16 mei 2025, 20:00:57

valkparkieten in voliere

Gestart door anda, 29 mei 2006, 13:15:21

« vorige - volgende »

anda

Hallo ik heb op dit moment een volière met 10 grasparkieten en 1koppel valkparkieten
mijn vraag is nu als ik alleen maar valkparkieten wil hebben kan dat ook gewoon in een volière of moeten die eigenlijk in aparte kooien
hopelijk hoor ik wat van jullie
groeten Anda
ps heb dit nog nooit eerder gedaan dus hoop dat het goed gegaan is

Roosje

Dat kan prima hoor, maar dan moet je er dus geen grasjes meer bij doen, die zijn erg vervelend voor valkjes en hun jongen.

Ik heb op het moment 3 koppels met jongen in 1 voliere en dat gaat prima. Dus het kan, mits ze genoeg ruimte hebben :)

M.

Ik neem aan dat je broeden bedoelt?
Dan zou ik een aparte grote ruimte voor ze maken, want ik ben bang dat het met de grasparkieten erbij niet goed gaat.

Ikzelf heb eenmaal in de voliere gebroed met mijn grasparkieten en het was niet een daverend succes. Veel ruzie, sommige verwond, de jongen doodgebeten etc etc..

Heb van alle koppels maar 1 nest grootgekregen.

Dus als hier gebroed word, dan word het koppel waarmee ik wil gaan broeden apart gezet en als de jongen uitgevlogen zijn dan gaan ze weer terug de voliere in...

anda

het is mijn bedoeling om helemaal op valkparkieten over te gaan dus de grasparkieten gaan weg aan het eind van het seizoen en dan wil ik meerdere koppels valkparkieten in een ruime volière met een ruim binnenhok zetten ik heb op dit moment 5 koppels grasparkieten en 1 koppel valkparkieten en zoals ik het nu zie hebben de valken meer last van de grasparkieten dan anders om de grasparkieten hebben eitjes en jongen en de valken niet
groetjes Anda

Rianne

Hoi Anda,

hoe groot is je voliere? :)

anda

hij is ongeveer 2 bij 2 meter buiten en binnen ongeveer het zelfde

Rianne

Dat moet makkelijk kunnen hoor. Hoeveel koppels had je in gedachte? :)

anda

ik zelf dacht 5 koppels als dat niet te veel word en anders dus minder

Rianne

Volgens mij moet dat makkelijk kunnen. Het ligt ook helemaal aan de indeling van de voliere. Als er voldoende zitgelegenheid is, en je hebt ruimte genoeg voor de broedblokken, kan dat best. Ik zou er niet veel meer in doen, als alle 5 koppels jongen krijgen, en die vliegen uit, zit het zo vol ;)

anda

ja dat merk ik nu al met de grasparkieten maar volgens mij hebben valkparkieten toch niet zo veel eieren per keer als de grasparkieten of heb ik dat helemaal mis

Rianne

Ze kunnen tot wel 6 eieren leggen. :)

anda

dan kijk ik nog even ik denk dat ik dan max 4 koppels er in moet doen ik heb er nu 5 koppels grasparkieten in maar als de jonkies daar van uit vliegen is het echt volle bak dus denk ik dat 4 koppels al meer dan genoeg is