zie het probleem niet echt.. ;)

Ik doe het echt niet om jou onzeker te maken over of het dan wel of niet kan, maar voor mezelf omdat ik straks ook voor deze situatie zal komen te staan met mijn eigen vogels..

Ikzelf heb bij mijn valken namelijk nog geen jongen, maar stel ik heb jongen, dat is het de vraag of het zou kunnen of niet..
Nu hoef ik er geen apart topic over te openen ;)

Ik heb alleen ervaring met handopfok jongen bij valken dat ze van de pap af kunnen, en mijn grasparkietjongen heb ik nog steeds in de voliere.

Zodoende  ;)
Maar fijn om te weten dat het dus wel zou kunnen.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan bij de valkjes nu ze binnen zitten. Hou ons op de hoogte.

M.

plus dat is een nadeel van forums, mensen begrijpen elkaar snel verkeerd, daarom probeer ik alles maar zo goed mogelijk te verwoorden met smilies ;)


Linn

Citaat van: Bianca1000 op 30 mei 2006, 13:28:42
Hoi Rian,

Bedankt voor je reacties.
Ik hoop echt dat het allemaal goed gaat.
Dit is mijn eerste nestje valken en wil gewoon dat het helemaal perfect gaat. Misschien wat te perfect (haha)

Ze zit nu in ieder geval binnen in de kooi en is er heel rustig onder.
Ik heb ze de afgelopen weken al wel af en toe in de kooi gezet zodat ze vast konden wennen. Nu dit blijkt goed te werken.
Nu maar afwachten of ze ook zelf naar haar etensbakje toegaat.

Ik houd je op de hoogte.



En... hoe is het gegaan?